Zobrazenia, slovné hračky a sexistické stereotypy, ktoré zákazníkov pobúria. Naozaj si myslíte, že holý zadok predá vaše topánky? Takéto boli Raňajky so sexi reklamou.
Raňajky so sexi reklamou boli ďalším zo série eventov, ktoré organizuje Klub reklamných agentúr Slovenska a Rada pre reklamu s cieľom ukázať, čo v reklame ešte „áno“ a čo už rozhodne „nie“, aby bola inšpiratívna, funkčná a zároveň zodpovedná. V utorok 20. októbra v kaviarni Foxford si traja spíkri posvietili na sex v reklame.
Podľa Evy Rajčákovej, výkonnej riaditeľky Rady pre reklamu, je hazard používať nahotinky v reklame za každú cenu.
Zo skúseností Rady pre reklamu, ktorá na pravidelnej báze rieši sťažnosti spotrebiteľov na slovenské reklamy, je slovenský spotrebiteľ obzvlášť citlivý na prezentáciu ľudského tela a zobrazenie nahoty, dehonestáciu a degradáciu žien v reklame, propagáciu nadmerného podliehania sexualite a sexuálne stimuly, vulgárnosť a dvojzmysly a tiež na porušenie všeobecných noriem mravnosti a slušnosti.
"Používať za každú cenu nahotinky v reklame je hazard. Riskujete totiž, že viac ako váš produkt si zákazník zapamätá holý zadok. A vaša značka bude takpovediac v prdeli," hovorí Eva Rajčáková.
Reklama nesmie podľa Etického kódexu zobrazovať prvky, ktoré by mohli porušovať všeobecné normy mravnosti a slušnosti a ani nesmie obsahovať prvky znižujúce ľudskú dôstojnosť.
ČO TEDA EŠTE "ÁNO"?
(spracované podľa prezentácie Evy Rajčákovej)
2014, reklamná kampaň: „Intimissimi“, zadávateľa Calzedonia Slovak s.r.o.,
Eva Rajčáková: "V danom prípade je modelka v rámci vizuálu v kontexte zobrazenia produktu konkrétnej značky, ktorá sa špecializuje na predaj spodnej bielizne. Samotné zobrazenie nie je neslušné alebo vulgárne, ani nie je v rozpore so všeobecnými normami mravnosti a slušnosti a ide o štandardný spôsob komunikácie produktu, akým je spodná bielizeň. Reklama nezobrazuje sexuálne stimuly, poddajnosť ani čiastočnú nahotu nevhodným spôsobom a ani nevykresľuje modelku – ženu len ako sexuálnu atrakciu."
2011, billboard: „Diabolská erekcia“, zadávateľa Simply You Slovakia s.r.o.
Eva Rajčáková: "Cieľom zadávateľa bolo komunikovať výživový doplnok na skvalitnenie erekcie určený predovšetkým osobám, ktoré trpia poruchou erekcie. Erekcia ako i samotný produkt síce jednoznačne súvisia so sexuálnym životom, avšak v rámci vizuálu reklamy nie je zobrazené žiadne správanie ani vyobrazený text, ktoré by mohli navádzať na neviazaný a nezodpovedný sexuálny život. Naopak, reklama ponúka možnosť ako si sexuálny život takpovediac “skvalitniť” prostredníctvom legálne dostupného a schváleného výživového doplnku. Využitie slova „erekcia“, voči ktorému pravdepodobne smerujú námietky sťažovateľov, nie je možné považovať za porušenie všeobecných noriem mravnosti alebo slušnosti. Slovo je kľúčové pri definícii základnej charakteristiky produktu a jeho využitie má v danom prípade opodstatnenie, pretože upozorňuje na účinok výživového doplnku."
A ČO "NIE"?
2013, vonkajšia reklama „S nami to postavíte“ zadávateľa VK Slovakia, s. r. o.
Eva Rajčáková: "Použitie vyzývavého zobrazenia ženských tiel na billboarde nie je v kontexte s produktom. Spojenie ženského tela v podobe, ktorú si zvolil zadávateľ, zobrazenia maloletých detí a sortimentu, ktorý ponúka predajňa stavebnín, nie je opodstatnené. Obzvlášť nevhodné v tejto súvislosti je spojenie vyzývavého zobrazenia žien v spodnej bielizni (plavkách) so zobrazením malých detí v pozadí a dvojzmyselným textom reklamy, ktorý umocňuje uvedenie úvodzoviek pri slove TO."
