Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
19.11.2019, 20:45

Google spúšťa streamovaciu hernú službu Stadia. Je ako Netflix pre hry

Videoherný biznis sa naštartoval v roku 1972, keď americká spoločnosť Atari uviedla videohru Pong.

Google spúšťa streamovaciu hernú službu Stadia. Je ako Netflix pre hry
Zdroj: Google Stadia

Americká internetová spoločnosť Google dnes spúšťa streamovaciu hernú službu Stadia. Umožňuje hranie hier na vzdialených serveroch, takže jej užívatelia nepotrebujú výkonný počítač či hernú konzolu.

Stadia bude spočiatku fungovať iba vo vybraných krajinách, medzi ktoré nepatrí Slovensko. V členských krajinách eurozóny je mesačný poplatok 9,99 eura. K dispozícii má byť aj bezplatná verzia s obmedzenými funkciami. Novú službu označil server CNN ako Netflix pre hry. 

Služba štartuje s katalógom 22 herných titulov, ktorý zahŕňa napríklad populárnu hru z prostredia Divokého západu Red Dead Redemption 2. Do konca roka by sa ponuka mala rozšíriť zhruba na tri desiatky titulov. Hry však nie sú súčasťou predplatného, ​​používatelia si ich musia kúpiť zvlášť.

Videohry prešli búrlivým vývojom

- Hry sprevádzali počítače prakticky od ich vzniku, pokusy o spojenie novej technológie a zábavy sa objavili už v 40. rokoch minulého storočia. V roku 1948 si dvojica Američanov Thomas Goldsmith a Estle Mann nechala patentovať prvú hru vytvorenú pre hranie na katódových trubiciach. Hra používala celkom osem katódových trubíc k simulácii strely odpálenej na cieľ. Niekoľko tlačidiel umožňovalo meniť dráhu a rýchlosť strely reprezentovanej malým bodom. Autori sa pri vývoji hry pravdepodobne inšpirovali radarovými displejmi používanými za druhej svetovej vojny.

- Za jednu z prvých videohier je považovaná aj hra Tennis for Two (Tenis pre dvoch), ktorú vynašiel americký fyzik William Higinbotham. Hra bola v roku 1958 vystavená v New Yorku. Predstavovala tenisový kurt pri bočnom pohľade a hrala sa s dvomi objemnými ovládačmi.

- V roku 1972 predstavila americká spoločnosť Atari videohru Pong. Tento simulátor stolného tenisu si aj napriek svojej jednoduchosti získal mimoriadnu popularitu a stál pri zrode videoherného biznisu. Prístroj s veľkosťou šatníkovej skrine bol pôvodne určený do krčiem ako konkurent obľúbených mechanických automatov. Spoločnosť Atari sa v roku 1975 rozhodla predávať aj domácu verziu, ktorá sa pripájala k televízoru.

Zdroj: 1972 Atari Pong

​- Komerčný úspech domácej hernej konzoly od Atari sa snažili napodobniť ďalší výrobcovia. Výsledkom bolo, že americké obchody zaplavili veľmi podobné produkty a trh s videohrami sa v roku 1977 zrútil. Obnoviť záujem hráčov sa podarilo až o rok neskôr vďaka japonskej firme Taito a jej "strieľačke" Space Invaders, ktorá stála na počiatku zlatej éry videohier na prelome 70. a 80. rokov. V priebehu 80. rokov začala videohrám vyrastať konkurencia v podobe stále výkonnejších a hlavne oveľa univerzálnejších osobných počítačov.

- Z krízy celej branže nakoniec ako víťaz vyšla japonská spoločnosť Nintendo, ktorá začala v roku 1985 predávať úspešnú osembitovú hernú konzolu NES a o štyri roky neskôr aj vreckový prístroj Game Boy. Táto konzola sa čoskoro po svojom uvedení na trh stala legendou a do roku 2003 sa jej celosvetovo predalo okolo 118 miliónov kusov. Zďaleka najpopulárnejšou hrou pre Game Boy sa stal Tetris, ktorý v roku 1984 vyvinul ruský programátor Alexej Pažitnov. Skladanie rôzne tvarovaných kociek do riadkov prikoval hráčov k obrazovkám počítačov a herných konzol a postupne vznikol rad viac či menej vydarených klonov Tetrisu.

Zdroj: Nintendo Game Boy Tetris

​- V roku 1997 vytvoril Tanel Armanto jednoduchú hru Snake (Had) pre mobilné telefóny a ich užívatelia si ju mohli po prvýkrát zahrať v telefóne Nokia 6110. Z pohybujúceho sa hada, ktorý požiera kocky a neustále rastie, sa stal veľmi rýchlo herný fenomén . V roku 2010 sa Snake dostal do Guinnessovej knihy rekordov, lebo si ho podľa odhadov zahrala miliarda ľudí po celom svete.

Zdroj: Snake Nokia 6110

​- V 90. rokoch nastal boom herných konzol, v roku 1994 uviedla na trh japonská firma Sony konzolu Playstation. Na novinku sa stáli v radoch a za prvý mesiac sa predalo cez 300-tisíc kusov. Rovnaký úspech slávila aj po svojom uvedení v Európe a v USA. V súčasnosti sa Playstation predáva už vo svojej piatej generácii. K najpredávanejším hracím konzolám patrí tiež Xbox od spoločnosti Microsoft, ktorá bola predstavená v roku 2001.

Trendom je streamovanie

- V poslednej dobe sa začína presadzovať cloudové hranie, ktoré užívateľom umožňuje streamovanie hier, odstraňuje nutnosť sťahovať ich do herných zariadení alebo chytrých telefónov. Globálne spotrebiteľské výdavky na predplatné v oblasti cloudových hier vlani dosiahli 234 miliónov dolárov a podľa prognózy spoločnosti IHS Markit by do roku 2023 mali vzrásť na 1,5 miliardy dolárov.

V tejto oblasti už pôsobí napríklad Sony so službou PlayStation Now, zatiaľ čo Microsoft testuje streamovaciu službu nazvanú Project xCloud. Americká internetová spoločnosť Google dnes spustila streamovaciu hernú službu Stadia, ktorá štartuje s katalógom 22 herných titulov.

- Najpredávanejšou počítačovou hrou je v súčasnosti zrejme Minecraft, z ktorej sa podľa údajov z mája 2019 celosvetovo predalo 176 miliónov, čím možno prekonala doteraz vedúcu hru Tetris, ktoré sa predalo 170 miliónov. Údaje o predaji Tetrisu sú k dispozícii len do roku 2014.

Zdroj: Xbox Minecraft

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.