Vladimír Železný pri štarte Joj. Foto: TASRTASR
StoryEditor

Železný na Barrandove: Konečne

24.10.2013, 17:53
TV Barrandov mala peniaze, ale chýbali jej televízni profesionáli. Teraz sa to zmení.

Český televízny trh je dostatočne veľký, aby na ňom popri Nove a Prime existoval hráč, ktorý im nebude šliapať na päty, ale obsadí zaujímavú časť trhu a bez problémov sa uživí z reklamných príjmov. Niečo ako najväčší medzi malými. Mohol to byť práve Barrandov. Mohol, ale stále nie je...

Televízia odštartovala ambiciócne. Aj keď ju vlastnil lokálny hráč, peniaze pre ňu neboli problém. A práve to sa jej vypomstilo: riadili ju totiž ľudia, ktorí v TV biznise nemali jasno. Nejasná programová stratégia bola najväčšou brzdou Barrandova. Trhové podiely rástli, ale nie tak rýchlo, ako sa do nej nalievali peniaze. Výsledkom je, že za takmer päť rokov existencie má Barrandov podiel pod 5 % v 15+. Presnejšie povedané, v septembri to bolo podľa ATO-Mediaresearch 4,0 %, v auguste 4,8 %. A v prime-time ešte menej. Keď sa pozrieme na investície, ktorý za ten čas Barrandov potreboval, je to slabý výsledok. Takéto čisla by sa dali dosiahnuť aj so špecializovanou tematickou stanicou s rádovo nižším rozpočtom.

Barrandov sa začal podobať na slovenské projekty VTV a Luna. Kým mali peniaze, "niečo" vysielali. A keď peniaze došli, jednoducho skončili. Problém barrandovskej televízie sa vyriešil na jeseň minulého roku, kedy ju kúpila Empresa Media. Tá je cez Jaromíra Soukupa prepojená na najväčšiu mediálnu agentúru v Česku Médea. Lepšieho majiteľa si televízia ani nemohla želať.

Ale ostával ešte druhý, nemenej dôležitý problém: čo s televíziou urobiť. Na Barrandove fungovalo retro, napriek tomu nedostávalo adekvátny priestor v štruktúre. Vlastná tvorba vznikala hlava-nehlava, čoho dôkazom je aj zbytočná spolupráca s Joj na šou Recept na bohatstvo. Občas sa objavili skvelé nápady, ako napríklad vrátiť Videostop. A niekedy prišiel dobrý nápad - hoci aj ľudová zábava Vtip za stovku - ale programing ho zabil. Stanica si vybudovala zopár pilierov: staré seriály, akvizičné Věřte nevěřte (Beyond Belief: Fact or Fiction) a najmä rozprávkový blok Animáček, ktorý v extrémne ťažkom slote po 19. hodine fungoval výborne a nejedna televízia ho Barrandovu závidela.

Barrandov si vymyslel, že chce Hlavní zprávy. Finančne náročný produkt, ale keď dá naňho nový majiteľ peniaze, nech ho má. Na úkor správ však Barrandov zničil svojho Animáčka a dokázal tak, že ani s novým majiteľom neprišlo to, čo televízia najviac potrebuje - TV profesionálov, programerov, stratégov. Presunúť Animáčka a spustiť x podpriemerných relácií nebolo najšťastnejšie. Rozumné však bolo priznať si chybu a hľadať niekoho, kto to dokáže. To Barrandov angažovaním Vladimíra Železného de facto urobil.

Železný stál pri vzniku českej Novy, radil Markíze a potom spúšťal Joj. Patrí medzi dvoch-troch najväčších televíznych expertov v Česku a na Slovensku. V prípade Barrandova sa môže oprieť o relatívne dobrý základ, dostupnosť stanice v českých domácnostiach, niekoľko fungujúcich programov, zázemie mediálnej agentúry a prajnú situáciu na trhu: v najsilnejšej Nove sa všetko mení a začína šetrenie, čo otvára priestor pre menších ambicióznych hráčov. Pripomína nám to časy, keď na Slovensku spúšťal Joj.

Železného čaká vyriešiť viacero urgentných úloh:

- nastaviť Barrandov: stanica pre cieľovú skupinu 40+, alebo ju za každú cenu preformátovávať?

- určiť si programové priority: nízkorozpočtová televízia s prevahou akvizícií, alebo mohutný projekt s vlastnými správami?

- stabilizovať prime-time a access

- zobrať z trhu ďalších schopných ľudí do tímu

- nastaviť stratégiu akvizícií - potenciál zahraničných seriálov televízia nevyužíva dostatočne

- priniesť rozumnú vlastnú tvorbu - bez silných pôvodných projektov (čo však neznamená, že musia byť drahé) to na Barrandove nepôjde. Stačí zviditeľniť Videostop, pridať niečo ako naše Legendy popu a základ je hotový

Barrandov je projekt, ktorý sa vymyká českému trhu. Ide mimo hlavného komerčného prúdu, ktorý určuje Nova, ďaleko má aj od Primy. Ale zároveň má iného diváka ako ČT. Vlastne nemá priamu konkurenciu. Môže sa na 10 % inšpirovať americkou CBS, na 20 % nemeckými ARD/ZDF, na 70 % staviť na vlastnú intuíciu - a bude úspešná. Tých 70 % je práve Železný a jeho schopnosti. V televízii sa vyzná a má na to spraviť z Barrandova stabilnú, silnú stanicu. Trhový podiel 10 %, o ktorom hovoril pre iHNed.cz, je racionálny strednodobý plán. Lepší ako jeho predchodcovia, ktorí mali peniaze na nový televízny zázrak, ale dosiahli len 4 %.

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
25. apríl 2024 05:50