Slovenské televízie odvysielali v roku 2013 viac ako 883 tisíc spotov v celkovej dĺžke 5 532 hodín. Ak by si ich mal slovenský divák všetky pozrieť, trvalo by mu to 233 a pol dňa, čo by znamenalo o 16 % viac času ako rok predtým. K tomuto výsledku prispelo aj spustenie nových TV staníc Fooor a WAU v priebehu roka 2013, ktoré samotné odvysielali 462 hodín reklamy. Ak neberieme do úvahy reklamu na novovzniknutých staniciach Fooor a WAU, odvysielali existujúce stanice v porovnaní s predošlým rokom o 300 hodín reklamy viac (nárast 6 %).
Podľa monitoringu TNS Slovakia preinvestovali zadávatelia v televíziách v roku 2013 viac ako 709 mil. eur. Objem reklamných výdavkov sa tak medziročne zvýšil o 12 %. Tento údaj vychádza z oficiálnych cien a nezohľadňuje žiadne zľavy, bartre či bonusy.
Priemerná dĺžka spotu bola 23 sekúnd (22 sekúnd v roku 2012). Najčastejšie vysielané boli tradične 30’’ spoty. Ich podiel na celkovom počte odvysielaných spotov zostal medziročne rovnaký (35 %), podobne ako v prípade 25’’ spotov (29 %). Mierny nárast zaznamenali 15’’ spoty (+1,3 %), 10’’ spotov sa odvysielalo o nepatrné 1 % menej.
Najviac spotov odvysielali monitorované celoštátne televízne stanice v stredu 27. novembra 2013, spolu 3 663 spotov. V tento deň v prime time vysielala verejnoprávna Jednotka zápas Ligy majstrov Bayer Leverkusen – Manchester United, Markíza ponúkla Modré z neba a JOJka Panelák.
Najviac reklám v jednom bloku – 30 spotov v celkovej dĺžke 12 minút - odvysielala TV JOJ v nedeľu 31. marca 2013 večer o 22:24 hod počas filmu Avatar.
Najviac divákov si pozrelo 20’’ spot Orange odvysielaný na Jednotke 12. mája 2013 o 20:21 hod. počas druhej tretiny zápasu Slovensko – Rusko na MS v ľadovom hokeji.
Najdrahší spot uplynulého roka odvysielala TV JOJ v nedeľu 13. októbra počas show Československo má talent o 21:53 hod. a bol to 45’’ spot na Nissan Note.
Najviac peňazí do televíznej reklamy investovali zadávatelia pôsobiaci v tých istých segmentoch trhu ako v roku 2012. Najviac sa investovalo do reklamy bánk a bankových produktov (vrátane stavebných sporiteľní). O priečku nižšie sú služby mobilných operátorov. Na treťom mieste sú lieky, ktoré si oproti roku 2012 vymenili pozíciu s kategóriou automotive. Automotive sa posunul na štvrté miesto a maloobchodné reťazce uzatvárajú TOP 5 kategórií. Podiel TOP 5 kategórií na celkových reklamných výdavkoch v televízii bol 47 %.
Poradie staníc podľa odvysielaného reklamného času (údaj je súčtom stopáží odvysielaných reklamných spotov a sponzorských odkazov):
Stanica | Podiel |
Joj | 26,7 % |
Plus | 20,3 % |
Markíza | 17,4 % |
Doma | 15,4 % |
WAU | 6,3 % |
Ta3 | 5,4 % |
Dajto | 5,2 % |
Fooor | 2,0 % |
Jednotka | 0,8 % |
Dvojka | 0,4 % |
Ako vyplýva z monitoringu reklamných výdavkov, najväčším zadávateľom televíznej reklamy bol rovnako ako v predošlých rokoch Slovak Telekom. Poradie 5 najväčších zadávateľov je rovnaké ako v predchádzajúcom roku. Z rebríčka TOP 10 televíznych zadávateľov vypadol L’Oreal, naopak do prvej desiatky TV zadávateľov sa dostalo Tesco. Prví traja zadávatelia sú nielen najväčšsími zadávateľmi reklamy v TV, ale v nezmenenom poradí aj najväčšími zadávateľmi celkovo vo všetkých médiách.
Poradie TOP 10 zadávateľov v televízii
Zadávateľ | Výdavky v mil. € |
Slovak Telekom | 43,3 |
Orange | 33,6 |
Henkel | 25,7 |
Unilever | 19,2 |
Telefónica | 17,9 |
Nestlé | 16,7 |
Slovenská sporiteľňa | 16,4 |
Lidl | 14,7 |
Tesco | 13,6 |
Poštová banka | 11,9 |
Monitoring reklamných výdavkov vychádza z oficiálnych cenníkových cien a nezohľadňuje bartre, bonusy a agentúrne provízie. TNS Slovakia aktuálne monitoruje 9 celoštátnych televíznych a 5 celoštátnych rozhlasových staníc, viac ako 120 printových titulov s celoslovenským aj regionálnym zameraním, 382 domén druhej a tretej úrovne a preberá údaje o reklame od 10 out-of-home agentúr, 2 kino spoločností a 1 mediálneho zastupiteľstva (zastrešuje 33 tematických TV staníc).
Zdroj: Miroslava Klempová