StoryEditor

Kontroverzné billboardy na vodku Gas Familia stiahnu

05.08.2015, 13:46
Autor kampane: „Rozruch okolo kampane plní cieľ predávať a možno otvorí aj tému prísnejšej regulácie reklamy.“

Gas Familia pokračuje vo svojej kontroverznej kampani z minulého roka s názvom „Od Tatier k Dunaju“. V nej zobrazovala mladých ľudí v hýrivej nálade. Kampaňou chcela povedať, že baviť sa môžeme i bez alkoholu. Kampaň bola na vodku Familie Premium a zastrešoval ju claim Ži po svojom. 

Teraz Gas Familia prichádza s novou kampaňou. V utorok umiestnila ďalšie kontroverzné billboardy, ktoré vzbudili okamžitú diskusiu. Zobrazujú napríklad mladého muža, ktorý je v roli mamičkinho synáčika a mladú ženu v roli ocinovej princeznej. Pričom headliny hovoria: „Keď nie si len ocinova princezná,“ a „Keď nie si len mamkin synáčik.“ Za celou kampaňou stojí agentúra THIS IS LOCCO.

 

 

Čo verejnosť pobúrilo rovnako ako samotný vizuál, bolo umiestnenie billboardov. Tie sa nachádzali v blízkosti základnej školy v Bratislave a Centra pre liečbu drogových závislostí.

Situáciu s nešťastne umiestneným nosičom pri škole klient obratom riešil. Určite to nebol zámer,“ dopĺňa Ivan Dvoran, ktorý je managing director v agentúre THIS IS LOCCO. Zároveň zástupcovia agentúry dopĺňajú: „Je otázkou legislatívy, ktoré nosiče sú pre reklamu na alkohol dovolené. Nakoľko je outdoor veľmi ťažko cieliteľný, je na mieste diskusia zainteresovaných.“

„Sme proti konzumácii alkoholu neplnoletými osobami. Výlep plôch v lokalite pri základnej škole v Bratislave a Centre pre liečbu drogových závislostí sa zrealizoval v utorok. Problém umiestnenia  a lokality sme si uvedomili niekoľko hodín nato. Podnikli sme všetky náležité kroky a opatrenia pre ich  okamžité odstránenie,“ vysvetľuje pre Stratégie Ľubomír Mrug, brand manager GAS Familia.

 

 

Podľa slov agentúry, nápad vychádza z myšlienky, že aj keď máme nejakú nálepku, ešte nemusí hovoriť, akí naozaj sme. To, akí naozaj sme, sa ukáže až pod cenzúrou. Tam je skryté naše nespútané ja. Agentúra tiež vychádzala z faktu, že takmer tri štvrtiny mladých Slovákov vo veku 18 až 34 rokov žijú v domácnostiach svojich rodičov a priemerný vek opustenia domácnosti je 31 rokov.

Toto nám pomohlo odhaliť, že medzi mladými ľuďmi na Slovensku sa tak ešte viac prehlbuje vnútorný rozpor vnímania vlastného ja. Ak sa dlhšie zamyslíme, kampaňou sa snažíme mladým povedať, že môžu zostať žiť v nevýraznom stereotype, alebo sa môžu postaviť za to, čo chcú v živote robiť. A nebáť sa toho,“ vysvetľuje agentúra kreatívny nápad.

Pozrite si ďalšie vizuály: 

 

 

Tomáš Rosputinský, ktorý vedie agentúru THIS IS LOCCO a je tiež kreatívnym riaditeľom, na margo kampane povedal pre Stratégie: „Kritizovať kampane Familie Premium Vodky a hovoriť, že kampane na iný tvrdý alkohol sú v poriadku – lebo sú „páčivé“ a „neubližujú“, je podľa nás krátkozraké. Tie „príjemné“ kampane vnímame ešte nebezpečnejšie, lebo z alkoholu vlastne robia peknú vec, asociovanú s príjemnými pocitmi či inými želanými hodnotami. Pýtame sa, toto je v poriadku? Róbert Slovák z agentúry Respect APP, ktorý je členom arbitrážnej komisie RPR, sa po prvej vlne kampane s obavami vyjadril, že ohrozujeme samých seba a celý reklamný biznis s alkoholom. A vtedy sme si uvedomili, že nám to nevadí. Rozruch okolo kampane teda plní cieľ predávať propagovaný produkt, ale možno aj otvorí tému prísnejšej regulácie reklamy alkoholu. Čo môže byť na dobro všetkým.“

 

Kampaň dostala viac ako 10 sťažností

Prvá vlna kampane Od Tatier k Dunaju obdržala na Rade pre reklamu (etický samoregulačný orgán) viac ako 10 sťažností. Podľa Arbitrážnej komisie RPR vizuál vtedy vytváral dojem, že pitie alkoholu je zábava, ktorá patrí pomaly ku každej aktivite. Aj napriek argumentácii zadávateľa bola Arbitrážna komisia názoru, že zadávateľ nepripravoval reklamu s pocitom zodpovednosti. Výsledkom bolo, že kampaň Gas Familie Od Tatier k Dunaju porušuje Etický kódex.

 

Na margo neetickosti a diskusií, ktoré prvá vlna kampane vyvolala, sa v tom čase pre Stratégie vyjadril Tomáš Rosputinský: „Zadanie bolo jasné. Vytvoriť šokujúce vizuály, ktoré bude ťažké prehliadnuť. Mali sme hodiny rozhovorov v rámci kreatívneho tímu, dokonca aj s právnikmi, ako ďaleko a hlboko kampaň môže ísť a ako môže byť interpretovaná. Vizuály sme fotili na dva shootingy, prvá séria sa zdala klientovi prislabá. Finálne rozhodnutie a výber vizuálov sú vždy len a len v réžii klienta.“

 

Správu budeme neskôr aktualizovať o názory odborníkov.

Takto vyzerala prvá vlna kampane Gas Familie:

Zdroj: Erika Brindzová

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
16. apríl 2024 07:27