StoryEditor

Markíza je prvý deň bez terestriálu, JOJ porazila komerčného lídra. Pôjde o dlhodobý trend?

02.01.2017, 15:23
Turbulencie na televíznom trhu boli po odchode Markízy z terestriálu očakávané. Otázne zostáva, či ide o výkyv, alebo nás na televíznom trhu čaká nová etapa.

Mnohí diváci, ktorí na prelome kalendárneho roka sledovali Markízu, mohli zostať zaskočení. Po polnoci už nedokázali televíziu „cez anténu“ naladiť. Od prvého januára sa totiž dlhodobá trhová jednotka nešíri bezplatne, teda prostredníctvom terestriálu.

Bolo to ekonomicky nevýhodné 

Markíza sa týmto krokom rozhodla uprednostniť efektivitu. Terestriál, ktorý dosiaľ platila, pre ňu však efektívny nebol. „Z našej strany ide najmä o ekonomické rozhodnutie,“ povedal pre Stratégie generálny riaditeľ televízie Markíza Matthias Settele.

Neoficiálna suma, ktorú platili za terestriálne vysielanie, sa pohybuje v rozmedzí piatich miliónov eur ročne (Towercom je u nás jediná spoločnosť, ktorá sprostredkováva DVB-T vysielanie, pozn. red.).

Markíza si od nového roka zvolila cestu, ktorú preferuje aj jej vlastník, spoločnosť CME. Christoph Mainusch, šéf spoločnosti, chce spoplatniť obsah, ktorý prevádzkovatelia distribuujú konečným zákazníkom. Znamená to prechod z voľne šíreného vysielania k spoplatnenému biznisu. 

Turbulencie sme očakávali

Rozhodnutím odísť z terestriálneho vysielania prišla Markíza o 12% divákov. Ak by sa čosi podobné udialo v minulosti, keď bol náskok trhového lídra pred konkurenčnou TV JOJ výraznejší, nebol by to natoľko vážny problém. No v súčasnosti sa náskok Markízy v sledovanosti znížil. Strata divákov preto zamrzí, v závere ovplyvní aj rozsah inventory. Nakoľko, to zatiaľ nie je jasné.

V čase, keď sú ratingy komerčných televízií blízko seba, to nemusí byť pre Markízu v rámci sledovanosti vôbec dobré. Už v minulosti TV JOJ atakovala televízneho lídra v sledovanosti hlavných správ alebo iných nespravodajských relácií.

Markíza aktuálne stavila na silnejší program, v ktorom sľubuje viaceré filmové premiéry. Už koncom roka, ešte ako člen Towercomu, promovala premiéry. Snažila sa tým prilákať nových ľudí, ktorí nie sú v terestriáli.

Ako priznáva šéf Markízy, výkyvy v úvode roka očakávajú. „S menšími turbulenciami na začiatku roka rátame,“ hovorí Settele.

Markíze sa v prvý deň bez terestriálu nedarilo. Dlhodobý televízny líder skončil na druhom mieste, pričom televízia JOJ dominovala počas celého dňa ako i v prime time. V hlavnom vysielacom čase dosiahla skupina JOJ (stanice JOJ, Plus a Wau) trhový podiel až 31,7% v univerzálnej cieľovej skupine divákov, pričom skupina Markíza (stanice Markíza, Doma a Dajto) zaznamenala len 22,3%. 

Rozdiel v celodennom trhovom podieli nebol až taký výrazný, skupina Markíza zaostala za JOJ Group o 3,2 percentuálneho bodu.

Samotná televízia Markíza zaznamenala trhový podiel v prime time necelých 16%, pričom TV JOJ si pripísala až 27,6%. Celodenne bol na Nový rok rozdiel medzi stanicami Markíza a JOJ necelé 4 percentuálne body v neprospech Markízy.

​Rozhodnutie Markízy opustiť terestriál spustilo ďalšie kroky na televíznom poli. Súčasťou zmeny je rokovanie o nových cenách s operátormi a inými prevádzkovateľmi vysielania. Hovorí sa aj o úprave panela peoplemetrového merania.

01 - Modified: 2017-05-24 11:59:59 - Feat.: - Title: V Česku schválili prechod na vysielanie DVB-T2. Divákov bude stáť stovky miliónov eur 02 - Modified: 2017-05-23 13:50:53 - Feat.: - Title: Česko by mohlo prísť o bezplatný príjem televízie "cez anténu". Pocítilo by to 60 percent domácností 03 - Modified: 2017-02-01 13:41:23 - Feat.: - Title: Prvý mesiac boja o televízneho lídra je za nami. Jednoznačného víťaza však nemá 04 - Modified: 2017-01-04 17:39:42 - Feat.: - Title: JOJ sa prvé dni nového roka vydarili. Zatiaľ si drží pozíciu trhovej jednotky 05 - Modified: 2017-01-04 12:19:02 - Feat.: - Title: Markíza zažíva od začiatku roka veľký prepad. K návratu na líderskú pozíciu by mali pomôcť osvedčené šou
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
27. apríl 2024 03:28