06.03.2019, 14:46

Iniciatíva Konšpirátori.sk sa transformovala na občianske združenie

V súčasnosti na čiernej listine figuruje 144 stránok zo Slovenska a Českej republiky.

Iniciatíva Konšpirátori.sk sa transformovala na občianske združenie

Projekt Konšpirátori.sk je oficiálne zaregistrovaný ako občianske združenie. Uviedli to zástupcovia iniciatívy s tým, že nová právna forma vyvracia argumenty konšpiračných webov, že projekt vznikol ako nástroj obchodnej vojny. Združenie umožní aj ďalší rozvoj a financovanie projektu. Zakladajúcimi členmi občianskeho združenia sú autor projektu Ján Urbančík ako predseda, člen komisie Juraj Smatana a spoluzakladateľ Peter Jančárik ako podpredsedovia. Web konspiratori.sk prešiel do správy nového občianskeho združenia ešte začiatkom februára 2019.

Projekt Konšpirátori.sk vznikol z iniciatívy ľudí, ktorí si uvedomujú negatívne dôsledky šírenia dezinformácií a hrozbu, ktorú predstavujú pre demokratické fungovanie spoločnosti. Jedným z negatívnych následkov môže byť aj ohrozenie dobrého mena firiem. Cieľom projektu je práve ochrana reputácie značiek. Zadávatelia online reklamy môžu s jeho pomocou vylúčiť zo svojich online kampaní internetové stránky so sporným, zavádzajúcim alebo klamlivým obsahom.

Na zozname webov, ktorý zostavuje nezávislá komisia, sú stránky propagujúce šarlatánstvo, dezinformačné správy, konšpiračné teórie a extrémizmus. Kritériá hodnotenia komisie, ako aj zoznam jej členov sú verejné  a jasne určené. Zaradenie určitej webovej stránky do zoznamu je výsledkom posúdenia členov komisie, nie je trvalé, a prevádzkovatelia môžu požiadať o prehodnotenie a vyškrtnutie webu zo zoznamu. Zoznam má len odporúčací charakter, zadávatelia reklamy sa ním môžu a nemusia riadiť. Iniciatíva pritom rizikové weby nijak necenzuruje, využívanie zoznamu je dobrovoľné a záležitosťou rozhodnutia zadávateľov reklamy.

Tieto princípy chce podľa slov zakladateľa zachovávať aj novozaložené občianske združenie Konšpirátori.sk o.z.. „Založením občianskeho združenia chceme potvrdiť dlhodobý neziskový rozmer projektu, ktorý si získal širokú podporu a dôveryhodnosť. Preto sme sa rozhodli dať tomuto unikátnemu projektu novú formu, ktorá mu umožní lepšie napĺňať jeho poslanie,“ vysvetľuje Ján Urbančík, predseda občianskeho združenia.

Právna forma občianskeho združenia umožní sústrediť viac zdrojov aj do ďalšieho rozvoja projektu a získať prostriedky na jeho financovanie aj cez granty či dve percentá z daní. „Doterajšie výsledky iniciatívy ukazujú, že aj keď je využívanie zoznamu dobrovoľné, firmy oň majú záujem. Nejde o žiadnu cenzúru, keďže prístup na tieto weby a k ich obsahu nijako neobmedzujeme. Naším prvoradým cieľom je aj naďalej ochrana reputácie značiek,“ dopĺňa podpredseda združenia Peter Jančárik.

Projekt odštartoval v roku 2016

Od spustenia projektu skontrolovala nezávislá komisia projektu Konšpirátori.sk stovky webových stránok, nahlásených prostredníctvom webového formulára na www.konspiratori.sk. Každý web posúdili na základe piatich verejne dostupných kritérií. Členmi komisie sú skúsení novinári, politológovia, vedci alebo pedagógovia. V súčasnosti na čiernej listine figuruje 144 stránok zo Slovenska a Českej republiky.

Zoznam využívajú online inzerenti aby ochránili značky pred spájaním s klamlivými alebo propagandistickými informáciami. Reklamné systémy ako Google Display Network webom vyplácajú až 70 % z ceny kampane, čím sa zadávatelia reklamy stávajú ich priamym finančným podporovateľom. Pomocou automatického skriptu bolo doteraz ošetrených 54 000 kampaní. Web Konšpirátori.sk registruje tiež 3 000 manuálnych stiahnutí zoznamu. Každý manuálne stiahnutý zoznam mohol byť nasadený vo viacerých kampaniach, čo však už nie je možné zmerať. Databázu využíva aj český Seznam.cz: inzerenti v reklamnom systéme Sklik môžu vypnúť zobrazovanie reklám na weboch zo zoznamu Konšpirátorov.

Na webe minulý rok pribudol aj prehľad webov, s možným zvýšeným rizikom pre značky. Ide o stránky, ktoré na základe hodnotenia neprekročili stanovenú hranicu pre zaradenie na zoznam. Automatický skript Konšpirátori.sk ich teda nevylúči z kampaní. No niektorí inzerenti si neželajú umiestňovať svoju online reklamu ani na stránkach, ktoré sú v takzvanej „šedej zóne“.

Aktuálne štatistiky

Návštevy webu Konšpirátori.sk od spustenia (máj 2016): 500 000 (z toho 16 % z ČR)

Automatizovaný skript chráni:

  • Na Slovensku: 3 800 klientov a 54 000 online kampaní
  • V Českej republike cez Sklik: 3575 inzerentov

Počet manuálnych stiahnutí zoznamu: 3 000

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.