14.12.2017, 15:31

EANA upozornila na dôležitosť pripravovanej smernice o ochrane autorských práv

Podľa EANA je kľúčová ako pre mediálny priemysel aj pre prístup spotrebiteľov k spravodajstvu.

Press room, tlačovka, ľudia, novinári, tlač, redaktor, konferencia, fórum, laptop, notebook, pc, počítač. Snímka JoshMcConnell (Flickr.com)
Zdroj: JoshMcConnell (Flickr.com)

Európska aliancia tlačových agentúr (EANA) vyzvala členské štáty, Európsky parlament i komisiu, aby podporili návrh novej smernice EÚ o ochrane autorských práv.

Predstavitelia EANA vo vyhlásení zaslanom agentúre TASR uviedli, že smernica je kľúčová ako pre mediálny priemysel, tak aj pre budúci prístup spotrebiteľov k spravodajstvu a napokon i pre fungovanie zdravej demokratickej spoločnosti.

EANA pripomenula, že o zmienenej smernici prebieha v ostatných mesiacoch odborná debata v Bruseli i ďalších európskych hlavných mestách. Jej výsledok bude mať ďalekosiahle následky pre Európanov a ich prístup k rozmanitým a spoľahlivým médiám. Výbor pre právne záležitosti Európskeho parlamentu (JURI) ešte v novembri opätovne, a síce na 25. januára, odložil hlasovanie o tejto smernici. Europoslanci tohto výboru pre viaceré "politické nezhody" odložili rokovania o tejto téme aj počas svojho predošlého, októbrového zasadnutia.

Európska komisia vlani v septembri predložila návrh smernice o ochrane autorských práv. Nová legislatíva má zmodernizovať pravidlá autorských práv, prispôsobiť ich technologickému pokroku 21. storočia a ustanoviť pravidlá výnimiek a obmedzení ochrany autorských práv.

​Bezplatné správy neexistujú

Ak sa smernicu podarí presadiť, internetové vyhľadávače a agregátory budú musieť po prvý raz platiť vydavateľom tlače za redakčný obsah, ktorý využívajú a na webe sprístupňujú miliónom ľudí. Práve bezplatný prístup k správam je považovaný za jeden z najväčších víťazstiev internetu a v mene ušľachtilých demokratických zásad ho na pôde EP bude dôrazne obhajovať mnoho členov, domnieva sa EANA.

Upozorňuje však zároveň na to, že bezplatné správy sú "mýtom". Prinášanie správ verejnosti totiž stojí pomerne veľa peňazí a odberatelia sú vnímaní ako publikum generujúce príjmy z reklamy.

Najviac však na takejto schéme zarábajú veľkí internetoví hráči, sociálne siete, internetové vyhľadávače či obsahové agregátory, napríklad spoločnosť Facebook či Google.

​Tie síce podľa EANA zohrávajú dôležitú úlohu pri šírení správ do celého sveta, na samotnej tvorbe správ sa ale vôbec nepodieľajú. Ich zisky zo spravodajstva však prudko rastú, zatiaľ čo príjmy médií, ktoré tieto správy priamo produkujú, zažívajú úpadok.

Svetové i národné agentúry, ktoré sú "v centre" spravodajstva, tak podľa EANA čakajú nepekné vyhliadky, keďže práve ony sú priamo závislé od svojich zákazníkov, a síce jednotlivých médií.

EANA v marci tohto roku vypracovala stanovisko, v rámci ktorého sa zasadzuje za to, aby do pripravovanej smernice o ochrane vydavateľov, či už v pôvodnej verzii eurokomisie alebo vo verzii upravenej a odobrenej europarlamentom, bol zahrnutý práve aj obsah vytvorený tlačovými agentúrami.

​EANA, ktorej členom je aj Tlačová agentúra Slovenskej republiky (TASR), je tradičná stavovská organizácia tlačových agentúr z Európy. Jej úlohou je formulovať, koordinovať a spoločnými silami riešiť výzvy agentúrnej žurnalistickej práce v dynamicky sa meniacich trhových, legislatívnych a technologických podmienkach a v otázkach autorských práv.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.

Cookies

Na našich stránkach používame cookies. Slúžia na zlepšenie našej práce a vášho zážitku z čítania HNonline.sk. Bližšie informácie nájdete v Pravidlách používania cookies. Spracovanie a správu cookies nastavíte priamo vo Vašom prehliadači.