21.05.2015, 15:05

Televízia verzus internet: Kam to smeruje

Presúvajú sa televízni diváci na internet? Sú tieto dve médiá konkurenti, alebo sa dopĺňajú. O téme diskutovali experti z brandže.

HN televízia. Foto: HN/Pavol Funtál
Zdroj: HN/Pavol Funtál

Televízia a internet - sú to konkurenčné médiá, alebo sa dopĺňajú? Prípadne bude internet novou televíziou? Aj na to sa snažia odpovedať kľúčoví mediálni hráči a nastaviť svoj biznismodel tak, aby fungoval dlhodobo.

Hovorilo sa o tom aj na konferencii Digimedia 2015 v Prahe. Ako dynamicky sa mení trh, vysvetlil šéf českej Primy na príklade prechodu digitálneho televízneho vysielania z DVB-T na novší DVB-T2. U našich západných susedov to môže byť otázka piatich rokov. "Vrátim sa do roku 2010, ako by tá debata vyzerala vtedy. Kto počul o niečom ako Netflix, HbbTV, iVysielanie, VOD... Asi by tá debata vyzerala inak."

Televízia dnes riešia popri klasických aj nové médiá, hlavnou témou debát je internet. "Vysielanie sa nepresúva z televízie na internet, stále to zostáva v rovnakých číslach, internet predstavuje iba ďalší kanál. My z pohľadu prémiového plateného kanálu to vnímame ako rozšírenie distribúcie," hovorí New media coordinator HBO Europe Jakub Kotal. Podľa neho stále existujú dva typy divákov - aktívny, ktorý si sám vyberá, na čo sa bude pozerať, a pasívny, ktorý sa chce nechať zabávať.

 

Obsah je kráľ

Potvrdzuje to aj ďalší tradičný televízny hráč AMC Networks Central Europe CZ&SK, prevádzkujúci niekoľko platených staníc vrátane AMC, Sport 1, Sport 2, Minimax, Spektrum či TV Paprika. "Pre nás sa distribučná cesta stáva irelevantnou. Späť sa to obracia k obsahu," povedal na konferencii Country Manager Evžen Chlanda. Podľa neho sa napríklad diváci spravodajstva väčšinou už presunuli na internet. Ale taký šport je aj o kvalite, veľkej obrazovke, navyše ľudia ho chcú vidieť naživo. Takže v klasickej televízii je obľúbený a vyhľadávaný. Filmy sú silné vo VOD - video on demand, no istá skupina má stále rada veľkú obrazovku kina... a ďalšia kradne: "Pri filmoch je neuveriteľné pirátstvo, dostávajú sa k ľuďom skôr, než sa môžu dostať legálnou cestou."

 

Mladí na webe

Ako je to s používaním jednotlivých obrazoviek? ATO-Mediaresearch v susednom Česku kontinuálne počas roka 2014 skúmal, aké zariadenia ľudia vlastnia a koľko času denne im venujú. Televíziu má, prirodzene, skoro každý. Ľudia nad 55 rokov ju pozerajú bezmála 5 hodín denne. Naopak, mladí od 15 do 24 rokov jej venujú hodinu a pol, pričom na počítači trávia viac ako dve hodiny. Toto sú detailné výsledky:

 

Vlastníctvo zariadenia/denná dĺžka jeho používania podľa vekových skupín

Zariadenie4+15-2555+
Televízia 207 min. 91 min. 299 min.
PC/notebook 79 %/61 min. 95 %/128 min. 52 %/27 min.
Smartfón 32 %/7 min. 47 %/20 min. 10 %/1 min.
Tablet 19 %/4 min. 27 %/9 min. 5 %/1 min.

 

K čomu to smeruje?

"Začína sa boj o čas človeka. Je mnoho skupín obyvateľov, väčšinou tie mladšie delia svoj čas medzi rôzne typy médií [televíziu, tablet...]," povedala Tereza Šimečková z Mediaresearch.

Michal Hanák z českej Mafra Digital si myslí, že premýšľať o internete ako extenzii televízneho vysielania je chybné. "Mali by sme hovoriť o tom, aká je budúcnosť audiovizuálneho obsahu. Papierové noviny k tomu tiež najskôr pristupovali tak, že internet je extenzia toho, čo robia. Ale nie je," myslí si a súhlasí so Šimečkovou: "O čo bojujeme je čas. Každý divák ho má obmedzený," povedal aj on.

Na Slovensku videoobsahu venujú pozornosť aj klasické vydavateľské domy. Najnavštevovanejší šoubizový web Čas.sk má videosekciu Tivi.sk (v apríli 222 415 RU podľa AIMmonitora), Sme.sk má svoje TV.sme.sk (170 646 RU).

 

Slovenská MAFRA spustí HN televíziu

Nový videoprojekt chystá aj MAFRA Slovakia, vydavateľ Hospodárskych novín či Stratégií. Investoval do vlastného štúdia a už budúci týždeň odštartuje jeho HN televízia - online video služba zameraná na biznis a na zábavu. Prečítajte si viac o HN televízii.

"Je to investícia do budúcnosti. Webom sa dnes darí. Máme čoraz viac čitateľov, máme čoraz viac klikov. Ale nesmieme sa s tým zmieriť. Musíme inovovať a prinášať ľuďom niečo viac. Aby mali dôvod sa vrátiť, aby u nás našli niečo, čo inde nie je. Aby sme ich vedeli prekvapiť a prinášali informácie s pridanou hodnotou," hovorí manažérka webovej redakcie a online projektov MAFRY Slovakia Andrea Szőcsová. Prečítajte si celý rozhovor s ňou.

 

 

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

Zdroj: ik

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk.