Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
14.02.2020, 06:00

Prieskum: Výdavky na Valentína vzrástli na Slovensku za tri roky o 46 percent

V celosvetovom merítku je to rast o 17 percent.

Prieskum: Výdavky na Valentína vzrástli na Slovensku za tri roky o 46 percent

Zamilovaní na celom svete míňajú viac ako kedykoľvek predtým. V období bezprostredne pred dňom svätého Valentína stúpol počet kartových transakcií vo svete za posledné tri roky až o 31 percent. Čo do tempa rastu prekonáva „romantická ekonomika“ tú celosvetovú až päťnásobne: od roku 2017 sa výdavky v súvislosti s dňom svätého Valentína zvýšili o 17 percent.

Tieto trendy sa nevyhýbajú ani zaľúbeným Slovákom, ktorí stále častejšie kupujú valentínske darčeky na internete. Za uplynulé tri roky sa u nás zvýšil počet valentínskych online platobných transakcií o 54 percent. Vyplýva to z aktuálneho prieskumu Mastercard Love Index.

Na valentínske darčeky sme v minulom roku u nás minuli takmer 7,4 milióna dolárov v porovnaní s rokom 2017, keď to bolo niečo vyše 5 miliónov dolárov. Prieskum Love Index spoločnosti Mastercard vychádza z údajov o kartových transakciách z 53 krajín sveta, vrátane Slovenska. Ukazuje, že Slováci zvýšili svoje výdavky súvisiace s romantikou od roku 2017 až o 46 percent. Zároveň na valentínske výdavky stále častejšie používajú platobnú kartu - celkový počet kartových transakcií u nás v tomto období stúpol dokonca o 85 percent.

 Ľudia stále viac uprednostňujú zážitky a kvalitne strávený spoločný čas a očakávame, že tento trend bude v ďalších rokoch aj naďalej posilňovať,“ povedal generálny riaditeľ Mastercard Slovensko a Česká republika Michal Čarný. „Z výsledkov tiež vidíme, že jednoduchosť a bezpečnosť kartových platieb je pre Slovákov čoraz väčšou samozrejmosťou a to na internete, v reštauráciách, hoteloch i kamenných obchodoch,“ dodal Michal Čarný.

Medzi najpopulárnejšie valentínske investície patrili v minulom roku výdavky na hotelové služby. V celosvetovom meradle stúpol počet výdavkov za hotelové ubytovanie o 22 percent a celkové výdavky za letenky a pobyty dosiahli celosvetovo ohromujúcich 2,2 miliardy dolárov.

Na Slovensku za týmito trendami nezaostávame, naopak, počet transakcií v hoteloch sa u nás minulý rok vo valentínskom období v porovnaní s rokom 2017 zvýšil o 39 percent. Stúpli aj sumy, ktoré slovenskí zaľúbenci na hotelové služby v minulom roku vynaložili a to až o 33 percent v porovnaní s rokom 2017.

Menili sa tiež preferencie zaľúbených Slovákov, najmä v tom, aký valentínsky darček pre svoju polovičku vyberali. V porovnaní s rokom 2017 vynakladali menej peňazí na darčeky v podobe leteniek. Kým pred tromi rokmi minuli na valentínske letenky približne 798-tisíc dolárov, v roku 2019 to bolo o 31 percent menej (549-tisíc dolárov). Ani šperky sa netešili na Slovensku takej popularite ako v roku 2017. Tento segment zaznamenal 22 percentný pokles v porovnaní s rokom 2019.

Aj naďalej platí, že láska prechádza žalúdkom: od roku 2017 došlo vo svetovom meradle k 32 percentnému zvýšeniu počtu transakcií na výdavky v reštauráciách, pričom celkové výdavky sa v rovnakom období zvýšili o 16 percent na hodnotu 3,4 miliardy dolárov za rok 2019. Slováci na Valentína roku 2019 minuli v reštauráciách u nás 3,1 milióna dolárov. V porovnaní s rokom 2017 to predstavuje až 98 percentný nárast počtu kartových transakcií a až 88 percentný nárast vo finančnom vyjadrení.

V raste u nás pokračujú aj online nákupy: za posledné tri roky zaznamenali online transakcie uskutočnené v predvalentínskom období na Slovensku nárast o 54  percent. A medzi tými, ktorí naďalej dávajú prednosť nákupom v kamenných predajniach, rastie raketovo množstvo zákazníkov platiacich bezkontaktne. Od roku 2017 došlo k nárastu o celých 144 percent, pričom medziročný rast bol z roka na rok vyšší.

Prieskum ukázal, že v minulom roku sa väčšina transakcií súvisiacich s Dňom sv. Valentína u nás zrealizovala 15. februára, kým v roku 2018 to bolo 12. februára a v roku 2017 deň pred, teda 13. februára. Výdavky na kvety stúpli podľa zrealizovaných kartových transakcií na Slovensku v roku 2019 až o 124  percent oproti roku 2017.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.