09.08.2013, 10:03

Stavebníctvo drží prím, do popredia sa derie zdravotníctvo

Rastúci trend elektronických dopytov pokračuje.

  Najväčším ťahúňom v počte i objeme dopytov sú stále stavebné práce a materiály. Značnej obľube sa teší doprava, oblasť strojov, auto-moto, či prekvapivo zdravotníctvo,“ hovorí Otto Kočí, riaditeľ služby 123dopyt.sk, ktorá prieskum uskutočnila. „Najvyšší nárast počtu zadaných dopytov za prvý polrok v porovnaní s predchádzajúcim rokom bol zaznamenaný v oblasti výrobkov, ktorých počet vzrástol o vyše 106 %. Čo sa týka vývoja finančného objemu dopytov, najviac narástla oblasť zdravotníctva – až o 242,9 %, poukazuje na trendy Kočí.

Čo sa týka počtu dopytov zadaných cez dopytové on-line systémy, Slováci najčastejšie vyhľadávajú dodávateľov stavebných prác a materiálov. V prvej polovici tohto roku bolo v tejto oblasti zadaných 8 629 dopytov, čo v porovnaní s minulým rokom znamená takmer 8 % nárast. Ďalšími najčastejšie dopytovanými artiklami sú doprava (2 566 dopytov; 11,23 % nárast), stroje (1 353 dopytov; 11,63 % pokles) a auto-moto (1 133 dopytov; 21,31% nárast). TOP 5 dopĺňa oblasť služieb s 1 074 dopytmi a teda nárastom o 38,58% oproti prvému polroku 2012. Najmarkantnejší prírastok čo do počtu dopytov zaznamenala oblasť výrobkov (106,17 % nárast) a zdravotníctva (105,71 % nárast).

Podobné tendencia môžeme pozorovať aj pri finančnom objeme dopytov. Prvú priečku v celkovom objeme si napriek medziročnému poklesu o takmer 34 % stále drží stavebníctvo s viac ako 35,5 mil. €. Nasledujú reality (takmer 10 mil. €; 150,7 % nárast), auto-moto  (5,7 mil. €; 29,6 % nárast) a stroje (4,7 mil. €; 27,3 % pokles).

Najvýraznejší nárast v objeme dopytov zaznamenala oblasť zdravotníctva a to o takmer 243 %. Silnejúci dopyt bol za prvý polrok 2013 aj v oblastiach odevov (194,1 % nárast), športu (122,4% nárast) či elektrických spotrebičov ( 48,1% nárast).

Vývoj trhu elektronických dopytov značne podlieha sezónnym faktorom,“ dodáva Otto Kočí z 123dopyt.sk. „Zvýšený záujem o dodávateľské služby môžeme pozorovať predovšetkým od marca do mája. Jún je spravidla vďaka prichádzajúcemu prázdninovému obdobiu skôr umiernený.“

Pokiaľ sa na vývoj elektronických dopytov pozrieme geografickou optikou, zistíme, že najčastejšie sú dodávatelia touto cestou vyhľadávaní v bratislavskom a žilinskom kraji. Ostatné kraje majú na počte zadaných dopytov takmer rovnaký podiel. Najväčšie zvýšenie v porovnaní s minulým rokom dosiahli trnavský (19,6 % nárast) a nitriansky kraj (15,6 % nárast). Pokles bol zaznamenaný v troch krajoch, a to v bratislavskom, košickom a banskobystrickom.

Paradoxne najvýraznejší pokles nastal v kraji s najvyšší celkovým počtom zadaných dopytov – v bratislavskom, kde pokles predstavuje 5,9 %.

Najväčšie zmeny v počte elektronických dopytov na 123dopyt.sk podľa segmentov, SR

(medziročné porovnanie počtu dopytov za 1. polrok 2012-2013)

 

 

Q2 2013

Q2 2012

rozdiel

Výrobky

167

81

106,17%

Zdravotníctvo

72

35

105,71%

Priemysel

98

67

46,27%

Šport

102

73

39,73%

Služby

1074

775

38,58%

 

 

 

Najväčšie zmeny v objeme elektronických dopytov na 123dopyt.sk podľa segmentov, SR

(medziročné porovnanie objemu dopytov za 1. polrok 2012-2013)

 

 

 

Q2 2013

Q2 2012

rozdiel

Zdravotníctvo

442 375

129 000

242,93%

Odevy

1 042 800

354 550

194,12%

Reality

9 756 100

3 891 175

150,72%

Šport

277 325

124 650

122,48%

Elektrické spotrebiče

292 950

197 800

48,10%

Potravinárstvo

1 923 800

1 515 200

26,97%

Auto-Moto

5 750 075

4 435 075

29,65%

 

 

 

 

Zmeny počte elektronických dopytov na 123dopyt.sk podľa krajov, SR

(medziročné porovnanie počtu dopytov za 1. polrok 2012-2013)

 

 

2013

2012

rozdiel

Banskobystrický kraj

2134

2165

-1,43%

Bratislavský kraj

4482

4765

-5,94%

Košický kraj

2019

2050

-1,51%

Nitriansky kraj

2410

2084

15,64%

Prešovský kraj

2151

2119

1,51%

Trenčiansky kraj

2467

2355

4,76%

Trnavský kraj

2592

2166

19,67%

Žilinský kraj

2755

2616

5,31%

 

 

 

 

  

Zdroj: PS:PR

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.