Hneď po vašom nástupe do Spoločnosti 7 Plus sa medializoval vstup do Piana. Prečo ste zamkli weby?
Spoločnosť 7 Plus bola v rokovaní o vstupe do Piana niekoľko mesiacov, ja som v podstate naskočil do rozbehnutého vlaku. Som však presvedčený, že po chybe vydavateľov z roku 2000, kedy dali obsah na internet zadarmo, je teraz čas naučiť čitateľov, že obsah má hodnotu. Piano považujem za funkčnú platformu.
Čiže nebolo to vaše rozhodnutie, ale stotožňujete sa s ním?
Dostal som priestor rozhodnúť, vedenie spoločnosti mi dalo aj možnosť stopnúť to.
Čo všetko chcete mať pod Pianom?
Tradičný model, kedy vydavateľstvo zverejňuje bezplatný obsah a profituje na reklame, prežije a naďalej bude nosný. Na druhej strane verím, že časť obsahu možno uzamknúť. Mal by to byť prémiový obsah.
Prémiový obsah je na internete veľmi háklivé slovo. Čo to u vás znamená?
Rozhodli sme sa zamykať obsah, ktorý predáva naše printové tituly. To znamená témy z tituliek a také, čo určujú atraktívnosť našich časopisov. Ak má čitateľ záujem o titulkovú tému, mal by dostať na výber, kde si ju kúpi: či v printe alebo na internete. Zároveň spoplatňujeme exkluzívny materiál, ktorý čitateľ nájde len u nás - ako rozhovory, poradne, videoporadne. Som presvedčený, že toto vydavateľstvo generuje množstvo kvalitného obsahu a máme čo platiacim čitateľom ponúknuť.
Prečo si myslíte, že práve toto je exkluzívne? Rozhovory a videoporadne predsa možno nájsť aj inde. Poznáte predsa slovo YouTube...
Súhlasím, no najatraktívnejší je lokálny obsah. A ten YouTube zväčša neponúka.
Ako ste vnímali online aktivity Spoločnosti 7 Plus pred vaším nástupom? Nemáte pocit, že to bolo celé spomalené?
Je na čo nadviazať. Za tým, čo sa tu vybudovalo, je množstvo práce. Niektoré aktivity budeme určite robiť inak - tak, aby sme sa rýchlejšie posúvali vyššie v rebríčku návštevnosti. Viac sa zameriame na sociálne siete a online marketing, aby sme čitateľov lepšie zoznámili s naším portfóliom. Chceme sa dostať do segmentov, kde sme doteraz nepôsobili - mobilného, tabletového. O online aktivitách Plusky bude tento rok počuť. Uvedomujem si, že to nie je ľahké, trh je obsadený a každý bude svoju pozíciu intenzívne brániť, ale cítim potenciál.
Načali ste mobilné platformy a tablety. Čo môžu priniesť?
Osobne vnímam mobilné zariadenia ako príležitosť pre vydavateľov začať s novým biznismodelom, v ktorom dokážu obsah predať a zarobiť. Ukázalo sa, že ak zvolíte vhodnú formu, aj na takom malom trhu ako Slovensko môžete byť profitabilní, aj keď samozrejme nehovorím o závratných sumách. Trend je však veľmi sľubný a do budúcna, pri lepšej penetrácii tabletov, môže byť biznismodel podobne zaujímavý ako predaj menšieho printového titulu.
Použili ste slovo profitabilný v kontexte tabletov. Koho ste tým mali na mysli?
V minulom roku som riadil vývoj ôsmich mobilných a tabletových aplikácií. Získal som skúsenosti, našiel som cestu, ako na malom trhu vyvinúť aplikácie, ktoré prinášajú peniaze. Pri pohľade na rebríček najlepšie zarábajúcich aplikácií v Appstore môžete vidieť, že profitabilná je dnes napríklad aplikácia Nového Času.
Prečo ste odišli z Ringieru? Je pravda, že ste sa nepohodli s ľuďmi z Azetu?
