StoryEditor

Hľadáte job? Ak vás neoslovil headhunter, alebo vás neodporučili, máte smolu (+ súťaž)

20.04.2015, 11:03
Dve správy. Najprv zlá: Nadpis asi platí vo väčšine prípadov. Vyskúmali to v USA (píšu v Quartzi). Podľa mojich skúseností to podobne funguje aj na Slovensku – ak niekto hľadá človeka prostredníctvom job portálov a podobných online riešení, buď pozíciu považuje za málo významnú, alebo nie je zorientovaný v branži.

Dve správy. Najprv zlá: Nadpis asi platí vo väčšine prípadov. Vyskúmali to v USA (píšu v Quartzi). Podľa mojich skúseností to podobne funguje aj na Slovensku – ak niekto hľadá človeka prostredníctvom job portálov a podobných online riešení, buď pozíciu považuje za málo významnú, alebo nie je zorientovaný v branži. 

A teraz dobrá správa: Kedysi ste si referencie museli tvoriť osobne a trvalo to dlho. V dnešnej poprepájanej dobe je to malina. A aj pre geekov a introvertov.

 
Ako na to? Jednoducho. Pozrite sa na seba ako na značku. Sofistikovaný spôsob je zadefinovať sa rovnako, ako sa definujú organizácie a značky. Napísať si misiu, víziu, hlavný cieľ, hodnoty. Popremýšľať nad svojou jedinečnosťou, vytvoriť si príbeh a všetko to zhmotniť do esencie značky. Niektorí idú dokonca tak ďaleko, že si zadefinujú aj tonalitu svojej komunikácia a look & feel. Spomínate si na uniformu Steva Jobsa, však. Art directorka z New Yorku si vytvorila niečo podobné a napísali o nej médiá po celom sveteAlebo Leoš Mareš. Kedysi buran v kožuchu a kde je teraz :-)
 
Zadefinovať seba ako značku je dobré cvičenie, keď si chcete usporiadať priority. Všetkým ho odporúčam. (Kedysi to výborne fungovalo aj na personalistky. Vyskúšajte, možno to ešte stále platí).
 
Existuje aj stručná verzia, odpovedzte si na otázky: 
- Čo majú ľudia odpovedať, keď sa ich niekto opýta na vaše meno? V čom ste jedineční?
- Komu chcete predať svoje služby a čo si od vás kupujú? (Zakladateľ Revlonu raz múdro povedal, že nepredávajú rúž na pery; predávajú sny.)
 
OK, cvičenia ste absolvovali a čo ďalej?
 
1. Upracte si referencie
 
Zaveste ich na web, napíšte o sebe niečo. Cieľom je dosiahnuť, aby človek našiel zmysluplné informácie, keď vás bude googlovať a nie hlúpe obrázky na Facebooku. 
Ak referencie nemáte, pracujte. No track record, no job. Urobte niečo zadarmo pre dobrý účel. Je jedno, či robíte obrázky, fotky, videá, píšete texty, organizujete, manažujete... Konať dobro je veľký hit.
 
2. Vytvárajte obsah
 
Poznáte to, každá značka je médiom. Môžete písať blog. Ak neviete písať, môžete sa natáčať. Môžete fotiť. Môžete si vymyslieť umelecký projekt ako Žužu a Peter (Mimochodom, majú super čísla.)
Môžete robiť meetupy ako Radovan alebo, ak máte odvahu, konferencie ako Peter.
 
Poznámka: Ak chcete robiť napr. marketing, nemusíte nutne písať o marketingu. Keď ste si zodpovedali na otázky, komu chcete predať svoje služby a čo si od vás kupujú, môžete zistiť, že vaša cieľovka napríklad behá alebo hrá golf. Možno by bolo efektívnejšie písať o golfe, využívaní voľného času alebo time manažmente. Gary Vaynerchuk predáva krekry prostredníctvom portálu s recenziami syrov. 
 
3. Tvorte komunitu
 
Ak tvoríte kvalitný obsah a komunikujete s ľuďmi, budú vám pribúdať fanúšikovia. Chvíľu to trvá, ale keď sa posnažíte, môžete ofejkovať aj čas.
 
A potom je to jednoduché. Vytvárajte obsah – tvorte komunitu – komunikujte. Stačí vydržať. Nemusíte to robiť ani príliš často, pravidelnosť je vraj dôležitejšia ako kvantita. Hlavne netlačte na pílu, buďte prirodzení a nájdite si tému, formáty, médiá..., ktoré vás budú baviť. 
Čo sa stane potom: Zvýšite svoju hodnotu. Keď niekto bude hľadať odborníka vo vašej oblasti, nájde vás. Keď budete niečo potrebovať vy, požiadate svojich ľudí. V neposlednom rade zvýšite aj hodnotu firmy, pre ktorú pracujete. A slnko bude svietiť a všetci budú šťastní :-)
 
P. S.
V Mayeri sme si vymysleli nový projekt – newsletter o marketingu, komunikácii a technológiách. Takto vyzerá prvé vydanie >>
Ak sa vám páči, potešíte ma, keď sa pridáte medzi odberateľov (vľavo hore na stránke). Malý bonus: Vo štvrtok 23. apríla vyžrebujem spomedzi odberateľov jedného, ktorému pošlem novú knihu Setha Godina. Je výborná a veľmi pekná. 
 
 
Your Turn
menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
06. máj 2024 14:12