Bigstock
StoryEditor

Úspešná kampaň s influencermi nevznikne ľahko. Alebo čo nás naučila práca s influencermi

Predstava, že influencer spropaguje produkt zadarmo, je mylná a mala by sa vytratiť z predstáv rovnako ako oblepovanie zástavok MHD.

Medzi dvomi instagramovými fotkami z dovolenky, snímka s produktom označeným aj v popise. Vo vlogu sa v tretej minúte nápadne objaví výrobok. Influencer marketing prekvitá aj na Slovensku, pričom ho využívajú veľké aj malé značky spolupracujúce s kýmkoľvek zaujímavým, kto má na Instagrame, Facebooku alebo YouTube kanáli úctyhodný počet sledovateľov.

Influencer marketing ponúkol firmám nevšednú formu propagácie produktov. Tak ako kedysi stránky na Facebooku prinášajú influenceri možnosť ukázať výrobky inak, čo je predovšetkým pre mladšie generácie veľmi podstatné. Netreba sa preto diviť, že o túto formu proma je aktuálne veľký záujem.

Napriek tomu si možno nie každý uvedomuje, aké nástrahy i príležitosti táto forma marketingu prináša. Keďže vo Wavemakeri máme za sebou viac ako polrok intenzívnej spolupráce s influencermi, rozhodli sme sa spísať, čo nás počas tejto doby postretlo a čo sme sa vďaka tomu naučili. V tejto časti sa pritom zameriame na situácie, ktoré sa objavujú na začiatku práce s influencermi.

Smerodajné nie sú len popularita a počet followerov

Rozhodli ste sa, že vyskúšate spoluprácu s influencermi? Určite vám napadlo niekoľko mien, ktoré by ste radi oslovili. Zvyčajne klienti prichádzajú s výberom jedného-dvoch influencerov, ktorí sú zároveň známi aj mimo sociálne siete. Firmy láka ich vysoký počet sledovateľov a všeobecná popularita, čo v predstavách vedie k úspešnej kampani.

Influencer marketing však nie je len o celebritách. Existuje veľké spektrum influencerov, malých i veľkých s rôznymi oblasťami záujmu, vďaka čomu môžu byť pre promo produktu vhodnejší. Netreba sa ani upínať na čo najväčšieho influencera. Aj ten s nižším počtom sledovateľov, dokáže priniesť zaujímavé výsledky. Stačí teda “pozrieť internety” a vybrať toho správneho.

Nič nie je zadarmo

Predstava, že influencer spropaguje váš produkt zadarmo, je mylná a mala by sa vytratiť z predstáv rovnako ako oblepovanie zástavok MHD. Veľa influencerov dokáže pokračovať vo svojich aktivitách práve vďaka spolupráci so značkami. Poslať teda influencerom produkty a čakať, že ich len tak spropagujú, je naivná predstava. U menších influencerov, ktorí ešte čakajú na prelom, možno zabodujete. Väčší influenceri však okrem vašich produktov dostali aj výrobky od iných firiem. Ak by mali spropagovať všetko, nerobili by nič iné a ich kanály by boli preplnené reklamou. Radšej sa spojte s influencerom, dohodnite si spoluprácu a honorár. Ak sa spolupráca vydarí, môžete mu neskôr poslať vaše nové produkty, aby ste sa mu pripomenuli. Ale ani v tomto prípade nečakajte automatické promo.

Komunikujte s dostatočným predstihom

Sú ľudia, ktorí vám odpíšu hneď, a iným to trvá tri dni. S influencermi je to rovnaké, a tak nenechávajte nič na poslednú chvíľu. Ak má začať kampaň v určitom dátume, začnite s influencerom komunikovať v dostatočnom predstihu. Kým si totiž dohodnete všetky podmienky a vysvetlíte všetko potrebné, môže prejsť niekoľko dní (tu sa žiada povedať, že nie je nad osobné stretnutie). Ani počas spolupráce nenechávajte nič na poslednú chvíľu a radšej sa spýtajte influencera na stav výstupov skôr, ako príde plánovaný dátum zverejnenia.

Nenúťte influencera do niečoho, čo nechce

Nie každá spolupráca môže influencerovi vyhovovať. Dôvodov existuje veľa, veľmi často influencer nie je stotožnený s produktom či značkou. Okrem toho môže nastať situácia, keď influencer má záujem, no nepáči sa mu kreatívny koncept, ktorý chcete v rámci spolupráce rozvinúť. Samozrejme, spolupráca, ktorá stojí na kreatívnom koncepte, je zaujímavejšia a prirodzenejšia ako obyčajné nafotenie produktov na Instagram, ale stavať influencera do inej pózy, ako sa bežne štylizuje, môže napokon skončiť fiaskom. Radšej sa s influencerom na začiatku porozprávajte a vypočujte si jeho nápady. Možno z toho, čo mu navrhnete, sa odpichne a vymyslí lepší, zaujímavejší, jemu prirodzenejší koncept, ktorý zafunguje stokrát viac ako pôvodná idea.

Nebojte sa na začiatku spolupráce usmerniť

Aj keď sme v predošlom bode uviedli, že influencera netreba tlačiť do niečo, čo nechce, neznamená to, že ho nemôžete usmerňovať. Jeho vlastné nápady môžu zatlačiť produkt do úzadia, alebo sa vytratí message, ktorú chce klient komunikovať. Tomuto zabránite dobrým briefom na začiatku spolupráce, prípadne kontrolou výstupov pred ich publikovaním. Nebuďte však prekvapený, ak vo videu, v komentári ku fotke alebo v blogu nespomenie niečo, čo ste mu predtým nepovedali. Prerábať video nie je jednoduché, a tak si radšej dohodnite kontrolu scenára ešte skôr, ako padne prvá klapka. Vychytanie možných problémov hneď na začiatku zjednoduší celú prácu a dojem zo spolupráce tak bude na oboch stranách lepší.

Dohodnúť sa influencerom na spolupráci je iba časť úspechu. Rovnakú dávku pozornosti si vyžaduje aj práca po jej štarte. Aké situácie ovplyvňujúce výsledok kampane môžu vtedy nastať, si povieme nabudúce.

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
24. apríl 2024 09:45