Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
27.10.2019, 07:16

Týždeň v médiách: O spriaznenej novinárskej duši, ale aj Kočnerových akciách v Hlavných správach. Pozor, to je inkognito

Aj o tom, že horúco je okolo šéfa verejnoprávnej televízie. Tentoraz susednej Českej televízie.

Týždeň v médiách: O spriaznenej novinárskej duši, ale aj Kočnerových akciách v Hlavných správach. Pozor, to je inkognito
Zdroj: TASR/Michal Svítok

„Čítavaš Hlavné správy? https://www.hlavnespravy.sk/ Majú 90 – 100 000 dennú čítanosť a mesačne ich číta 700 000 jednotlivcov. Zaujímavé médium.“ Napísal Marian Kočner nitrianskemu podnikateľovi Norbertovi Bödörovi, pár dni po smrti novinára Jána Kuciaka. „Čítam pravidelne. To neni Krajniakove?,“ opýtal sa Bödör. Kočner mu následne odpísal: „Od 1. 3. som tam „akcionár“. Info prosím len PRE TEBA.“ Aj keby sme sa nechceli venovať tento týždeň Threeme či Kočnerovi, nedá sa, týkali úniky správ sa v uplynulom týždni dotýkali práce nastrčenej novinárky a alternatívneho webu Hlavné správy.

Na časť rozhovoru medzi nitrianskym podnikateľom a Marianom Kočnerom upozornil tento týždeň portál Postoj. Kočner vysvetlil, že tam inkognito vstúpil preto, lebo košický podnikateľ Sopko, ktorý tento portál robí na kolenách už sedem rokov, chce pozdvihnúť jeho čítanosť. Hlavné správy nenájdete medzi tými, ktoré meria oficiálna metodika návštevnosti webov IAB monitor, podľa nej sa riadi náš mediálny trh, zadávatelia komerčnej reklamy. To ale neznamená, že by sa tento alternatívny portál nevedel pochváliť svojou čítanosťou. Minulý rok v marci sa napríklad pochválil čítanosťou nad miliónom unikátnych návštevníkov.

Tieto čísla nepochádzajú z overenej metodiky, ktorá napríklad zohľadňuje aj rozdelenie návštevnosti podľa toho či ide o unikátneho návštevníka webu, alebo pravidelne sa opakujúce návštevy toho istého návštevníka, teda udáva aj číslo reálnych používateľov webov. To číslo je omnoho nižšie, akými sa Hlavné správy chvália.

Nie je tak dôležité akými číslami sa portál chváli, ale to, ako začína byť vnímaný. Prednedávnom vyšiel prieskum agentúry Focus, podľa ktorého by viac ako polovica opýtaných učiteľov odporučila svojim žiakom ako dôveryhodné médium aj Hlavné správy. Teda portál, o ktorom nikto nevie kto je a ako funguje ich redakcia. Stačí článok, podpis človeka, prípadne skratka... Písali sme o tom už párkrát, že odborne fungujúce noviny či portál majú vlastnú redakciu na čele ktorej je šéfredaktor. Jeho meno a kontakt sa uvádza aj na webovej stránke príslušného webu. A nielen meno šéfredaktora, ale aj jeho kolegov, ktorí obsah pripravujú. Moderné redakcie majú vedľa podpisu aj fotografiu autora. Ak máte záujem dozvedieť sa čo-to o novinárskej práci a hoaxoch pozrite si toto video:

Hlavné správy reagovali aj na informácie z Threemy, uverejnil článok, v ktorom vylúčili, že by bol Kočner  ich akcionárom. Zároveň priznali, že kontroverzný podnikateľ mal záujem o kúpu alternatívneho portálu, ale jeho ponuky neboli akceptované. "Od túžby a chvastúnstva je teda k realite dosť ďaleko," napísali v článku s názvom Hlavné správy nevlastní Kočner ani Chuck Norris.

Žiadne noviny ani portál by sa dnes nechválili akoukoľvek spojitosťou s Marianom Kočnerom. Na druhej strane boli to napríklad Hlavné správy, ktoré sa pochválili tým, že Tibor Gašpar si ich vybral ako jediné dôveryhodné médium, ktorému poskytol vyhlásenie potom ako bol odvolaný ako poradca ministerky Sakovej, pretože sme sa dozvedeli, že dal príkaz lustrovať novinárov. Napriek tomu, že sa Gašpar tváril ublížene, neskôr vysvitlo, že vybraní novinári lustrovaní naozaj boli.

Ďalší únik z Threemy sa týkal aj novinárky Martiny Ruttkayovej, ktorá si od Kočnera vypýtala 1 300 eur na dovolenku. Neskôr sme sa dozvedeli, že tá istá novinárka, ktorá pred štyrmi rokmi pracovala pre týždenník Plus 7 dní, uverejnila článok "na mieru" alebo "riadený rozhovor" písaný pre pre Martina Glváča. Redaktorka v tom čase pracovala v Plus 7 dní asi pol roka, kolegom sa nepáčil jej nadštandardný vzťah s Kočnerom. Ruttkayová z redakcie dávno odišla, Plus 7 dní sa od jej práce dištancuje, rovnako ako portál Glob.sk, kde novinárka ešte prednedávnom pracovala. V súčasnosti Martina Lebiš Ruttkayová novinárske povolanie nevykonáva.

Inú horúčavu zažíva momentálne šéf Českej televízie Petr Dvořák. Ten sa stal generálnym riaditeľom verejnoprávnej televízie u susedov už v roku 2011, pred dvoma rokmi ho Rada českej televízie zvolila do funkcie opäť. Českí politici sa v súčasnosti v Snemovni venujú správam o hospodárskej činnosti verejnoprávnej televízie ČT za minulé roky. Situácia je zvláštna, pretože hospodárenie ako aj voľba šéfa českej verejnoprávnej televízie volí či schvaľuje Česká televízna rada, ktorá v tomto roku práve za hospodárenie generálneho riaditeľa ČT Petra Dvořáka odmenila. Ten sa v uplynulom týždni nechal počuť, že v Česku politici nadobudli pocit, že by im verejnoprávna televízia mala slúžiť. Viac ako verejnosti.

Zdroj: ČTK

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.