Jaroslav Haščák
StoryEditor

10 najväčších udalostí roka na mediálnom trhu

29.12.2014, 15:51
Pozrite si rebríček najdôležitejších mediálnych udalostí roka. Od Jaroslava Haščáka cez Borovského, Mertusa, Babitzovú, Projekt N, zmeny v denníkoch až po spoplatnenie televízií.

Rok 2014 bol bohatý na posuny v médiách. Najväčšie vydavateľstvo prišlo o šéfa, druhé najväčšie zmenilo majiteľov. Rozhlasová dvojka, trojka aj štvorka predávajú reklamu inak ako doteraz. Celoštátne denníky prišli o dlhoročných šéfredaktorov. Haščák, Borovský, Grega, Mertus, Mužík, Babitzová - to sú mená, o ktorých sa v brandži písalo.

Ktoré udalosti hýbali slovenskými médiami tento rok? Stratégie zostavili rebríček toho najdôležitejšieho.

Top 10 udalostí roka 2014 v slovenských médiách

1. Penta vstupuje do médií

"Penta začína investovať do médií," ohlásila na jeseň investičná skupina. Získala jedno z najväčších slovenských vydavateľstiev Spoločnosť 7 Plus a vydavateľa týždenníka Trend - Trend Holding. Neskôr k tomu nepriamo cez agentúru SITA a firmu Namav pridala 45 % v Petit Presse. A to nie je všetko: Penta avizuje, že jej ďalším cieľom sú okrem slovenských i médiá na českom a poľskom trhu. Viac informácií.

 

2. V Joj sa mení vedenie

Tak, ako bola Zuzana Ťapáková spájaná so značkou Markíza, patrilo k televízii Joj meno František Borovský. To sa však začiatkom roka zmenilo: Borovský skončil a novým generálnym riaditeľom televíznej skupiny Joj stal Marcel Grega. Nasledovali ďalšie zmeny v manažmente. Viac informácií a Ťapáková a Borovský exkluzívne: Ako to bolo s nelojálnymi ľuďmi a špiónmi.

 

3. Vzniká Projekt N

Šéfredaktor Sme, všetci jeho zástupcovia a ďalší novinári sa rozhodli spustiť vlastné online a printové médium Projekt N. Ešte pred štartom "ostrej prevádzky" začali predávať predplatné a ku koncu roka oznámili, že našli investora: šiesti spolumajitelia firmy ESET vložia do projektu dokopy milión eur. Od januára tu bude nový web a neskôr denník. Možno predpokladať, že jeho cieľová skupina bude kdesi medzi čitateľmi Sme a .týždňa. Viac informácií.

 

4. Peter Mertus sa rozchádza s Ringier Axel Springerom a ide k Pente

Dlhé roky stál na čele najväčšieho vydavateľstva Ringier Axel Springer Slovakia. Ale zmenilo sa to: Peter Mertus švajčiarsko-nemecký koncern opustil a namieril si to do médií Penty: stal sa predsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom spoločnosti News and Media Holding, pod ktorú Penta presunula svoje mediálne aktivity. Viac informácií.

 

5. Rádiá sa čoraz viac zbližujú

... a to v dvoch smeroch: Fun rádio a Europa 2 začali spolu predávať reklamu cez Fun Media Group, kým Jemné a Anténa sú prepojené ešte viac - majú spoločný predaj reklamy a aj šéfku programu. Predpokladáme, že nebyť prísnej legislatívy, niektorí hráči na rozhlasovom trhu by sa priznali aj k vlastníckym synergiám.

 

6. Ecopress mení vedenie, MAFRA posiela na Slovensko Vladimíra Mužíka

Vydavateľ Hospodárskych novín, Stratégií a ďalších titulov riadi od apríla Vladimír Mužík. Do pozície výkonného riaditeľa ho nominovalo vydavateľstvo MAFRA z mediálnej divízie Agrofertu, ktorému Ecopress patrí. Mužík vystriedal na čele vydavateľstva Milana Mokráňa. Čoskoro Ecopress zmení názov na Mafra Slovakia. Viac v rozhovore Ecopress nie je na predaj.

 

7. Eva Babitzová opúšťa Expres a vstupuje do politiky

Eva Babitzová koncom roka odišla z najvyššej pozície v rádiu Expres, aby to skúsila v politike, konkrétne ako nová tvár pre SDKÚ-DS. Vnútrostranícke problémy však jej príchod do SDKÚ zmenili. Viac informácií.

 

8. Dlhoroční šéfredaktori denníkov odchádzajú

Matúš Kostolný bol šéfredaktorom Sme od roku 2006, Peter Vavro riadil Hospodárske noviny od 2008 a Nancy Závodská bola v bulvárnom Plus jednom dni od jeho samotného vzniku v roku 2006. Tento rok sa to zmenilo: Kostolný odišiel zo Sme pre nesúhlas s čo i len menšinovým spoluvlastníctvom ľudí okolo Penty, Vavro sa rozhodol prijať "úplne novú profesionálnu výzvu" a Závodskú v rámci Spoločnosti 7 Plus povýšili.

 

9. Nádej rádia Viva definitívne zhasla

Rádio Viva tento rok definitívne stratilo šancu vrátiť sa na svoje niekdajšie frekvencie po celom Slovensku. Najvyšší súd SR dal za pravde Rade pre vysielanie a retransmisiu, ktorá frekvencie Vivy pridelila spoločnosti Corporate Legal, novému rozhlasovému hráčovi. Viac informácií.

 

10. Nie všetko, čo doteraz bolo zadarmo, aj zadarmo ostalo

Nielen weby si čoraz viac uvedomujú dôležitosť ďalších zdrojov príjmov. Po nových možnostiach sa začali obzerať aj bezplatné televízne stanice. Markíza ku koncu roka podpísala dohody s káblovými spoločnosťami a získa od nich peniaze za HD verzie svojich staníc, archív a streamovanie jej relácií. Takisto ak vzniknú nové stanice, očakáva sa, že už nebudú free to air. Čerstvým príkladom je nový kanál skupiny Joj RiK - ten síce bude prevažne v základných balíkov kábloviek, ale operátori zaň budú Jojke platiť. A v budúcnosti to môže zájsť ešte ďalej: "Jediná neplatená platforma budeme my a ostatné televízie prejdú na spoplatnenie obsahu – to je moja vízia," povedal šéf RTVS Václav Mika v rozsiahlom rozhovore pre Stratégie.

 

Chcete byť pravidelne informovaní o dianí v brandži? Odoberajte bezplatný newsletter Stratégií.

Zdroj: Ivan Krasko

menuLevel = 2, menuRoute = news/marketing, menuAlias = marketing, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
25. apríl 2024 08:55