Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
22.03.2020, 11:41

Týždeň v médiách: Ako poznačí žurnalistiku koronavírus - prvé odhady

Podľa prieskumu Medzinárodnej asociácie spravodajských médií 62 percent vydavateľov pociťuje pokles reklamy.

Týždeň v médiách: Ako poznačí žurnalistiku koronavírus - prvé odhady
Zdroj: Pixabay

Prvé odhady o tom ako poznačí koronavírus žurnalistiku priniesla Medzinárodná asociácia spravodajských médií. Z jej výskumu vyplýva, že až 62 percent vydavateľov ráta s náhlym poklesom príjmov z reklamy. Najväčší pokles príjmov je z reklamy, eventoch a programatickom nákupe. Z pohľadu segmentov sa znížili príjmy z cestovného ruchu. Niektorí hovoria o zvýšení príjmov z potravín.

Okrem cestovného ruchu sa dá očakávať, že svoje marketingové výdaje utlmia aj automobilky. Český portál Mediaguru píše, že len na českom trhu k tomu už pristúpili automobilky ako Škoda Auto, Toyota Peugeot Citroën Automobile a Hyundai. Portál predpokladá, že sa to bude týkať aj ďalších značiek, ako Volkswagen či BMW. Znižovanie výdajov sa bude týkať aj elektroniky či luxusného segmentu. Naopak, viac peňazí investujú spoločnosti, ktoré vyrábajú a predávajú potraviny či drogériu.

K situácii na novinárskom trhu sa vyjadril pre Mediálne šéf Asociácie tlačných a digitálnych médií na Slovensku Alexej Fulmek. Podľa neho „výpadky predaja a inzercie budú drastické, pôjde o milióny, ak nie desiatky miliónov eur.“

Podobne sa investície budú znižovať do výkonnostnej online reklamy. Výdaje na výkonnostnú reklamu poklesli začiatkom uplynulého týždňa o 42 percent, v blízkej budúcnosti to bude aj o 65 percent, podľa agentúry Acomware. Menej investujú nielen spoločnosti, ktorým sa dnes nedarí, ale naopak aj tým, ktorým výdavky zrazu vyleteli do astronomických výšok. "Často sú ich logistické či dodavateľské kapacity na strop, takže ďalšia podpora dopytu môže byť kontraproduktívna," povedal pre Mediaguru Štepán Jandl, hlavný biznis konzultant spoločnosti Acomware.

Viacerí šéfovia nielen mediálnych spoločností sa zhodli v tom, že to, čo sa momentálne deje, je bezprecendentná situácia. Z globálneho pohľadu prvý výrazný prepad je viditeľný v Čine, kde sa vírus objavil. Ich najväčší vyhľadávací nástroj Baidu predikoval poklesy v reklame o 18 percent za prvý kvartál.

V Spojených štátoch predpovedal New York Times pokles celkových štvrťročných príjmov z reklamy niekde na úrovni 15 - 17.

Všetky mediálne spoločnosti boli na globálnej úrovni požiadané svojimi klientmi, aby stopli výdavky do reklamy. Straty očakávajú aj najväčšie digitálne spoločnosti ako je Google či Facebook. Martin Sorrell, bývalý šéf jednej z najväčších mediálnych spoločností WPP, sa vyjadril, že je potrebné akceptovať, že niektoré veci sa zmenia už definitívne.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.