Reklub
StoryEditor

Na knižný trh prichádza monografia s názvom Reklub- Kapitoly z dejín československej reklamy

20.02.2018, 17:27
Autor:
pzpz
Monografiou sa autor pokúsil zaceliť medzeru v povedomí o vývoji marketingovej komunikácie v Česku a na Slovensku.

Autorom novej knihy Reklub- Kapitoly z dejín československej reklamy je prof. PhDr. Dušan Pavlů, CSc. Monografiou sa pokúsil zaceliť medzeru v povedomí o vývoji marketingovej komunikácie v Česku a na Slovensku. Podľa jeho slov, marketingová komunikácia doteraz nemala dostatočne systematicky, vedecky a historicky spracované dejiny.

V dokopy deviatich kapitolách na 286 stranách, sa autor zaoberá podmienkami inštitucionalizácie reklamy, ako najvýraznejšieho prejavu toho, čo dnes nazývame súhrnným pomenovaním marketingová komunikácia. Publikácii neskúma iba podmienky vzniku a vývoja najstaršieho profesionálneho reklamného spolku na území Republiky Československej, ale aj zaraďuje prejav vzmáhajúceho sa reklamného priemyslu do patričných súvislostí masmediálnej, ekonomickej, kultúrnej, legislatívnej, výskumnej a ďalších oblastí.

V prvej kapitole približuje dobové podmienky vzniku reklamy ako postupne sa etablujúceho odvetvia komunikačného priemyslu. Jeho vývoju v komplikovaných sociálno ekonomických a medzinárodne politických súvislostiach sa venuje najobsiahlejší druhá kapitola

Ďalšie tematické časti monografie sa špecifickými témami, ktoré dokresľujú vývoj reklamného odboru z terminologického hľadiska (pojmy reklama, nábor, propagácia, propaganda), sledujú zameranie a tematiku prvých odborných publikácií v medzivojnovom období, ktoré sa venujú napr. Výskumu trhu (1927), konštituovania vlastné teórie reklamy na základe amerických skúseností, a podobne. Popisujú snahy Reklubu zaviesť objektívne databázu údajov o skutočných nákladoch najrozšírenejšieho média - nosiče reklamných komunikátov - periodickej tlače po vzore amerického Audit Bureau of Circulation a všíma si postupného budovanie povedomia širších kultúrno politických a ekonomických funkcií reklamy v reklamných kruhoch.

Autor venuje náležitú pozornosť stále viac prevládajúcemu presvedčenie o univerzalite možného funkčného zapojenia reklamy aj v oblastiach mimo komerčný život spoločnosti - najmä v čase ohrozenia republiky fašistickým Nemeckom na poli štátnej propagácie. Analyzuje jasne formulované myšlienky o používaní sociálnej reklamy v tridsiatych rokoch 20. storočia, rekonštruuje podmienky vzniku moderných reklamných agentúr a zaoberá sa názormi na výskumy efektívnosti reklamy.

Posledná, deviata, kapitola je zasvätená vzniku a existencii Slovenského reklamného klubu, ktorý pôsobil v Bratislave v rokoch 1946/1949. Táto kapitola vznikala na základe dôkladného bádateľského štúdia v českých a slovenských archívoch a je svedkom úsilia českých reklamných kolegov o emancipáciu reklamných aktivít v podmienkach povojnového Slovenska. Bohužiaľ - rovnako ako v Česku - február 1948 znamenal ukončenie doterajšieho pozitívneho vývoja reklamnej profesie, reklamných inštitúcií, odborných časopisov o reklame a odbornej knižnej produkcie.

Autorovi sa v tejto publikácie úspešne podarilo zmapovať vývoj českej a čiastočne aj slovenskom reklamy v prvej polovici 20. storočia. Ako sám uvádza, kniha predstavuje tri roky práce pri hľadaní historických zdrojov v českých a slovenských archívoch, štúdium odborných dobových časopisov, kníh, ktoré boli vydávané, správ Reklubu a po roku 1945 ročeniek Reklubu. Vychádzal tiež zo svojich rozhovorov s predvojnovými členmi Reklamného kubu československého, ktorí boli jeho spolupracovníkmi na katedre propagácie, ktorú v roku 1971 zakladal na Fakulte žurnalistiky Univerzity Karlovej.

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 09:06