Zakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg sa s reklamou chce zamerať aj na Instagram či WhatsApp.Reuters
StoryEditor

Prečo zablokovali Kotlebu? Facebook nám vysvetlil, ako funguje nahlasovanie stránok

28.04.2017, 14:51
Každý jeden príspevok, ktorý nahlásite, rieši konkrétna osoba, nie počítačový systém. Výnimkou sú len fotografie. 

Dôležitosť sociálnych sietí sa za posledné roky rapídne zmenila. Niekoho vyniesla do parlamentu, študenti vďaka nej usporiadali najväčší protest po 89. roku a niekto je zas za príspevky na nej trestne stíhaný. 

Facebook jednoducho odzrkadľuje digitálny život. A keďže má byť miestom pre všetkých, platia na ňom určité pravidlá. Facebook jednoducho chce, aby ste sa na ňom vy, aj napríklad vaše deti či priatelia cítili bezpečne. Je to stále súkromná spoločnosť a pokiaľ by ste naň prestali chodiť z dôvodu, že sa na Facebooku necítite komfortne, postupne zanikne. 

Presné pravidlá správania má Facebook veľmi podrobne spracované, navyše takým spôsobom, aby platili všade vo svete. Zástupcovia sociálnej siete však sami priznali, že najmä za posledné roky sa správanie používateľov zmenilo. 

A toto je aktuálna téma aj na Slovensku, týkajúca sa rušenia stránok, profilov či mazania komentárov.

facebook facebook Reuters

Stačí jediné nahlásenie

Všetky správy, ktoré poukazujú a najmä útočia na rasu, pôvod, vierovyznanie, orientáciu, pohlavie či zdravotné ťažkosti, nemajú čo na Facebooku robiť. Facebook sa rovnako dištancoval od akejkoľvek podpory extrémistov či teroristov na svojich stránkach. A to bol jeden z problémov stránok, ktoré zostali zablokované aj na Slovensku. V posledných týždňoch zmizli z Facebooku aj početné fankluby, ktorý združoval fanúšikov Kotlebu.  

Pri obrovskom množstve obsahu, ktorý sa však denne na tejto sociálnej sieti objaví, sa spolieha najmä na komunitu, ktorá mu pomôže tento obsah nahlasovať a poukazovať naň. Nahlásiť na Facebooku môžete čokoľvek, každý jeden status, video, fotografiu či stránku. 

Najväčším prekvapením pre nás novinárov bolo, že pri nahlasovaní vraj podľa Facebooku vôbec nezáleží na množstve ľudí, ktorí naň poukážu. Totiž podľa zástupcov Facebooku je jedno, či príspevok alebo stránku nahlási jeden človek alebo tisíc. Každý sa posudzuje s rovnakou prioritou. 

Absolútnu prednosť majú len príspevky, ktoré ukazujú napríklad samovraždu. 

Navyše obrovskú väčšinu obsahu, ktorý nahlásite ďalej číta človek. Aktuálne o ňom nerozhoduje systém alebo umelá inteligencia. To sa však podľa Facebooku môže do budúcna zmeniť. 

Obsah, ktorý sa nahlási zo Slovenska tak má vo väčšine prípadov putovať človeku, ktorý slovensky aj rozumie. O fotografiách rozhoduje už algoritmus, ktorý má vlastnú databázu a na základe toho posudzuje, či daná fotografia na Facebooku môže byť. 

Obvyklý čas na vyriešenie nahlásenia je 24 hodín. Existujú však výnimky, ktoré musí Facebook posudzovať dlhšie a najmä, keďže to robia ľudia, prezerať všetok dostupný obsah, ktorý je nahlásený. Čo môže byť v prípade stránok komplikovanejšie. Rovnako sa dlhšie bude kontrolovať post, pod ktorým je množstvo komentárov. 

Aj Facebook sa môže pomýliť

Pre Facebook je aktuálne najzložitejšou časťou práve posudzovanie príspevkov. Príspevok ste mohli napríklad nahlásiť len z dôvodu, že danú osobu nemáte rád, alebo že naopak ona na vás poukázala a vy sa ďalej neviete brániť. Tak ju nahlásite a čakáte, že daný profil odstránia. Rovnako musí rozlišovať, či daný príspevok nie je len irónia, satira alebo často musí poznať kontext za danou udalosťou. 

Facebook dostáva množstvo žiadostí, kde má odstrániť rôzne celebrity ako Justin Bieber alebo rieši problém, keď napríklad v športovom zápase prehraje určitý tím, no a fanúšikovia sa chcú súperovi postiť tak, že začnú hromadne nahlasovať súperov klub na Facebooku. 

Rovnako Facebook ignoruje, ak jeden profil viackrát nahlasuje danú stránku. A o tom, či sa niečo vymaže, má už rozhodovať tím ľudí. 

Pri otázke omylov, ktoré sa stali, kde napríklad Facebook vymazal stránky, ktoré nemal, ako napríklad profil Koščovej alebo iných známych stránok, ktoré sa vrátili späť, vraj išlo o omyl, ktorý sa môže stať. Facebook preto aj po vymazaní stránky či príspevku nechá možnosť na obranu a komunikáciu so sociálnou sieťou. 

Do budúcna sa chce Facebook zamerať najmä na „zbližovanie ľudí“, podporuje preto aj mnohé kampane a učí mnohé organizácie, ako používať ich sociálnu sieť tak, aby oslovila čo najviac ľudí. 

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
20. apríl 2024 04:50