Martin Bajaník študoval polygrafiu na strednej a grafický design vysokej škole. Počas svojho pôsobenia prevažne na pozíciách Art director mal na svojich vizitkách názvy rôznych reklamných agentúr (Wiktor/Leo Burnett, VACULIK ADVERTISING, Euro RSCG New Europe). Od roku 2004 pracuje v BRANDY creative services ako Managing & Creative director.
-->-->Je spolumajiteľom a tvorcom identity sietí obľúbených kaviarní Shtoor home made cafe.
Členom Art Directors Clubu je od roku 2006.
V rokoch 2008- 2010 bol jedným z jeho viceprezidentov.
Pamätáš sa na svoj prvý reklamný výtvor?
Myslím, že to bol design obalu na predplatenú kartu Prima od vtedajšieho Globtelu, pokiaľ hovoríme o práci v reklamnej agentúre. Predtým som robil na drobných projektoch ako freelancer.
Čo Ťa na Tvojej práci v reklame najviac baví?
Kedysi sa mi páčilo striedanie rôznych odvetví pri rôznych klientoch - človek sa dozvedal o rôznych biznisoch, lebo musel prenikať do insightov jednotlivých produktov a myslenia zákazníkov; veľmi zaujímavý bol tender pre výrobcu nábojov, či kampaň na obväzy na hnisavé rany. Dnes oceňujem, že si môžem jednotlivé projekty vyberať, ale zo všetkého najradšej mám stavanie na zelenej lúke - založenie značky, jej identity a komunikácie od úplneho začiatku. Ten okamih zrodu je najkrajší.
Myslíš, že sú ľudia pracujúci v reklame odlišní od ostatných? Ak áno, v čom?
Nemyslím, že by sa akokoľvek líšili od ostatnej populácie. To, čo ich robí zdanlivo inými je podstata tohto priemyslu, ktorý ich zvykne pohltiť, prežuť a vypľuť, a to v nebývalej intenzite. Vďaka tomu sa nám zdajú nesmierne aktívni, rozhľadení v trendoch, kreatívni a cieľavedomí. Ale to je podmienka, aby mohol človek v tejto branži existovať.
Akú radu by si dal slovenskej reklame, keby mala uši?
Aby nebola taká "priposratá". Zdá sa mi, že akákoľvek odvaha púšťať sa do inovatívnych riešení sa zo slovenskej reklamy vytráca. V reklame pracujú ľudia s výnimočným talentom a kreatívnym nadaním, ktorí vedia meniť vnímanie sveta, len ich treba správne využiť. Plne akceptujem komerčný charakter reklamy, ale aj obchod a produkt môže byť zaujímavý, inšpiratívny, atraktívny, a možno aj etický, či prínosný. Vo všeobecnosti si myslím, že reklama je taká, akí sú jej zadávatelia.
Skúsme to aj naopak- akú najlepšiu radu si dostal Ty?
Nikdy ku mne nepristúpil žiadny reklamný guru a nepošepol mi radu do profesionálneho života (alebo som ho aspoň nepočúval). Čo ma ale reklama naučila je istý utilitarizmus v dobrom zmysle slova. Veci, ktoré tvoríme by mali mať nejaký účel, či už komerčný alebo nekomerčný, a toho by sme si mali byť vedomí. Cieľavedomosť nie je teda vecou zväzáckeho šplhúnstva, ale schopnosťou neplytvať časom a energiou, či už svojou alebo iných.
Na čom v súčasnosti pracuješ?
Dnes venujem najviac svojho času projektu domáckich kaviarní SHTOOR home made café, ktorý sme s priateľmi založili minulý rok a o pár dní otvárame už tretiu prevádzku. Túto značku som vymyslel od začiatku spolu s celým projektom, a tak je mojim najobľúbenejším dieťaťom. Okrem štandardných promomateriálov pripravujem menšiu kampaň pre otvorenie tejto prevádzky.
Obľúbená reklama z cudzej dielne:
V poslednom čase sa mi z domácej reklamy najviac páči komunikácia značky Zlatý bažant, ktorá dokáže byť vtipná, zaujímavá a myslím, že aj presná.
Zopár kampaní, na ktorých Martin pracoval:
OTP Banka:
Shtoor: