23.01.2020, 09:53

Aj v tomto roku bude v rámci Via Bona udelená cena Dobre spravovaná firma

Už po druhýkrát cenu udelí Slovenská asociácia corporate governance.

Aj  v tomto roku bude v rámci Via Bona  udelená cena Dobre spravovaná firma
Zdroj: archív

Firmy sa už dávno neposudzujú len podľa hospodárskych výsledkov. Stále väčší dôraz sa kladie na povesť a vnútorné fungovanie firmy. V rámci ocenení Via Bona Nadácie Pontis bude tento rok už po druhýkrát Slovenská asociácia corporate governance udeľovať ocenenie Dobre spravovaná firma. Cena predstavuje verejné uznanie firmám, ktoré vo svojich firemných hodnotách presadzujú princípy corporate governance. Nejde len o efektívne riadenie, ale aj udržiavania vysokej úrovne morálnej a etickej integrity a budovania kultúry dôvery a férových a transparentných vzťahov so všetkými partnermi. Ešte do piatku (24. januára) majú firmy možnosť prihlásiť sa

Vlani si túto cenu odniesla spoločnosť Slovnaft. Vlani si túto cenu odniesla spoločnosť Slovnaft. Jaroslav Košťálik, riaditeľ útvaru Vzťahy k regulačnému prostrediu v Slovnafte, na otázku, čo si môže človek predstaviť pod pojmom dobre spravovaná firma, hovorí: "Je to firma, ktorá pri svojom podnikaní ctí právne predpisy, zodpovedne sa stavia k ako zamestnancom tak aj klientom a pri tom vykazuje pozitívne výsledky. Je to firma, ktorej záleží na tom aby na  trhu pôsobila dlhodobo a konala teda aj s ohľadom na interakcie s okolím a pozitívne v ňom pôsobila." 

S: Môže existovať dobre spravovaná spoločnosť bez dobre spravovaných firiem?

Obe spolu súvisia, jedno bez druhého nemôže existovať. Je to o ľuďoch a kultúre a štandardoch konania. V dobre spravovanej spoločnosti občan vníma  poriadok, kvalitné služby občanovi, rovnosť jednotlivcov pred zákonom, rešpektovanie a vymožiteľnosť práva. 

S: Prečo je podľa vás dôležité, aby sme ukazovali a oceňovali pozitívne príklady? 

Je to dôležité keďže dobré príklady inšpirujú a ukazujú, že je to možné a snaha prináša ovocie. 

S: V spoločnosti je rozšírený názor, že slušnosť - či už v živote alebo v podnikaní - je prejavom slabosti a slušný človek, alebo firma, nemajú šancu skutočne uspieť...

Áno, toto vnímanie je žiaľ dosť rozšírené, o to dôležitejšie je dávať dobré príklady a poskytovať ako spoločnosti, tak aj firmám inšpiráciu a práve tým postupne meniť túto paradigmu. Je potrebné na príkladoch demonštrovať, že je možné uspieť v súlade s pravidlami a etickými zásadami.     

Aký bol rok 2019 a čo považujete pre firmy na Slovensku za najväčšiu výzvu pre tento rok?  

Minulý rok ako predvolebný rok bol značne dynamický a žiaľ priniesol aj množstvo nesystémových zásahov, ktoré zodpovedné riadenie firiem sťažujú (ako napr. rôzne poukazy, zvýšenie daňového a poplatkového zaťaženia a pod.) Takéto kroky, teda kroky ktoré výrazne zasahujú do hospodárenia firiem by mali byť plánovateľné vopred, nakoľko každá dobrá firma má plány svojho podnikania a prípadného rozvoja. A práve istota, že keď si niečo dobre pripravím a naplánujem mi prinesie dobré ovocie je niečo čo v spoločnosti a podnikaní na Slovensku chýba a teda obmedzuje ako rozvoj dobre spravovanej spoločnosti tak aj dobre spravovaného podnikania. Pre rok 2020 si preto želajme aby takýchto neplánovaných zmien v podmienkach prostredia bolo čo najmenej. Aj keď sledujúc vývoj na úrovni EÚ, už teraz vieme, že prídu veľké zmeny súvisiace s avizovanou ochranou klímy, ktoré zasiahnu celé spektrum fungovania ako spoločnosti, tak aj podnikateľského prostredia. 

 

 

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.