StoryEditor

Muž, ktorý reklamou menil svet: Howard Luck Gossage

31.07.2013, 15:05
V minulom poste som ukázal kampaň, ktorá pomáhala ľudom. Dnes vám predstavím moju hviezdu reklamy. Howard Gossage zaviedol v 60-tych rokoch interaktívnu reklamu a svojou kreatívou nechcel nič menej, ako zmeniť svet.

V minulom poste som ukázal kampaň, ktorá pomáhala ľudom. Dnes vám predstavím moju hviezdu reklamy. Howard Gossage zaviedol v 60-tych rokoch interaktívnu reklamu a svojou kreatívou nechcel nič menej, ako zmeniť svet.

Howard Luck Gossage nepatril medzi klasických madmanov. Žil v dobe ako Leo Burnett alebo David Ogilvy, ale agentúru mal v prerobenej požiarnej zbrojnici v San Franciscu, ďaleko od Madison Avenue alebo Chicaga.

Sám sa nepovažoval za predavača, ale za filozofa (volali ho aj Sokrates zo San Francisca). V jeho agentúre sa nevytvárali len kampane, ale pri celonočných debatách sa tam stretávali mnohé známe osobnosti.

Pôvodne som vám chcel ukázať jeho práce... ale tie si môžete pozrieť napríklad tu.

http://www.lacreativeclub.com/gossage.html

http://www.adbuzz.com/OLD/gossagegallery.html

Dôležité pre mňa je to, čo sa vieme naučiť zo života Howarda Gossage:
Reklama musí rešpektovať inteligenciu ľudí
To, že si kúpime priestor v médiach, neznamená, že tam môžeme dať hociakú hlúposť. Ľudia čítajú to, čo ich zaujíma... a niekedy je to náhodou reklama.

"The buying of time or space is not the taking out of a hunting license on someone else's private preserve but is the renting of a stage on which we may perform."
Howard Luck Gossage

If you have a lemon, make lemonade
Keď Gossage potreboval uviesť na trh novú značku margarínu a nemal budget na veľkú kampaň, tak objednal jedno lietadlo, ktoré napísalo na oblohu názov margarínu. Problém bol len v tom, že pilot lietadla bol trochu v strese... a tak omylom napísal na oblohu názov margarínu s preklepom :). Na druhý deň to teda musel prerobiť... ale zase sa mu to chudákovi nepodarilo. A takto to trvalo celý týždeň.
Správa o neštastnom letcovi sa dostala do správ, ľudia na uliciach čakali kým zase vyletí fandili mu nech to konečne napíše správne a fotili si, čo píše.  Nepotreboval tak peniaze, aby vyvolal veľký záujem.

Máme zodpovednosť za svet okolo nás
Gossage považoval silu reklamy za príliš cennú, na to aby bola používaná len na predaj. Preto robil mnohé enviromentálne a sociálne kampane. Nielen, že svojou reklamu pomohol zachrániť Grand Canyon ale odštartovali aj moderné enviromentálne hnutie. Okrem toho sa snažil, aby ľudia používali pásy v autách... omnoho skôr ako to bolo povinné.

Reklama má byť interaktívna
Howard Gossage veril, že každý, kto číta jeho reklamu musí mať možnosť nejako zareagovať.
V každej svojej reklame teda používal kupóny, kde sa pýtal ľudí na ich reakciu. Do printu na záchranu Grand Canyonu vložil pohľadnicu, ktorú čitatelia mohli poslať svojmu guvernérovi (predstavte si, koľko listov dostal chudák guvernér).
V niektorých kampaniach nemal žiadnu stratégiu ale mal pripravený len prvý print a ďalšie vytváral podľa reakcií ľudí. Podobá sa to na aktuálne kampane na sociálnych sieťach, ktoré sa vyvíjajú podľa reakcií ľudí.

Nebojme sa rebelovať
Pozrite si Gossagovu odpoveď na známu reklamu od Davida Ogilvyho :) (vľavo je Ogilvyho reklama na Rolls Royce, vpravo je Gossage a Land Rover).

A toto o ňom napísal Ogilvy
"Gossage bol jedným z najvýraznejších rebelov v reklamnom priemysle... veril, že reklama je príliš cenným nástrojom, aby bola míňaná na komerčné produkty... zmysel mala pre neho len vtedy, keď bola použitá na dobré účely."

  


Ak rozmýšlate, akú knihu si vziať na dovolenku, tu je môj tip.
Spoznajte v nej človeka, ktorý sa nebál meniť svet:


Changing the World Is the Only Fit Work for a Grown Man

 

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/blogy, menuAlias = blogy, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
07. december 2025 06:38