Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Prvý SEO zraz na Slovensku pritiahol popredných expertov na optimalizáciu pre vyhľadávače zo Slovenska, Čiech, Rakúska a Rumunska. Zúčastnilo sa ho 200 záujemcov o digitálny marketing, respektíve jeho podoblasť - SEO.

Štyri obsahové bloky (skúsenosti, technické SEO, obsahové SEO a vizionárska časť "Out of the box") pokryli celú škálu špecializácií optimalizácie pre vyhľadávače. V prezentáciách zaznelo viacero významných posolstiev od SEO špecialistov pre SEO špecialistov, kde nielen opísali súčasné špecifiká, ale najmä naznačili, kam sa bude celé odvetvie uberať.

Vybral som najdôležitejšie zistenia, ktoré na SEO zraze zazneli a vy by ste o nich mali vedieť.

"Hlasové vyhľadávanie mení to, akým spôsobom vyhľadávame. Až 30 % hľadaní bude už čoskoro prebiehať bez použitia obrazovky."

Thomas Kloos z rakúskej agenútury .kloos sa podrobne pozrel na trendy v hlasovom vyhľadávaní. Na praktických príkladoch ukázal odlišnosti pri formulovaní hľadaných fráz v prípadoch, keď ich píšeme a keď ich zadávame hlasom.

Hlasoví asistenti su na celom svete na vzostupe a veľké trhy ako USA či Čína predznamenávajú ich rozšírenie aj u nás. Hlasové vyhľadávanie bude prebiehať stále viac v prirodzených otázkach, či dokonca v konverzácii.

Najmä pri lokálnych hľadaniach používatelia už dnes automaticky očakávajú, že im stačí povedať "reštaurácie pri mne", aby vyhľadávač porozumel ich zámeru a poskytol im mapu s blízkymi prevádzkami. Preto je dôležité sústrediť sa viac na zámer hľadajúceho (či zisťuje informáciu, alebo hľadá, kde produkt kúpiť či adresu prevádzky) ako na použité kľúčové slová.

"Máme dôvody báť sa Google."

Filip Podstavec, "stavbyvedúci" nástroja Marketing Miner, zosumarizoval technologické novinky vyhľadávača Google vrátane nedávnej aktualizácie algoritmu nazvanej "Medic update".

Aj keď vyhľadávanie Google navonok môže pôsobiť, ako keby sa v ňom nič nedialo, "pod pokrievkou" prebiehajú stovky testov, ktoré majú dosah na hodnotenie webov a ich pozície vo výsledkoch vyhľadávania. Pre SEO špecialistov je podľa neho nutné neustále vzdelávanie o zmenách vo vyhľadávaní, aby nezaostali.

Jeho obavy však plynú z dlhodobého správania Google, keď vyhľadávač pre seba berie stále viac obsahu aj návštevnosti, a tak klesá počet používateľov, ktorí sa prekliknú na naše weby. Toto špecifikum je viditeľné najmä na mobilných zariadeniach s limitovaným priestorom obrazoviek.

"Je SEO mŕtve? Nie, pred nami je budúcnosť príležitostí."

Autor tohto článku sa pozrel na blízku budúcnosť SEO, ktorú odvodil z dát a strednodobých trendov. Podľa neho bude SEO špecialistom "hrať do kariet" rapídny nástup blokovačov reklám (ad blockers), ktorý rastie vo svete o viac ako 40 % medziročne. V našich krajinách dosahuje okolo 10 % (dáta z 2016). Organické výsledky v Google tak získajú lepšiu viditeľnosť na úkor reklám, ktoré používatelia neuvidia.

Dôležité je tiež podľa neho variovať snahy o optimalizáciu a využiť aj iné platformy ako Google. Keďže Google bude dlhodobo pre seba zaberať stále viac vyhľadávaní a používatelia dostanú informáciu zobrazenú okamžite, bez prekliku na web, potrebujeme sa sústrediť aj na atraktivitu výsledkov, vrátane štruktúrovaných dát, a najmä ich A/B testovať.

Namiesto snahy získavať stále nových návštevníkov z vyhľadávania sa potrebujeme sústrediť na budovanie silnej značky a vzťahu s opakovanými návštevníkmi pre vytvorenie vyššej dôvery. Kvalitný obsah bude naďalej kraľovať, prispôsobíme ho však prirodzeným otázkam hlasového vyhľadávania.

"Kvalitný obsah ste už napísali, využite to."

Lukáš Sitár zo startupu Exponea sa musel predierať "tonami" starého obsahu, ktorý bol už raz napísaný, ale ostával neaktualizovaný či dokonca zabudnutý. Zvážil už vynaložený čas a energiu, porovnal ich s nákladmi na prípravu nového obsahu a rozhodol sa vylepšiť starý, dobre sa umiestňujúci obsah. Starý obsah roztriedil do viacerých kategórií, ktoré mu pomohli vytiahnuť do popredia relevantný obsah, a naopak sa postupne zbaviť toho, ktorý tematicky nesedel. Takýto proces vedie k posilneniu tematickosti, a teda aj dôveryhodnosti a autority webu.

Na SEO zraze toho dôležitého zaznelo omnoho viac - živé skúseností s klientskou prácou od expertov z praxe, ako aj tipy na vedenie efektívnych kampaní na získanie spätných odkazov, pokročilé spôsoby analýz kľúčových slov či experimenty s posilnením podstránok cez prioritizáciu prelinkovania obsahu na webe.

Odporúčam pozrieť si aj prezentácie ostatných vystupujúcich a preniesť ich zistenia do vlastnej praxe. Všetky prezentácie si môžete pozrieť na tomto odkaze: https://seo.zraz.sk/spikri/

Daniel Duriš je hlavným konzultantom v Basta digital. Špecializuje sa na SEO, digitálnu analytiku a tiež používateľský zážitok (UX).

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.