StoryEditor

Ježiš Kristus superstar (sociálnych sietí)

24.08.2012, 14:04
Cecília Gimenez by mala dostať cenu medzinárodnej organizácie digitálnych agentúr (keby taká existovala) o jednu z najúčinnejších kampaní v dejinách sociálnych médií.

Cecília Gimenez by mala dostať cenu medzinárodnej organizácie digitálnych agentúr (keby taká existovala) o jednu z najúčinnejších kampaní v dejinách sociálnych médií.

Pravdepodobne ste sa už o tom dopočuli: Osemdesiatročná obyvateľka dediny Borja na juhu Španielska sa nemohla pozerať na to, ako chátra freska Ecce Homo od Elíasa Garcíu Martíneza, a tak sa ilegálne, ale o to oduševnenejšie, pustila do reštaurovania. Dopadlo to katastrofálne, namiesto Krista sa objavila akési monštrum, citlivejšie povedané, krivá tvár neurčitého pohlavia s vyplašeným výrazom.

Bolo to úplne absurdné a komické a pani Cecília bola s jej spackanou snahou takmer až dojímavá. Veľa emócii, dobrý príbeh a skvelé logo. Nie je prekvapením, že ľudia v sociálnych sieťach zareagovali veľmi spontánne. O  pár hodín po zverejnení správy (v stredu)  sa začal objavovať fotošopový folklór, desiatky obrázkov. Človek je dnes zvyknutý na všeličo, ale táto rýchlosť bola prekvapujúca. Objavil sa aj návrh na tričko „zabi svoj idol“. Na facebooku vznikajú fankluby tejto postavy, ktorá vďaka neuveriteľne zlej maliarke začala žiť vlastný zábavný život.

Pre digitálny svet je príznačná nielen rýchlosť, akou obraz obletel svet, ale aj ďalší aspekt. Svet anonymných výtvarníkov je skladačka, grafické programy umožňujú rozprávať príbehy, skeče a situácie. Aj v tom tkvie obrovský úspech meme tvárí. Vezmeme prefabrikát a doplníme vlastnú story. Sra Cecilia sa je autorkou ďalšieho takéhoto meme ksichtu. Vytvorila ho vďaka svojmu diletantstvu, ale tá tvár má neopakovateľné emócie, tak ako iné populárne meme tváre nakreslené tými najjednoduchšími prostriedkami a inými diletantmi, ktoré sa stali majetkom všetkých.

Na druhej strane vzniklo aj veľké množstvo parafráz (tá s Michaelom Jacksonom je obzvlášť vydarená). Vytvárať nové kontexty, to je ďalší obľúbený princíp internetového folklóru.

Pani Cecíliu dnes pozná doslovne celý svet. Eliása Garcíu poznali len jeho žijúci potomkovia v meste. Je možné, že sa objaví merchandising – šálky, prívesky a iné predmety. Ktovie, či sa budú predávať aj v mestečku Borja, ale asi by bolo škoda nevyužiť popularitu. Potomkovia pani Cecílie budú možno žiť z tantiém za použitie tohto „diela“.

Ale to už sme sa vzdialili hravosti a bezbrehosti bezmenných grafikov, ktorí  v čase vysokonákladových kampaní a kráľovsky platených artdájrektorov dokážu vysypať z rukáva skvelé veci bez nároku na honorár, len z prirodzenej potreby baviť sa. Stačí nápad. Aj preto sú sociálne médiá takým skvelým miestom.

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript., Mindshare Slovensko

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
20. apríl 2024 07:57