V Ringieri som sa dostal po necelých piatich rokoch pôsobenia do situácie, kedy som sa v zásadných bodoch nestotožnil s ďalším smerovaním online aktivít vydavateľstva. To bol signál, že je čas prehodnotiť moje ďalšie pôsobenie. Viac sa k tomu nechcem vyjadrovať. Nepovažujem to v tejto chvíli za dôležité.
V Spoločnosti 7 Plus ste vstúpili do rozbehnutého vlaku: v online bola stanovená základná stratégia - redizajnovala sa pluska. sk a začali sa spúšťať weby magazínov. Zmeníte ju?
Základná stratégia je v poriadku. Ak pristupujeme k zmenám, tak k čiastkovým. V prvom rade sme sa pustili do úpravy dizajnu pluska.sk, aby sme odstránili nedostatky, ktoré sa ukázali po spustení. Stránka prechádza doladením a grafickými úpravami. Zjednodušujeme boxy, prečisťujeme dizajn, zavádzame dynamické reklamné formáty. A samozrejme budeme ďalej pokračovať v budovaní portfólia. Do konca roka spustíme niekoľko ďalších projektov, ktorými posilníme pozíciu v online.
Čo to prinesie z hľadiska čísel?
Určite sa neuspokojíme so súčasnou pozíciou v rebríčku návštevnosti stránok. Našou ambíciou je dostať sa do prvej desiatky a urobíme všetko pre to, aby sme v nej v čo najkratšom čase boli. Máme pripravených niekoľko krokov, detailnejšie o nich hovoriť je predčasné. Máme záujem aj z obchodného hľadiska o vyššie inzertné výnosy.
Nie je v slovenskom internete málo peňazí z reklamy?
Slovenský internet je stále vysoko podvyživený. Trh je zdeformovaný - či už podielom z celkového koláča, keďže Slovensko je stále hlboko pod priemerom Európy, ale zároveň aj spôsobom, akým sa peniaze prerozdeľujú od zadávateľa až po médium. Na lepšie časy sa začne blýskať, keď podiel internetu z celkového inzertného koláča preskočí 20 %.
Čo sa však stane, ak sa to nestane?
Bude pokračovať stav, ktorý je tu dnes. Najsilnejší producenti lokálneho obsahu budú ďalej biznis čiastočne dotovať s vierou v lepšiu budúcnosť a slabší skončia. Môže sa stať aj to, že keď ustane módna vlna tlačenia peňazí do Facebooku a Google, ktorí peniaze späť na domáci trh nevracajú, na trhu už nebude jediný profesionálne vedený lokálny web. Klesajúci share slovenských webov v porovnaní s Facebookom a Google nás vážne ohrozuje. Čoraz ťažšie je dlhodobo budovať biznis tam, kde sa sledujú krátkodobé ciele.
Čo to znamená pre Spoločnosť 7 Plus? Veríte si, že môžete rásť na úkor iných?
Určite si myslím, že potenciál pre vyššie príjmy tu je už dnes. Tento rok sa budeme snažiť siahnuť na extra peniaze práve vďaka aktivitám, ktoré pripravujeme.
Koho považujete na webe za najväčšieho konkurenta?
Z pohľadu segmentu je to samozrejme Ringier a Zoznam, pretože sa nám prelínajú kľúčové aktivity - bulvár, spravodajstvo a magazíny.
Myslíte si, že niekedy môžete predbehnúť Čas.sk?
Ak by som si to nemyslel, nezaslúžil by som si na tomto mieste vôbec sedieť. Práve na príklade Času sa dá pekne ilustrovať, že možné je všetko: vyrásť z nuly na pozíciu siedmeho najnavštevovanejšieho portálu za dva a pol roka. Takže áno, ak sa pozriem na success stories okolo seba, verím, že to možné je. No nebude to vôbec jednoduché.
Zdroj: Ivan Krasko