Billboard, „Zanedbali ste vašu záhradku?“, zadávateľa Lepal Technik spol. s r.o., 2011
Eva Rajčáková: "Reklamným posolstvom predmetného vizuálu je propagácia predajne železiarstva. Použitie vyobrazenia časti ženského tela na billboarde nie je v kontexte s produktom a v súvislosti so sloganom - Zanedbali ste vašu záhradku? - je toto dvojzmyselné."
A TOTO UŽ ROZHODNE "NIE"!
Billboard, „Veľký priestor pre veľké nápady“, zadávateľa Andrej Vans, 2015
Eva Rajčáková: "Predmetná reklama využíva fragmentáciu tela prostredníctvom vizuálu, ktorý zachytáva len jeho vybranú časť, v danom prípade časť tela, ktorú je možné považovať za erotickú a účelovo použitú k prilákaniu pozornosti. Takéto zobrazenie je príkladom dehonestácie tela v reklame a možno ho považovať za prezentáciu, ktorá znižuje ľudskú dôstojnosť na základe objektifikácie ľudského tela. Je sexistická a tiež nesúvisiaca s propagovanou službou (prenájom reklamnej plochy)."
SKUTOČNE SI MYSLÍTE, ŽE HOLÝ ZADOK PREDÁ VAŠE TOPÁNKY?
2011, AD property s. r. o. – „Danea – Martin Machaj Photography“, vonkajšia reklama
Eva Rajčáková: "Pri každej reklame, ktorá využíva nahotu, prípadne vyobrazenie ľudského tela, členovia Komisie posudzujú vizuálnu stránku reklamy v jej celkovom kontexte. V danom prípade Komisia posudzovala vizuál predmetnej reklamy najmä vo vzťahu reklamy k produktu ako aj použitému komunikačnému médiu. Nahota v súvislosti s umeleckým stvárnením vizuálu je relatívne bežným výrazovým prostriedkom v reklame. V danom prípade však vystupuje do popredia nielen moment zobrazenia nahých tiel, ale aj ich kompozícia z hľadiska pohlavia a počtu. Takéto zobrazenie je nielen neštandartné ale je aj v rozpore so všeobecnými normami slušnosti a mravnosti. Komisia sa nestotožnila s tvrdením zadávateľa, že fotografii dominuje obuv, ktorú má obutú jedna z modeliek. Naopak, zobrazenie produktu v kontexte zvyšnej časti vizuálu je priam zanedbateľné. Naviac, zadávateľ si ako médium zvolil billboard , ktorý je svojim charakterom dostupný širokému cieľovému publiku vrátane detí a mladistvých. Aj preto bolo potrebné, aby zadávateľ zvážil, aké posolstvo chce komunikovať a akým spôsobom. "
Toto si o tejto reklame myslia „bývalí“ zákazníci:
- „Ako občan som znechutená a pobúrená Vašimi megabillboardmi, ktoré sú momentálne v Bratislave s fotografiou od pána Machaja. Je naozaj smutné a biedne, ak v reklame na to, aby ste prezentovali Vašu obuv sa musíte znížiť k takej amorálnej fotografii. Z tohto dôvodu obuv od firmy Danea v našej rodine kupovať nebudeme.“
- „Patri erotická fotka, akokoľvek jej budeme dávať nálepku umelecká, do verejnej reklamy?“
- „Nechápem prečo sa musí práve niečo tak vzácne a intímne verejne používať na predaj obuvi? To už nemáte iné nápady? Taktiež prispievate k morálnemu úpadku spoločnosti, a preto som sa rozhodla, že v predajni Danea už aj spolu s mojimi známymi nebudeme nakupovať!
- „Ako spotrebiteľovi ste mi dali jednoznačnú informáciu: ak Vaše výrobky takto propagujete, potom sa nedá na ne ani len pozrieť, nieto ešte si ich dať na nohu a tým menej vydať za ne čo len cent. Uisťujem Vás, že týmto smerom ich budem "propagovať", rovnako firmu Danea“
AKÉ SÚ TEDA ZLATÉ PRAVIDLÁ "NAHOTINIEK" V REKLAME?
-----
O čom budú najbližšie Raňajky s reklamou?
V utorok 24. novembra budeme hovoriť o deťoch bez detí. Prihláste sa.
Zdroj informácií a vizuálov: Eva Rajčáková, Rada pre reklamu