Jan Masaryk (Karel Roden) sa zrazu stratil z verejného života, prerušil kontakt s politickými kolegami aj s priateľmi. Čo sa s ním dialo v dobe niekoľkomesačného zmiznutia?INFILM

Recenzia: Film, ktorý takmer nikto nevidel. Masaryk mieša trochu kokaínu s hodinou dejepisu

06.03.2017, 13:15
S víťazstvom Masaryka na Českých levoch je to podobné ako s víťaznou sledovanosťou ich ceremoniálu. Celkom 667-tisíc divákov, čo je na sobotný večer chabé číslo, necelá pätina všetkých, ktorí práve sedeli pri televízii, videlo triumf filmu, ktorý z veľkej väčšiny nemohli poznať. Do kín ide až 9. marca.

Bez ohľadu na rekordných dvanásť sošiek pre výsek zo života Jana Masaryka sa skutočnou, hoci nekorunovanou víťazkou dvojhodinového prenosu stala moderátorka Adela Banášová, ktorá jeho podstatu vystihla trefným žartom: "Sledujete udeľovanie cien filmu Masaryk. Pardon, cien Český lev".

A po ceremoniáli sa ďalej pretriasalo, či valcoval svojich konkurentov naprieč kategóriami takými výnimočnými kvalitami, alebo skôr vďaka obratnému marketingu. Obsiahol projekciu pre politikov a diplomatov, týždenné nasadenie v jedinom kine na sklonku roka, len aby splnil pravidlá pre zaradenie do slabšieho roku 2016, či uvedenie na Berlinale, hoci mimo súťaž s rozpačitým zahraničnými recenziami, píše idnes.cz.

​Jednoznačnosťou svojho verdiktu sa zdali byť zaskočení aj niektorí z akademikov. Výroky "To sme trochu prehnali" sa na raute stretávali s argumentom "České levy nie sú porota". Inými slovami, víťaza neurčuje dohoda, ale štatistika, navyše sa hlasuje tajne a nikto nevidí členom Českej filmovej a televíznej akadémie do obývačiek, či si všetky filmy naozaj pustili, alebo sa nechali strhnúť nevídanou kampaňou a posvätným menom Masaryk.

Boj s duševnou chorobou

Film Julia Ševčíka natočený podľa scenára Petra Kolečka a Alexa Königsmarka je bezpochyby ambiciózny - odráža sa to v jeho distribučnej stratégii, v medzinárodnom obsadení, ale predovšetkým v úlohe, ktorý si vytýčil: zobraziť mimoriadne komplikovanú osobnosť Jána Masaryka, a urobiť to navyše na ploche relatívne krátkeho časového obdobia, uvádzajú v recenzii lidovky.cz.

Za rámec snímky možno považovať údajný Masarykov niekoľkomesačný pobyt v sanatóriu pre duševne chorých po jeho odchode do USA na samom konci roka 1938. Po Mníchove doterajší veľvyslanec vo Veľkej Británii upadá do depresie, a dokonca sa mu vracia duševnú choroba, ktorú mu diagnostikovali už pred štvrťstoročím pri jeho vtedajšom pobyte v USA. (Zariadenie vo Vinelande v New Jersey, kde vtedy pobýval a kam sa vo filme vracia aj tentoraz, je však predovšetkým pomocná škola, päťdesiattriročný muž by sa v nej teda zrejme vynímal ešte podivnejšie ako pred rokmi dvadsaťpäťročný mladík.)

Stará sa o neho nemecký utečenec doktor Stein, ktorého trucovitý a detinský Masaryk príležitostne označuje za nacistu. Zo sanatória občas Jan vyrazí prednášať, vtedy tiež okrem iného spozná svoju budúcu priateľku, hudobnú kritičku Marciu Davenportovú (v skutočnosti ju stretol až v roku 1941).

Nenávisť k Benešovi

Predovšetkým sa ale diváci spolu s Masarykom vracajú k predchádzajúcim udalostiam. Je im ukázané, ako si nekonvenčný diplomat dokázal vyhodiť z kopýtka: špásuje so ženami, šnupe kokaín a extaticky tancuje - to všetko sa ale odohráva v dosť povrchnej skratke a bez veľkého presvedčenia. Karel Roden má síce pekne vytvorenú "masarykovskú" plešinu a v okuliaroch sa svojmu predobrazu celkom podobá, ale v týchto scénach citeľne chýba živočíšna charizma a osobné čaro, ktoré by z neho malo vyžarovať.

