StoryEditor

S koronavírusom rastie riziko hackerských útokov. Sú online nákupy bezpečné?

18.03.2020, 06:00
Autor:
TSTS
Aj pri online bankingu treba dbať na bezpečnosť. Je dôležité nepodľahnúť panike, zachovať si chladnú hlavu a byť obozretný.

Aj v tak kritickej situácií, v akej sme sa kvôli koronavírusu ocitli, sa nájdu skupiny ľudí, ktoré ju zneužívajú a nekalými praktikami sa obohacujú na úkor iných. V posledných dňoch evidujú banky zvýšený počet podvodných emailov najčastejšie práve v súvislosti so šírením koronavírusu a podvodných e-shopov.

Hackeri zneužívajú aktuálnu situáciu na získanie citlivých údajov. "Zasielaním podvodných e-mailov, v ktorých je odkaz na podvodnú stránku s vymyslenými alebo zmanipulovanými informáciami, najčastejšie práve v súvislosti so šírením koronavírusu, majú za cieľ infikovať váš počítač alebo mobilný telefón,“ upozorňuje na nekalé aktivity podvodníkov hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

Ľuďom preto odporúča, aby v žiadnom prípade na takéto odkazy nereagovali, a to ani v prípade, ak informácia vyzerá dôveryhodne. Pravdivé informácie treba čerpať len z oficiálnych zdrojov, napríklad zo stránky Ministerstva zdravotníctva SR alebo Ministerstva vnútra SR.

Podvodné e-shopy

montáž

​Popularita online nákupov rastie, pretože šetria čas, môžeme ich realizovať aj z domu, nelimitujú nás otváracími hodinami a vďaka nim sa vyhneme kontaktu s ostatnými ľuďmi. Práve posledný spomínaný benefit internetových obchodov je hlavným dôvodom, pre ktorý v tejto situácii ľudia využívajú radšej nakupovanie cez internet.

V súvislosti s koronavírusom sa však objavuje čoraz viac podvodných online predajcov, ktorí ponúkajú napríklad ochranné rúška alebo dezinfekčné prípravky – najviac žiadaný a nedostatkový tovar v týchto dňoch. Od ľudí tak získajú peniaze, ale tovar im nedoručia.

V hektickom období si častokrát neuvedomujeme, komu vlastne odovzdávame svoje citlivé informácie. Aj preto je dôležité nepodľahnúť panike, zachovať si chladnú hlavu a byť obozretný, na akom webe zadávame svoje prihlasovacie či platobné údaje.

Ak klient zistí, že poskytol svoje údaje z platobnej karty falošnému obchodníkovi, je potrebné bezodkladne kontaktovať svoju banku a okamžite zablokovať kartu. Následne je potrebné podať reklamáciu a nahlásiť podvodné transakcie, ktoré sú prešetrené a odškodnené, ak sú preukázané ako opodstatnené.

Ak si klient objedná tovar cez e-shop a ten mu nie je doručený, môže podať v banke žiadosť o sprostredkovanie vrátenia financií za nedodaný tovar. Ak by sa preukázalo, že sa obchodník obohatil neprávom, klient sa vie k svojim peniazom dostať späť.

Odporúčame platiť platobnou kartou len u dôveryhodných obchodníkov, ktorí sú zabezpečení službou 3D Secure. Webstránka predajcu by mala byť náležite zabezpečená, aby nemohlo prísť k zneužitiu vašich údajov. Dôkazom je buď ikona zámky alebo šifra https:// v prehliadači.

