Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
28.09.2015, 15:30

Reklama na alkohol a jej kontroverzná príchuť

KRAS a RPR si na prvých Raňajkách s reklamou posvietili na alkohol v reklame. Ukázali, na čo si dávať pozor a čomu sa vyhnúť, aby ste takpovediac neskončili na dne.

Reklama na alkohol a jej kontroverzná príchuť
Raňajky s reklamou a zodpovedným pitím, boli prvým zo série pravidelných eventov, ktoré organizuje Klub reklamných agentúr Slovenska a Rada pre reklamu s cieľom ukázať, čo v reklame ešte „áno“ a čo už rozhodne „nie“, aby bola inšpiratívna, funkčná a zároveň zodpovedná. Hneď na úvod si vo štvrtok 24.9. v kaviarni Foxford Raňajky s reklamou posvietili na alkohol v reklame.
 
DESATORO zodpovednej reklamy na alkohol
Eva Rajčáková, výkonná riaditeľka Rady pre reklamu, ktorá vystúpila ako prvá, predstavila Desatoro zodpovednej reklamy na alkohol. A teda to, na čo si v reklame na alkohol dávať pozor a čomu sa vyhnúť, aby agentúry či zadávatelia neskončili takpovediac na dne. 
 
„Kódex kladie pomerne obsiahle požiadavky na reklamu alkoholických nápojov. Tieto osobitné etické pravidlá reflektujú skutočnosť prísnejšej právnej úpravy ako aj spoločensky citlivejšie vnímanej oblasti, akou bezpochyby reklama na alkohol je. Etické pravidlá sú v tomto prípade prísnejšie. Toto všetko by zadávateľ mal pri tvorbe reklamy na alkohol zohľadniť. A tiež by mal používať zdravý rozum a ku komunikácii alkoholu pristupovať od počiatku zodpovedne! "
 
 
TOTO JE DESATORO ZODPOVEDNEJ REKLAMY NA ALKOHOL
(spracované podľa prezentácie Evy Rajčákovej)
 
1. Umiestnenie reklamy alkoholických nápojov
K základným či materským školám, detským ihriskám a ani do komunikačných médií určených maloletým rozhodne nepatrí. A postaviť billboard na vodku k centru pre liečbu drogových závislostí je proti všetkému a najviac proti zdravému rozumu!
 
2. Spotrebitelia alkoholických nápojov
Neprípustná je reklama, ktorá tvrdí, že alkohol konzumujú členovia sociálnej skupiny, ktorá s požívaním alkoholických nápojov spravidla nesúhlasí / je zameraná na rizikové skupiny spotrebiteľov: tehotné a dojčiace ženy a maloletých / obsahuje konzumáciu alkoholického nápoja maloletou osobou alebo osobou, v ktorej prípade je to nevhodné: napr. vodič, tehotná žena a pod.
 
3. Maloletí v reklame
Maloletí do reklamy na alkohol nepatria. A to ani nepriamo prezentáciou fiktívnych osôb, animovaných postáv či figúrok podobajúcich sa či konaním pripomínajúcich maloletých. 
 
4. Miesto spotreby alkoholu
V reklame nezobrazujte konzumáciu alkoholu na cintoríne alebo v jeho blízkosti, na posvätných miestach a v ich okolí, v sociálne slabom či sociálne ponižujúcom prostredí a ani na miestach, kde je to všeobecne zakázané.
 
5. Okolnosti spotreby alkoholu
Reklama nesmie priamo alebo v náznakoch prezentovať spotrebu alkoholických nápojov takým spôsobom alebo za takých okolností,  ktoré sú všeobecne považované za nevhodné, nerozumné alebo protiprávne.
 
 
6. Vlastnosti alkoholických nápojov
Alkohol nie je „gumidžús“. Nepoužívajte pri komunikácii výraz zľahčujúci účinok alkoholu v nápoji. A nehovorte ani to, že produkt má mimoriadny účinok, rýchlo pôsobí, alebo že znakom jeho kvality je obsah alkoholu v nápoji.
 
7. Postoje voči spotrebe alkoholických nápojov
Reklama nesmie priamo alebo v náznakoch prezentovať abstinenciu či zdržanlivosť v pití ako nedostatok a nesmie prezentovať ani nezodpovedný postoj ku konzumácii alkoholu, a to najmä čo do spotrebovaného množstva.
 
8. Účinky konzumácie alkoholických nápojov
Vyhnite sa tomu, že budete tvrdiť, že alkohol je prostriedkom riešenia osobných problémov, že pôsobí ako stimulátor či sedatívum, alebo aj tomu, že konzumácia alkoholu je nevyhnutná pre pracovný, akademický, športový, sexuálny či iný spoločenský úspech. Z komunikácie vylúčte tiež prezentáciu súhlasu s nadmernou konzumáciou alkoholu.
 
a.k.a  Kto nemá rád kapra, nech sa dá na šalát

 
9. Používajte zdravý rozum 
Nie všetky pravidlá sú napísané čierne na bielom. A preto používajte zdravý rozum a k reklame na alkohol pristupujte tak, aby bola vaša reklama vytvorená s pocitom zodpovednosti voči všetkým skupinám spotrebiteľov!
 
10. Ak zlyhal zdravý rozum, A – Testujte sa
Využite možnosť a-testu - posúdenia reklamy Arbitrážnou komisiou pred jej uvedením do médií.
 
 
SAMOREGULÁCIA - najúčinnejšia forma zodpovednej komunikácie
O skúsenostiach s uplatňovaním zodpovednej komunikácie v SABMiller, druhej najväčšej pivnej spoločnosti na svete, rozprával Vesselin Barliev, Public Affairs and Sustainable Development Manager for Czech and Slovak republics spoločnosti Plzeňský Prazdroj. 

Moja skúsenosť hovorí, že žiadny zákon neobsiahne niečo, čo prináša život. Preto si myslím, že legislatíva by mala nastaviť obecný rámec a samoregulácia, ktoré je omnoho flexibilnejšia a reflektuje omnoho rýchlejšie zmeny vo vnímaní spoločnosti, môže plniť funkciu efektívneho kontrolného mechanizmu.“
 
 
Svoj názor doplnil niekoľkými ukážkami návrhov reklamných kampaní,  ktoré sa vďaka samoregulácii na svetlo sveta nedostali.  
 
Posúďte sami.
 
     
 
 
 
7 ROKOV s alkoholom
Raňajky zavŕšil agentúrny pohľad na prácu pre známu značku alkoholických nápojov. Alexander Smik, výkonný riaditeľ reklamnej agentúry Apple Pie, hovoril o 7 rokoch spolupráce s Imperatorom. 
 
„S Imperatorom sme si prešli od živelného marketingu až ku koncepčnej tvorbe kreatívnych stratégií. Živelný marketing bol na začiatku, keď sa len tak pocitovo riešili zadania. A potom, keď prišiel Stock, všetko je strategicky vystavané na základe prieskumov.“
 
 
 
Printy ako dôkaz.
 
A túto určite poznáte.

 
 
Najbližšie Raňajky s reklamou sa budú konať v utorok 20. októbra 2015. A budú naozaj sexi. Prihlásiť sa môžete online na www.ranajkysreklamou.sk.
 
 
Foto: archív Stratégie, archív E. Rajčákovej, V. Barlieva, A. Smika
 
 

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.