24.03.2016, 13:00

Voľby 2016: Ktoré prieskumné agentúry merali najpresnejšie?

Pozrite si analýzu Slovenskej asociácie výskumných agentúr, ktorá porovnáva prieskumy volebných preferencií a reálne výsledky volieb.

Voľby 2016: Ktoré prieskumné agentúry merali najpresnejšie?

Václav Hřích, prezident Slovenskej asociácie prieskumných agentúr (SAVA) a riaditeľ agentúry AKO pripravil pre Stratégie analýzu volebných prieskumov a porovnanie, ktoré agentúry s akou presnosťou merali. Prikladáme aj tabuľku o počte všetkých prieskumov preferencií, vzorkách respondentov a použitých metodikách.

Analýza: Porovnávame priemerné rozdiely nameraných preferencií a reálne výsledky volieb na základe tabuľky, ktorú realizovala prieskumná agentúra Median pre RTVS. K tomu prikladáme komparáciu aj o posledné meranie agentúry AKO počas moratória pred voľbami (Zber dát: 29.2.-3.3.2016, Publikovanie: TA3 hneď po zatvorení volebných miestností). Práve tento prieskum v tabuľke Median totiž chýba.

Zdroj: Median, 2016

 

Porovnanie priemeru členov a nečlenov SAVA

Zdroj: SAVA, 2016

 

Preferencie od agentúr – členov SAVA:

AKO (dáta merané týždeň pred voľbami, zverejnené na TA3 v sobotu po 22.00 hod)

FOCUS (dáta pre SME, merané dva týždne pred voľbami)

S priemerny rozdiel od výsledkov volieb  2,74 % bodov

 

Ak by sme merali len dáta SAVA agentúr, meraných pred moratóriom:

AKO (dáta dva týždne pred voľbami)

FOCUS (dáta pre SME dva týždne pred voľbami)

Spolu priemerný rozdiel od výsledkov volieb 3,15 % bodov

 

Preferencie od agentúr mimo SAVA - „staré“ značky agentúr, ktoré pôsobia na trhu niekoľko rokov:

MEDIAN + MVK + POLIS

Spolu priemerný rozdiel od výsledkov volieb 3,33 % bodov

 

Preferencie od agentúr mimo SAVA - „staré“ značky agentúr + „nové“ značky agentúr:

MEDIAN + MVK + POLIS + EURÓPSKE ANALYTICKÉ CENTRUM +  PHOENIX RESEARCH

Spolu priemerný rozdiel od výsledkov volieb 3,56 % bodov

 

Preferencie od agentúr mimo SAVA – len „nové“ značky agentúr:

Phoenix + EURÓPSKE ANALYTICKÉ CENTRUM

Spolu priemerný rozdiel od výsledkov volieb 3,90 % bodov

 

ZÁVER:

·        Z uvedených faktov sa da odvodiť, že najpresnejšie merali agentúry, ktoré sú členmi SAVA. Spolu je priemerný rozdiel od výsledkov volieb  2,74 percentuálneho boda, resp. ak zoberieme len dáta, merané dva týždne pred voľbami, je priemerný rozdiel  3,15 % bodov.

·        Agentúry mimo SAVA, ak berieme do úvahy len „staré“ značky,  boli menej presné v porovnaní s členskými agentúrami SAVA o pätinu, resp. ak sa porovnajú  len posledné predmoratóriové prieskumy, ich odchýlka bola už 3,15 percentuálnych bodov.

·        Agentúry mimo SAVA, ktoré sa objavili až pár mesiacov pred voľbami a môžeme ich nazvať „nové“ značky (aj keď nič nevieme o ich metodike, a dokonca u agentúry Phoenix Reserach sa nedá nájsť ani jej právna subjektivita v SR či ČR) , merali najmenej presne.  Ich priemerný rozdiel 3,9 percenta u každého subjektu je mimoriadne nepresná.

·        V porovnani agentúr v SAVA a mimo SAVA víťazia členovia SAVA s rozdielom  2,74 % boda, voči nečlenom SAVA, ktorí mali spolu rozdiel 3,56 % boda.

·        Dá sa teda konštatovať, že členovia SAVA zaviazaní dodržiavať metodologické štandardy dosiahli väčšiu presnosť ako nečlenovia SAVA.

 

 

Zdroj: rm

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.