27.11.2014, 11:32

NY Times píše o Slovensku: Ako si oligarchovia podmanili vplyvné médiá

Zmeny na našom mediálnom trhu zaujali prestížny americký denník The New York Times.

NY Times píše o Slovensku: Ako si oligarchovia podmanili vplyvné médiá

Zmeny na našom mediálnom trhu zaujali prestížny americký denník The New York Times. Vo východnej Európe miestni oligarchovia a investičné skupiny skupujú noviny a mediálne spoločnosti, čo vzbudzuje obavy žurnalistov aj verejnosti o slobodu tlače, píše na svojich stránkach Times.  

Podľa denníka sú niektoré z týchto finančných skupín prepojené aj na politických lídrov v krajine. 

Times poukazuje na to, že v sa skupovanie médií deje 25 rokov po páde Berlínskeho múru. Práve ten spustil postupné približovanie sa západným demokratickým štandardom a ceste k slobode slova. Situáciu prirovnávajú k Rusku, kde narastajú obavy z koncentrácie moci v rukách ľudí, ktorí majú bohatstvo aj politický vplyv a dostávajú sa aj do kontroly mediálnych výstupov. 

Podľa amerického denníka je príkladom to, že "na Slovensku nemecká skupina predala svoj podiel posledných serióznych, nezávislých novinách známej investičnej skupine." Times pripomína odchod veľkej časti redakcie Sme, na čele s šéfredaktorom Matúšom Kostolným. 

"Situácia na Slovensku je však iba posledným prípadom, kedy západoeurópski alebo americkí majitelia predávajú svoje podiely v médiách miestnym boháčom," popisuje Times. Poukazuje pri tom napríklad na Andreja Babiša, ktorý okrem toho, že vlastní najväčší mediálny dom v Česku, je aj ministrom financií. Babiš je majiteľom Agrofertu, pod ktorý patrí aj vydavateľ Hospodárskych novín. 

Ďalšie príklady sa dajú nájsť aj ďalších okolitých krajinách. V Lotyšsku bolo nejasné, kto vlastní väčšinu médií, až kým korupčné vyšetrovanie jedného z najbohatších podnikateľov neukázalo, že majiteľom je on s ďalšími dvoma oligarchami. 

V Maďarsku, okrem toho, že veľkú častí médií vlastní štát, významnú časť majú pod kontrolou aj spolupracovníci premiéra Viktora Orbána. Medzi nimi je biznismen, ktorý profituje zo zákaziek so štátom a niekdajší spolužiak Orbána Lajos Simicska. 

Podobné prepojenia oligarchov s vplyvom v politike na média nachádza Times aj v Rumunsku alebo Bulharsku.

Písali sme:

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

Zdroj: HN

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.