StoryEditor

Najriskantnejšie kroky v marketingu

25.07.2013, 15:52
Značky, ktoré v novodobej histórii urobili najväčšie marketingové prešľapy, a vyplatilo sa im to.

Doteraz sme veľké zmeny v marketingovom riadení a vôbec v riadení firiem očakávali iba od veľkých hráčov, ako Coca – Cola, ktorá verí, že môže dobiť trh na africkom kontinente, či Apple, ktorý zmenil navždy svet technológie alebo taký Nike, ktorý okrem produktu si povedal, že dá spotrebiteľom i lepší pocit zo samého seba (Fuel Band je toho dôkazom).

Opomenuté však bývajú značky menších rozmerov, ktoré napriek svojej pozície na trhu dokázali zmeniť filozofiu marketingu a zariskovať. Ako tvrdí aj Peter Fisk, brand consultant, ktorý stojí za teóriou „game changers“: Pravidlá hry budú meniť malé značky. (Celý rozhovor si prečítajte v júlovom čísle Stratégií alebo sa ho spýtajte osobne na konferencii Big Ideas for CEE v októbri v Bratislave).

 

Pozrite sa, ako (aj) malé značky zmenili marketing služieb a vôbec trh:

EMT (estónsky mobilný operátor) bol priemernou spoločnosťou, ktorá poskytovala mobilné služby pre bežných spotrebiteľov. No chceli sa odlíšiť. Zamerali sa na to, čo robia naozaj dobre a rozhodli sa na tom pracovať ešte intenzívnejšie. V čom boli naozaj dobrí, boli pre pay karty. Namiesto toho, aby obsadili ďalší trh, zatlačiť na ten súčasný s produktom, ktorým si boli istí. A začali poskytovať pre pay karty aj pre iné mobilné spoločnosti. Získali tak síce nie veľa B2B zákazníkov, no s globálnym zásahom. Vďaka partnerstvu dosiahli obrovský rast, hoci pochádzajú z malého trhu.

 

Amazon.com je spoľahlivý, veľmi dobre využíva data na personalizovanie ponúk, je schopný poučiť sa z minulosti. Ak napríklad zákazník zistí, že objednal tovar, ktorý nechcel, má vždy možnosť objednávku zrušiť a to za nulový poplatok. Tovar doručia do jedného dňa, svojim zákazníkom ponúkajú neobmedzené možnosti, majú možnosť tovar objednať cez rôznych predajcov a priamo porovnávať ich ponuky.

 

Virgin vždy začala obchodovať v oblasti, v ktorej nikdy predtým nepôsobila a nemala žiadne skúsenosti. A vyšlo jej to, lebo ľudia značke jednoducho verili.

 

Red Bull ide za hranice produktu. Nie je iba o pití samotného nápoja, ale o extrémnych športoch, adrenalíne. Vytvoril Media House, vďaka ktorému sa skôr značka vníma ako médium než produkt.

 

Zappos.com a jeho zakladateľ Tony Hsieh, ktorý predal pravdepodobne najviac ženských topánok na svete, šikovne využil fakt, že ženy kupujú topánky z iracionálnych dôvodov a v skutočnosti ich nepotrebujú, ale robia ich šťastnými. Ak si objednáte tovar z jeho stránky, príde vám domov škatuľa šťastia. Ak zavoláte do Zappos.com, ozve sa vám: vitajte v šťastí.

 

Továreň Stenders na výrobu mydla v Lotyšsku. Ide o malého miestneho výrobcu, ktorý sa ale vďaka franchisingu stal globálnym. Dnes si ľudia kupujú mydlo zo Stenders továrne v 40tich krajinách.

 

23andMe, spoločnosť, ktorá testuje a analyzuje DNA. K tejto činnosti ale potrebuje dokonale podrobné informácie o človeku. A keďže dokáže predpovedať, na akú chorobe ste najviac náchylní, ovplyvní to aj váš životný štýl, stravu. A každá iná spoločnosť by chcela vlastniť takto vypracované dáta.

 

Pipistrel, slovinský výrobca, ktorý začal vyrábať ultra ľahké lietadlá, ktoré produkujú minimálne emisie a hluk.

 

Alior Sync (patriaca pod Alior Bank) digitálna direct banka, ktorá okrem platieb cez Facebooku ponúka i kontrolu transakcií cez mobilnú aplikáciu a tiež aj „oddelenie zábavy“, kde spotrebitelia môžu pozerať filmy, hrať hry a počúvať hudbu. Ak sa chcete spojiť s operátorom, môžete si vybrať medzi videom, chatom či klasickým audio rozhovorom.   

Zdroj: er.

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 05:41