V posledných rokoch výrazne rastie podiel prémiových značiek liehovín - ako v retaile, tak aj v gastro segmente. Ich spotrebu ťahajú kategórie whisky a rumu. Zistili to Stratégie z ankety medzi najväčšími hráčmi na trhu.
Najpodstatnejšou vývojovou črtou trhu s alkoholickými nápojmi je príklon ku kvalite, zhodujú sa oslovení odborníci. Najväčšie segmenty sú aj naďalej vodka, horké a bylinné likéry, ovocné destiláty a borovička. Kým však tradičné segmenty ako ovocné destiláty v poslednom období po istom boome opäť citeľne klesli a borovička stagnuje, vodka a likéry idú spolu s prémiovými značkami nahor.
Prečítajte si, ako vidia vývoj na trhu s alkoholickými nápojmi zadávatelia a aké konkrétne značky z ich portfólia kupujú Slováci najviac.
ANKETA
1. O aké druhy alkoholických nápojov majú Slováci aktuálne záujem?
2. Aký predpokladáte ďalší vývoj?
3. Aké sú top značky z pohľadu objemu predaja v rámci alko portfólia vašej spoločnosti?
Erik Čížek, CEO Pernod Ricard Slovakia
1./2. Dá sa povedať, že špecifický je slovenský trh práve typickými a obľúbenými segmentami, ktorými sú ovocné destiláty a borovička. Tieto tradičné kategórie sú stále veľké, aj keď v poslednej dobe stagnujú či klesajú. Boom prémiových značiek zase najviac „ťahajú“ kategórie whisky a rumu. Ich podiel na celkovom predanom objeme alkoholu je síce ešte relatívne nízky, no to vzhľadom na zatiaľ nižšiu kúpnu silu na Slovensku neprekvapuje. Práve v tejto prémiovej časti trhu je však ukrytý najväčší potenciál a keďže sa zdá, že príklon ku kvalite je trvalejšieho rázu, očakávam rast prémiových značiek aj do budúcnosti.
3. Našou vlajkovou loďou je jednoznačne Becherovka. Je to stálica, darí sa jej veľmi dobre. Ďalšími prioritnými značkami v portfóliu Pernod Ricard Slovakia sú Absolut a Jameson – to sú naše dva hlavné ťahúne prémiového segmentu.
Andrej Môťovský, senior brand manager St. Nicolaus-trade
1.-3. U slovenských spotrebiteľov evidujeme dlhodobú preferenciu v segmente vodiek, podobne ako je tomu v globálnom meradle. Vyplýva to najmä z trendu, že na Slovensku spotrebitelia preferujú čistý alkohol. V ostatnom období sledujeme rastúci záujem v segmente ochutených vodiek. Práve v tomto produktovom rade nám vďaka našim ochuteným vodkám Nicolaus patrí pozícia lídra na trhu. Podľa dát AC Nielsen ovládame v segmente ochutených vodiek s našimi „Nicolauskami“ až 70% podiel na trhu. Medzi najúspešnejšie a najpredávanejšie značky z nášho portfólia patrí Nicolaus Extra jemná vodka, ktorá zaznamenáva kontinuálny nárast."
Ondřej Roček, marketingový riaditeľ spoločnosti Rémy Cointreau
1. Pre spoločnosť Rémy Cointreau znamenal rok 2014 rast vo väčšine značiek a kategórií. Za úspechom vidíme ako marketingovú podporu kľúčových brandov, tak aj rastúcu obľubu importovaných značiek. V objeme sme zaznamenali na Slovensku rast o 126 percent v porovnaní s rokom 2013. Medziročne si spoločnosť Rémy Cointreau udržala 17 % podiel na trhu importérov alkoholických nápojov.
2. Hoci dlhodobo spotreba alkoholu na Slovensku skôr mierne klesá, my sme zaznamenali už spomínané pozitívne výsledky. Majú na ne vplyv aj zmeny v konzumácii tvrdého alkoholu a presun preferencií smerom od lacného alkoholu k prémiovému. Obľuba importovaných značiek rastie predovšetkým u mladšej generácie dnešných tridsiatnikov, ktorá na týchto značkách vyrástla a nemá tak hlboko zakorenený vzťah k lokálnym značkám. Čo sa týka zmien správania spotrebiteľov, napríklad pri značke Metaxa sme výrazne zaznamenali presun z podnikov do domácností vzhľadom na vzrastajúcu obľúbenosť domácich parties.
Najlepšie sa v roku 2014 darilo kategóriám rumy (7,9 %), vodky (3,7 %) a whisky (4,4 %), ktoré zaznamenali mierny nárast. Ťahúňom trhu s importovanými liehovinami je práve kategória rumov s medziročným nárastom 7,9 %.
3. Zo značiek z portfólia Rémy Cointreau si najlepšie počínali Tullamore D.E.W. (10,4%), Jägermeister (26,9%) a Metaxa (21,4% - aj napriek poklesu kategórie koňaky&bourbóny rástla v objemoch i sharoch). Najlepšie zo všetkých si však počínala značka Aperol (127,4%).
Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.
Zdroj: rm

