Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
20.12.2020, 10:52

Týždeň v médiách: Čaká nás operácia storočia. O vakcinácii hovorí zatiaľ iba Facebook Ministerstva zdravotníctva

Tento týždeň v médiách bude skôr o tom, aká dôležitá je profesionálna komunikácia. Aj smerom k blížiacej sa vakcinácii.

Týždeň v médiách: Čaká nás operácia storočia. O vakcinácii hovorí zatiaľ iba Facebook Ministerstva zdravotníctva
Zdroj: Facebook Ministerstva zdravotníctva SR

Na jar tohto roku sme si vypočuli ako česká molekulárna biologička Soňa Peková povedala pre české médiá, že druhá vlna Covid-19 nebude. "Plošne sa to medzi ľuďmi šíriť nebude, tu sme to vyčistili," povedala ešte v lete. Peková tiež hovorila o tom, že je potrebné dávať si pozor na to, aby sme si opäť nedoniesli vírus zo zahraničia a dokonca predpovedala, že vírus zmizne do Vianoc. Kedysi v tom čase vyšla aj táto titulka v magazíne Reflex.

Zdroj: Reflex

​Dnes už vieme, že výroky, ktoré v tom čase biologička prezentovala v médiách nie sú zďaleka pravdivé. A pred nami je "operácia storočia" - očkovanie v krajinách na celom svete. Mimochodom odborníci už v tom čase považovali Soňu Pekovú za "hviezdu dezinformačnej scény".

Spomíname to preto, že aj dnes vidíme ako veľmi rýchlo pribúdajú v súvislosti s pandémiou rôzne konšpiračné teórie. Mnoho ľudí verí rôznym hoaxom a nepravdivým informáciám, ktorých sú sociálne siete plné. Aj preto je nevyhnutná odborná komunikácia k obyvateľom Slovenska.

V tomto smere je potrebné upozorniť na facebookovú stránku slovenského Ministerstva zdravotníctva, ktoré v poslednom období veľmi dobre využíva sociálnu sieť. Nielenže upozorňuje na šíriace sa hoaxy, ktoré vznikajú v súvislosti so šíriacou sa pandémiou, v minulosti párkrát priblížilo prostredníctvom fotografií nelichotivú situáciu v nemocniciach, ale prostredníctvom videa na Youtube sprostredkováva reálne príbehy ľudí, ktorí sa nakazili Covid-19. Jeden z posledných statusov využilo na propagáciu rád odborníkov, ako prežiť pokojné Vianoce: "Ponúkame vám desať rád od konzília odborníkov k tomu, ako stráviť pokojné, bezpečné a zdravé Vianoce. Tváre zdravotníkov nám budú pripomínať, že tieto Vianoce treba myslieť aj na nich." Obrázky zdravotníkov sú z nemocnice bratislavského Ružinova.

Zdroj: Facebook Ministerstva zdravotníctva SR

Zdroj: Facebook Ministerstva zdravotníctva SR

​​Facebooková stránka Ministerstva zdravotníctva má takmer 140-tisíc sledovateľov a časť priestoru využíva na propagáciu vakcíny a očkovania proti Covidu-19. A, využíva na to názory odborníkov. Pred pár dňami publikovalo napríklad video anesteziológa, ktorý pracuje v Škótsku a hovorí o tom, ako bude prebiehať vakcinácia vo Veľkej Británii. Mimochodom on bol ako jeden z prvých zaočkovaný.

Téma propagácie očkovania začína rezonovať, aj preto, že tak ako existuje množstvo jej priaznivcov, rastie aj vlna odporcov. A že správne nastavená komunikácia bude dôležitá, je zrejmé už teraz. V Česku napríklad premiér Andrej Babiš, ktorý videl prvý inzerát na tému očkovania, odkázal českému ministrovi zdravotníctva, aby si najal lepších marketérov. Inzerát, ktorý vyšiel a mal by aktivizovať ľudí k očkovaniu, označil Babiš za katastrofálny.