Bezpečné mobilné bankovníctvo

Podľa magazínu The Guardian bude jedným zo smutných trendov tohto roka aj eskalácia kybernetických útokov. Bude k nej prispievať umelá inteligencia. A hoci tá nie je vo svojej podstate pozitívna alebo negatívna, jednoducho budú jej schopnosti zneužité aj na účely automatizovaných útokov. Samozrejme, hackerské útoky nie sú žiadnou novinkou, no sú čoraz vyspelejšie a majú mimoriadne široké zameranie. Podľa tlačových správ z konca minulého roka sú na vzostupe útoky na miestne samosprávy. Na nový trend upozornili už pred rokmi útočníci na Ukrajine, ktorí sa rozhodli „položiť“ elektráreň. Kvôli nim tak zostalo viac ako dvestotisíc domácností na nejaký čas bez elektrickej energie. Aj to bola jedna z novodobých ukážok kyberzločinu, keď nejde len o získavanie informácií či krádež peňazí z účtu, ale o priame poškodenie života ľudí. Ťažko predpovedať, čo presne nás čaká, no jedno je isté – bezpečnostné spoločnosti budú mať plné ruky práce a etickí hackeri budú mimoriadne žiadaným tovarom. Podľa magazínu The Guardian bude jedným zo smutných trendov tohto roka aj eskalácia kybernetických útokov. Bude k nej prispievať umelá inteligencia. A hoci tá nie je vo svojej podstate pozitívna alebo negatívna, jednoducho budú jej schopnosti zneužité aj na účely automatizovaných útokov. Samozrejme, hackerské útoky nie sú žiadnou novinkou, no sú čoraz vyspelejšie a majú mimoriadne široké zameranie. Podľa tlačových správ z konca minulého roka sú na vzostupe útoky na miestne samosprávy. Na nový trend upozornili už pred rokmi útočníci na Ukrajine, ktorí sa rozhodli „položiť“ elektráreň. Kvôli nim tak zostalo viac ako dvestotisíc domácností na nejaký čas bez elektrickej energie. Aj to bola jedna z novodobých ukážok kyberzločinu, keď nejde len o získavanie informácií či krádež peňazí z účtu, ale o priame poškodenie života ľudí. Ťažko predpovedať, čo presne nás čaká, no jedno je isté – bezpečnostné spoločnosti budú mať plné ruky práce a etickí hackeri budú mimoriadne žiadaným tovarom. Reuters

​V aktuálnej situácii je lepšie namiesto návštevy pobočky vybaviť nevyhnutné platby cez internetbanking alebo mobilnú aplikáciu. Keďže banky investujú nemalé prostriedky do bezpečnostných opatrení, klienti si môžu byť istí, že ich peniaze sú maximálne chránené.

Aj pri online bankingu treba dbať na bezpečnosť a neukladať si prihlasovacie údaje do pamäte počítača a nepoužívať ľahko uhádnuteľné heslá, alebo rovnaké heslo  ako do iných aplikácií a služieb. Rovnako sa nepripájajte do internetbankingu cez verejné WiFi siete a používajte len chránené počítače, ktoré majú nainštalované aktuálne verzie antivírusových programov.

Najčastejšou praktikou internetových podvodníkov je fishing. Ide o činnosť, pri ktorej sa podvodník snaží vylákať od používateľov heslá alebo prihlasovacie údaje, aby sa dostal k ich bankovému účtu.

Väčšinou postupuje tak, že založí webovú stránku, ktorá vyzerá ako presná kópia už existujúcej stránky internetbankingu konkrétnej banky. Podvodník pošle klientom falošný email, v ktorom ich zdvorilo žiada, aby v záujme vlastnej bezpečnosti zadali na (podvodnej) stránke prihlasovacie údaje do internetbankingu, vďaka čomu sa môže prihlásil do ich účtov.

„Prihlasovacie alebo citlivé údaje klienta banka od klienta nikdy nežiada prostredníctvom mailu či telefonátu. Klientov preto upozorňujeme, aby nedôverovali emailom a stránkam, ktoré ich od nich chcú vylákať práve touto cestou,“ uzatvára hovorkyňa Poštovej banky.

menuLevel = 2, menuRoute = news/tlacove-spravy, menuAlias = tlacove-spravy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
19. apríl 2024 19:49