V minirozhovore pre Stratégie šéf RTVS okrem iného prezradil, ako si užíva „väčšiu mediálnu slobodu."
RTVS predvčerom odštartovala novú kampaň s kľúčovým posolstvom „Bez reklamy“, ktorou si chce dlhodobo budovať imidž.
Na stretnutí s médiami však Václav Mika tiež bilancoval svoj prvý rok vo funkcii generálneho riaditeľa Rozhlas a televízie Slovenska a okrem iného povedal, že dnes svoju kandidatúru neľutuje a ak by sa mal rozhodnúť opäť, šiel by do toho znova... Stratégie sa ho preto spýtali, či teda plánuje kandidovať na post riaditeľa aj po svojom prvom funkčnom období na ďalších päť rokov: „Asi nie,“ znela jeho spontánna odpoveď. Čo vzápätí dodal a čo sme sa ho pýtali ďalej si prečítajte v nasledujúcom minirozhovore:
Václav Mika: „Ak by sa podaril ten malý zázrak, ktorý je mojim snom, že sa za mojich päť rokov podarí urobiť z RTVS verejnoprávnu inštitúciu, ktorá je kredibilná, má najlepšie hodnotové spravodajstvo a ktorá má svojich divákov a poslucháčov, tak som spokojný a nemusím už nič dokazovať.“
Stratégie: Čo však, ak sa to nepodarí?
VM: „Ak sa to nepodarí za týchto päť rokov, tak to budem považovať na neúspech.“
S: A nebudete sa potom pokúšať o reparát?
VM: „To je predčasné... Iba ak by som vedel, že som už blízko a už len málo chýba k môjmu cieľu, tak by to možno bola motivácia...“
S: Takže nevylučujete možnosť znova kandidovať?
VM: „Nevylučujem nič (úsmev).“
S: RTVS teraz rozbieha novú kampaň v rámci konceptu „Bez reklamy.“ Vy ste sa ako manažér mnohých médií roky pohyboval v komerčnej sfére a dnes sa zrazu vo verejnoprávnom priestore nemusíte zaoberať záujmami klientov a zadávateľov, pretože RTVS vysiela len 0,5 % reklamy. Nie je to tak trochu proti Vašej náture, nezaoberať sa číslami ratingov a spendov na trhu?
VM: „Vôbec nie, práveže sa z toho teším – aj ako divák, a aj preto, lebo je to väčšia mediálna sloboda. Diktát ratingu som zažil na vlastnej koži a je to veľmi lákavé, lebo pomer cena/výkon, denná generácia ratingov, ranná sms s číslami peoplemetrov – to bol vždy veľmi silný adrenalín. No teraz už nie, ďakujem, neprosím. Dnes, keď začíname s novým formátom, už sa radšej pozriem na to, ako zafunguje, aký je na to ohlas. Radšej sledujem, aký je trend sledovanosti, napríklad spravodajstva, a keď vidím zmeny a nové tváre, vidím kolegov, ktorí zo seba vydávajú zrazu viac... to je teraz pre mňa podstatné.“
S: Konkurenciu sledujete rovnako poctivo?
VM: „Možno ešte intenzívnejšie. Náš maličký trh je veľmi prepojený, personálne aj obsahovo. Na tom istom trhu robíme všetci s tými istými hercami, tvorcami, vzájomne si preberáme kolegov, redaktorov... Takže áno, sledujem to stále veľmi citlivo.“
Aktuálne témy a ciele
Okrem iného tiež v rámci bilancovania svojho prvého roka vo funkcii pripomenul Mika prepúšťanie, zmeny v spravodajstve či zostavovanie nového manažmentu a fungovanie spolupráce so strategickým partnerom Českou televíziou. Spomenul tiež pretrvávajúce témy ako odkladanie navyšovania tzv. koncesionárskych poplatkov, plánovanie tretieho športového kanálu, nemožnosť vybudovať spoločný stavebný komplex pre verejnoprávne médium, a podobne.
„Moja koncepcia – hovorím o piatich rokoch fungovania – znamená zmeny, väčšina z nich sú dlhodobo koncepčné, strategické a v tomto kontexte je rok veľmi krátky čas. Takže ak sa niečo podarilo, je to fajn, ale sme len na začiatku. Ak by som po piatich rokoch odchádzal z inštitúcie, ktorá je sledovaná, má informačne najbohatšie spravodajstvo na trhu, v rozhlase si uchová svoju kredibilitu a rozvinie ju do lepšej formátovej podoby, tak som spokojný,“ povedal Václav Mika.
Zdvojený večerníček
Šéf televíznej Sekcie programových služieb Tibor Búza predvčerom tiež okrem iného prezradil, že RTVS už v jesennej štruktúre rozšíri ponuku programov pre deti, zaradením viacerých detských formátov. „Najzákladnejšia zmena - od prvého októbra televízia prestane vysielať Správy RTVS paralelne na oboch kanáloch – na Dvojke totiž bude zdvojnásobený čas pre večerníček. Staviame túto zmenu na znalosti o tom, že medzi siedmou a ôsmou hodinou večer deti ešte nespia a vytvorili si už na večerníček návyk,“ vysvetlil Tibor Búza.
Denný formát
RTVS do budúcnosti tiež plánuje zaradenie denného formátu do vysielania Jednotky. „Denným formátom nemyslíme seriál, ale rannú šou. Napokon, značku Dobré ráno Slovensko už máme zaregistrovanú dlhšie,“ potvrdil Václav Mika. Časový horizont realizácie rannej šou však predstavitelia média konkretizovať nevedia, keďže to závisí od technologického vybavenia štúdií, ktoré RTVS zatiaľ chýba.
Zdroj: mia