Najkomplexnejšie sa snímka venuje Masarykovmu diplomatickému úsiliu, keď sa ako veľvyslanec v Británii krátko pred Mníchovom snaží dosiahnuť vypočutie u špičiek britskej a tiež francúzskej politiky a prinútiť ich, aby neopustili Československo v jeho odhodlaní bojovať proti nemeckej agresii. Rokovania, ktoré vedie, sú zložité a vyčerpávajúce (nanešťastie aj pre divákov), a keď už to vyzerá, že sa snáď predsa podarilo vykresať akúsi nádej, prichádza krach.

Filmový Masaryk sa dostáva do ostrého rozporu s Eduardom Benešom, obzvlášť ho zasiahne, keď sa dozvie, že si údajne Beneš od mocností objednal ich ultimátum ako alibi k ústupkom. Sám sebe Masaryk vyčíta zlyhanie a Beneša nenávidí. Napriek tomu sa onedlho stane ministrom zahraničia v jeho exilovej vláde - a tu už sa snímka s divákmi lúči. Neukazuje teda nielen zložitý začiatok, ale ani vypätý a bizarný koniec Masarykovho osobného i verejného života. Bez oboch je pritom jeho portrét len kusý a nedostatočný.

Zvolený výsek, podaný navyše v pomerne nespojitých preskokoch z jedného miesta a času do iného, ​​na zobrazenie a vysvetlenie Masarykovho údelu nestačí. Z významnej časti tiež film predvádza svoju ústrednú postavu v štádiu ataku duševnej choroby - teda môže ťažko vypovedať o jej skutočnom charaktere či názoroch.

Publikum nevie, v čom môže filmu veriť

Tiaž zodpovednosti za zdedené meno i republiku, komplikované spomienky na otca, rozpor medzi povinnosťou a bohémsku povahou, to všetko je tu skôr len snaživo popísané, poskladané vedľa seba a povrchne ilustrované. Zo všetkých týchto ingrediencií sa nedarí vytvoriť skutočne silnú a dramatickú syntézu. Viac ako o prepracovaný portrét Masarykovej osobnosti ide o ďalšiu dišputu dobových postáv nad mníchovskou traumou, akú ponúklo napríklad televízne České storočie. A pravdu povediac Masaryk nepôsobí ani o mnoho výpravnejšie. Angažmán zahraničných hercov do príslušných rolí je síce dobrý a nasledovaniahodný počin, ich výkon však bohužiaľ väčšinou tiež zodpovedá skôr televíznym štandardom.

Celkovo Masaryk vyzerá ako pokus spestriť trochu úmornú hodinu dejepisu trochou fabulácie, špekulácií a pikantností. Pričom vo výsledku publikum ani nevie, ako veľmi a v čom vlastne môže Masarykovi veriť.

01 - Modified: 2017-03-04 21:55:16 - Feat.: 0 - Title: Českého leva ovládol Masaryk s 12 cenami. Banášová musela hasiť chybu pri vyhlasovaní
01 - Modified: 2023-11-26 10:10:00 - Feat.: - Title: Česi a Slováci v jednom štáte: Všetky chyby, ktoré poznamenali ich spolužitie, sa stali tesne po vzniku ČSR 02 - Modified: 2023-10-15 22:00:00 - Feat.: - Title: Ikona slovenského vinárstva pre HN: Jarmoky sú slabé, za burčiak sa radšej zodpovedáme sami 03 - Modified: 2018-10-28 12:36:23 - Feat.: - Title: Masarykov odkaz platí dodnes, tvrdia najvyšší predstavitelia 04 - Modified: 2017-09-13 15:02:33 - Feat.: - Title: Neznáma mapa Československa. Masaryk v roku 1915 sníval o hraniciach so Srbskom 05 - Modified: 2017-04-06 13:32:19 - Feat.: - Title: Slnko v sieti: Učiteľka a Masaryk majú najviac nominácií na národnú filmovú cenu
24. apríl 2024 01:01