StoryEditor

Výhodné hypotéky spôsobili ošiaľ. Pozrite si, ktoré banky zaujali najviac

22.06.2016, 15:00
Ak chceli ľudia refinancovať hypotéky, museli porovnávať ponuky bánk. Takto vyzerá priemerný klient, ktorý porovnáva (prieskum)

Vraj máme slabú finančnú gramotnosť. Neplatí to vždy a všade. Pri výbere niektorých finančných produktov sa správame uvedomelo. Napríklad pri hypotékach.

Refinančný ošiaľ pomohol k zlepšeniu povedomia o financiách. Dlžníci boli motivovaní hľadať vhodné a kvalitné informácie. Platí totiž, že kto chce výhodnejší úver na bývanie, jednoznačne potrebuje porovnávať. Kým u jedného to znamená návštevu viacerých pobočiek jednej banky, iný pozrie ponuky dvoch či troch bánk. Pritom najlepšie a zároveň najpohodlnejšie je porovnať ponuku všetkých bánk a na jednom mieste. To robí náš portál. A vedia to aj klienti bánk. 

Počet porovnaní na portáli FinancnaHitparada totiž vo februári vzrástol o 50 %, v marci až o 85 % a v apríli priebežne o 38 % oproti dlhodobému priemeru. Takéto správanie predsa nie je typické pre finančne negramotného človeka.

Povedomie o hypotékach vzrástlo

Záujem vrcholil, samozrejme, okolo dátumu 21. marec, keď do platnosti vstúpilo obmedzenie poplatku za predčasné splatenie hypotéky. A že návštevnosť súvisí so zmenou legislatívy dokazujú zmeny návštevnosti ostatných porovnávacích sekcií. Tie neboli až takto výrazné. Z toho môžeme vyvodiť jednoduchý záver: Legislatívou nariadené zlacnenie predčasného skončenia úverového vzťahu malo blahodarný účinok na všeobecné povedomie o hypotékach.

Vplyv mal hlavne refinančný boom

Zvýšený záujem o informácie o hypotékach je skutočne spojený s refinančným boomom. Ďalším dôkazom je aj záujem o refinančnú kalkulačku, o porovnania úverov na refinancovanie a o analýzy refinančných hypoték. Komentáre klientov a skúsenosti sprostredkovateľov však ukazujú, že pôvodné odhady o presunoch medzi bankami sa nenaplnia. Ponuky od konkurenčných bánk totiž banky dorovnávajú a klientovi sa tak neoplatí odchádzať z pôvodnej banky.

Celý refinančný boom preto môže trvať iba zopár mesiacov. Takéto nárazové zvyšovanie finančného povedomia nie je novinkou. Niečo podobné nastalo aj pri dôchodkovej reforme v roku 2004. Reklamné kampane a finanční sprostredkovatelia urobili v zmysle zvýšenia finančnej gramotnosti kus dobrej roboty. Ľuďom už neboli neznáme pojmy ako pravidelné sporenie, dôchodkové fondy, portfólio fondu či investičná stratégia. 

Poznámka: Portál FinancnaHitparada prináša od roku 2009 porovnanie finančných produktov a rady, ako reálne ušetriť peniaze. Na portáli prebieha denná aktualizácia viac ako 15 000 údajov. Finančná hitparáda je zdrojom finančných dát aj pre banky a pre médiá. Pre získanie reálnych údajov sa úrokové sadzby zisťujú aj osobnými návštevami v pobočkách bánk, a to prostredníctvom mystery shoppingu

01 - Modified: 2017-01-03 14:32:46 - Feat.: - Title: 7 bizarností, ktoré sa vám stanú pri okienku v banke
menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
26. apríl 2024 04:45