Zdroj: iDnes

​Spôsob spracovania inzerátu zhodnotila aj šéfka katedry Marketingovej komunikácie a public relations na Fakulte sociálnych vied Univerzity Karlovej Denisy Hejlovej. Tá upozornila napríklad na jednu z prvých chýb, ktorá sa týka titulkov. "Veľké titulky čítajú ľudia najskôr a v tomto prípade sa môže stať, že sa im obidva spoja a ľudia sa budú domnievať, že tento inzerát je proti očkovaniu," vysvetlila pre Idnes Hejlová, odborníčka na marketingovú komunikáciu.

Na katastrofálny leták zareagovala česká agentúra McShakespeare, ktorá zverejnila svoj návrh. "Pôjdeme príkladom a ukážeme, že to ide aj lepšie", povedal spolumajiteľ agentúry McShakespeare David Shorf.

Zdroj: McShakespeare
Zdroj: McShakespeare

​Agentúra McShakespeare vyzvala zároveň aj iné agentúry, aby sa pripojili. Výzvu prijala ďalšia česká agentúra DDB a navrhla štátu sedem konceptov kampane, ktoré by mali motivovať ľudí k očkovaniu. Podľa tvorcov je potrebné, aby kampaň bola profesionálna a ľudsky zrozumiteľná. Pozrite si návrhy DDB agentúry:

​Počas uplynulých dní Česi oznámili, že rušia tender na kampaň proti Covidu. "Rozhodli sme sa zákazku na kampaň zrušiť z dôvodu zmeny celkovej stratégie", uviedlo ministerstvo na čele s ministrom Blatným. "Na obsahu sme začali spolupracovať s Úradom vlády, ktorý naviaže spoluprácu so skupinou dôležitých komunikačných agentúr združených pod Asociáciou komunikačných agentúr - AKA, Asociácia PR - APRA a ďalšími. Plánovaný rozpočet bude alokovaný na nákup mediálneho priestoru pre túto kampaň." Jej štart plánuje české ministerstvo zdravotníctva na druhú polovicu januára.

Denník N na Slovensku oslovil v tejto súvislosti viacerých odborníkov na marketingovú komunikáciu, ktorí súhlasia s tým, že štát by mal s pomocou expertov transparentne vysvetľovať otázky, ktoré s vývojom vakcíny proti covidu súvisia. Na zmenu myslenia váhajúcich ľudí však bude treba viac. "Niekedy ale ľudí viac ako argumenty presvedčí nevyhnutnosť. Skrátka, že očkovanie bude potrebné na bežný život. Modelový príklad: veľké firmy – ako železnice či Slovenská pošta – by zrozumiteľne odkomunikovali, že podmienkou vstupu do ich priestorov – napríklad v záujme ochrany zamestnancov – bude očkovací preukaz," uvádza ako príklad Vladimír Lefík z Wiktor Leo Burnett.

V USA napríklad začali s vysvetľujúcou kampaňou, na ktorú plánujú v najbližšom období minúť 250 miliónov dolárov. Ide o národnú vzdelávaciu kampaň na propagáciu vakcíny úlohou ktorej je „pripraviť národ na vakcínu".

Na Slovensku zatiaľ tému bezpečnosti očkovania a vakcíny proti Covid-19 komunikuje iba Ministerstvo zdravotníctva na svojej facebook stránke a tiež Youtube kanáli. Jedna vec je stratégia očkovania, iná komunikačná kampaň pre túto "operáciu storočia" ako ju mnohé médiá nazývajú. A že Slovensko potrebuje kvalitnú kampaň je zrejmé zo statusov ľudí, ktorí nášho premiéra Igora Matoviča a ďalších členov vlády podozrievajú z toho, že sa nakazili Covidom-19 zámerne, aby sa nemuseli očkovať. Pretože ako niekto v statuse napísal - ten, kto je nakazení, očkovať sa nemusí.

Zdroj: Facebook

​Tento príklad je iba jediným zo stovky ďalších, ktorý nám ukazuje, ako prepotrebná je dobrá vakcinačná kampaň. Uvidíme, komunikácia FCB stránky Ministerstva zdravotníctva je k možno tomu prvým krokom a možno budeme v najbližších dňoch príjemne prekvapení.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.