Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
19.11.2019, 09:20

Digitálnu daň zaviedlo Francúzsko, blízko sú Taliansko, Rakúsko aj Česko

Plány na zavedenie ohlásili aj Španielsko či Británia.

Digitálnu daň zaviedlo Francúzsko, blízko sú Taliansko, Rakúsko aj Česko
Zdroj: Reuters

O digitálnej dani pre veľké internetové firmy, ako sú Facebook alebo Google, sa na celoeurópskej úrovni prvýkrát začalo hovoriť na summite Európskej Únie v Talline v septembri 2017. Predseda Európskej komisie Jean-Claude Juncker vtedy vyhlásil, že únijná exekutíva predloží v roku 2018 návrh nových pravidiel o spravodlivom a efektívnom zdaňovaní digitálnych firiem.

Hlavným argumentom zástancov digitálnej dane je, že veľké internetové spoločnosti inkasujú v daných štátoch obrovské zisky, ale na daniach odvedú ročne len veľmi málo. Teraz môžu tieto firmy zisk priznávať v krajinách s nízkymi daňami, ako je Írsko alebo Luxembursko. Nezáleží na tom, z ktorých krajín v skutočnosti zisk pochádza.

Európska komora predstavila návrhy na zmeny v zdaňovaní digitálnych firiem v marci 2018. Návrh zahŕňal trojpercentnú daň z príjmov z niektorých digitálnych aktivít firiem s celkovým minimálnym ročným celosvetovým príjmom 750 miliónov eur a príjmy v EÚ vo výške 50 miliónov eur.

Ministrom financií členských krajín EÚ sa ale potom niekoľkokrát nepodarilo nájsť zhodu o možnej podobe budúcej dane z digitálnych služieb. Proti sa postavili napríklad Írsko, Švédsko alebo Dánsko. Únia potom oznámila, že sa chce podieľať na celosvetovom riešení v rámci Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Predsedníčka budúcej Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyen vo svojom programe ale zdôraznila, že ak sa nepodarí do konca roka 2020 dosiahnuť globálnu dohodu na digitálne dani, mala by podľa nej EÚ konať sama.

Niektoré krajiny sa následne rozhodli postupovať samostatne.

Trojpercentnú digitálnu daň schválil v júli francúzsky parlament. Trojpercentný daň z príjmov zo služieb poskytovaných vo Francúzsku sa týka firiem, ktoré majú v tejto krajine príjmy nad 25 miliónov eur a celosvetovo nad 750 miliónov eur. Platí spätne od začiatku tohto roka. Americký prezident Donald Trump potom kvôli dani pohrozil zavedením cla na dovoz francúzskeho vína, Paríž a Washington ale nakoniec dosiahli kompromisu. Francúzsko má podnikom vrátiť rozdiel medzi francúzskou digitálnou daňou a plánovaným medzinárodným systémom digitálnej dane, na ktorom teraz pracuje OECD.

Minulý mesiac talianska vláda schválila ako súčasť zákona o rozpočte na budúci rok aj digitálny daň, ktorá začne automaticky od začiatku budúceho roka. Digitálna daň sa v Taliansku bude týkať spoločností, ktorých ročné tržby v celom svete presahujú 750 miliónov eur a ktoré majú z digitálnych služieb príjmy nad 5,5 milióna eur. Ministerstvo financií odhaduje, že trojpercentná daň z príjmov zo služieb poskytovaných v Taliansku prinesie štátnej pokladnici budúci rok 600 miliónov eur.

Tento rok v apríli tiež rakúska vláda zvýšila chystané zdanenia technologických spoločností na päť percent ich príjmov z reklamy z pôvodne plánovaných troch percent. Daň je súčasťou balíka opatrení zameraných na veľké technologické spoločnosti, ako je Google, Amazon a Facebook, ktoré podľa názoru vlády neplatia spravodlivé dane. Viedeň predpokladá, že tieto opatrenia prinesú do štátnej pokladnice ročne viac ako 200 miliónov eur. Plán, ktorý bude predložený na schválenie parlamentu, zahŕňa päťpercentnú daň z príjmov z online reklamy pre spoločnosti, ktorých celosvetové ročné príjmy činia najmenej 750 miliónov eur, z toho minimálne 25 miliónov v Rakúsku.

Zavedenie sedempercentnej digitálnej dane pre veľké internetové firmy, ako sú Facebook alebo Google, dnes schválila aj česká vláda. Do štátneho rozpočtu by daň podľa odhadov ministerstva financií mohla priniesť päť miliárd korún ročne. Zákon by mohol začať platiť v priebehu budúceho roka. Musí ho ešte schváliť Parlament a podpísať prezident. Dani by mali podliehať internetové firmy s globálnym obratom nad 750 miliónov eur, ktoré budú mať na území Česka ročný obrat za uskutočnené zdaniteľné služby minimálne 100 miliónov korún.

Plány na zavedenie digitálnej dane už skôr ohlásili tiež napríklad Španielsko či Británia. V Španielsku začiatkom roka schválila vláda podobný zákon ako vo Francúzsku, jeho prijatie ale odložili dvoje predčasné voľby, ktoré sa tento rok v krajine konali.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.