Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
02.04.2020, 06:00

Urýchlili sme nástup nového trendu, hovorí organizátor Rytmusovho online koncertu

S Markom Šebestom, CEO agentúry Evency, sme sa rozprávali o nápade a potenciáli koncertov v online svete.

Urýchlili sme nástup nového trendu, hovorí organizátor Rytmusovho online koncertu
Zdroj: Evency

Prednedávnom sa v banskobystrickom klube uskutočnil koncert bez účastníkov. Pódium patrilo rapperovi Rytmusovi, avšak diváci sa mohli zúčastniť iba online.

Organizátori z agentúry Evency hovoria, že nápad s online koncertom už mali dlhšie a teraz iba využili situáciu, keď všetci musíme zostať doma. V takomto type podujatí vidia potenciál aj z reklamného hľadiska a tvrdia, že sa tak priblížia aj tým, ktorý uprednostnia vychutnať si podujatie z domu.

Zdroj: Evency

Zorganizovali ste Rytmusov koncert online. Prečo ste sa rozhodli pre takúto aktivitu?

V spolupráci s Patrikom (Rytmusom) sa neustále snažíme posúvať hranice v rámci biznisu. V týchto ťažkých časoch, ktorými momentálne prechádzame, sme chceli fanúšikom spríjemniť čas strávený doma. Cieľovou skupinou boli samozrejme Rytmusovi fanúšikovia a ako už býva zvykom, záujem mali aj ďalší zvedavci, ktorí chceli zažiť koncert online, prípadne vidieť, ako to bude fungovať.

Ako dlho ste koncert promovali a prostredníctvom akých kanálov?

V dôsledku aktuálnej situácie nám stačilo netradične krátke promo - iba zopár dní.  Keďže všetci sú doma a tým pádom online, informácia sa rozšírila veľmi rýchlo. Primárne sme na komunikáciu online eventu využívali Instagram a Facebook.

Vidíte budúcnosť v sledovaní koncertov online? Myslíte si, že je to v dnešnej dobe pre cieľovú skupinu atraktívne?

Online zážitok síce nikdy nenahradí živé vystúpenie, ale vnímame celkový posun nielen hudobného priemyslu do virtuálneho priestoru. Vidíme to aj na rastúcom množstve interakcií na sociálnych sieťach Facebook, Instagram aj YouTube. Na Instagrame hrajú prím najmä Stories a Livestreamy.

Odhliadnuc od momentálne mimoriadnej situácie, bolo cieľom ostatných značiek apelovať skôr na to, aby mileniáli a mladšie cieľové skupiny odložili smartfóny a odišli od počítača. Myslíte si, že by mal koncert úspech, aj keby nebola situácia na Slovensku takáto?

My sme tento projekt mali takpovediac prichystaný v šuplíku už niekoľko mesiacov, čakali sme však na vhodnú chvíľu. Práve preto pre nás nebolo komplikované zorganizovať to v priebehu pár dní.

Z našich skúseností aj spätnej väzby, ktorú dostávame od fanúšikov, často vyplýva, že veľa ľudí nakoniec nestihne svoj obľúbený koncert, niečo im na poslednú chvíľu do toho príde, alebo jednoducho bývajú ďaleko od miesta konania. A sú aj takí, ktorí sa nechcú tlačiť s ostatnými a nemôžu si dovoliť drahšie VIP miesta. Jednoducho preferujú vychutnať si koncert z pohodlia svojej obývačky. Práve z týchto a ďalších dôvodov sme sa pokúsili uspokojiť čo najširšie publikum. Tak vznikol nápad na koncert, ktorý by sa odohrával, aj keby Slovensko nezasiahol koronavírus.

Bol poplatok za takýto typ koncertu symbolický, alebo dokázal pokryť aspoň časť nákladov?

Poplatok bol symbolický, najmä v dôsledku aktuálnej situácie a snažili sme sa ním primárne pokryť aspoň časť nákladov. Keby sme koncert organizovali mesiac dozadu, poplatok by bol 3-4 násobne vyšší.

Momentálne sme ale vnímali, že by sa to nestretlo s pozitívnou odozvou a preto sme zvolili lacnejší variant. Cieľom nebolo zarobiť, ale spraviť kvalitný online koncert za symbolické vstupné, aj keď išlo na našom trhu o prvý svojho druhu. Chceli sme otestovať životaschopnosť takéhoto projektu.

Zdroj: Evency

Plánuje pri prípadnom pokračovaní zdvihnúť ceny „lístkov“?

Áno, určite pri pokračovaní musíme o niečo zdvihnúť ceny, už len kvôli návratnosti nákladov. Myslíme si však, že fanúšikovia pochopia, že ak to má mať kvalitné prevedenie, musí to stáť o niečo viac. 

Počítali ste aj s tým, že koncert môže niekto zadarmo streamovať ďalším divákom? Podnikli ste, ak je to vôbec možné, nejaké opatrenia? Koľko ľudí na projekte pracovalo?

Na koncerte pracovalo pár desiatok ľudí z technického, marketingového aj produkčného segmentu. Počítali sme samozrejme aj s viacerými komplikáciami, ako to už nielen na eventoch býva (smiech).

Z technického hľadiska sme predsa narazili na problém, na ktorý sa pýtate. V priebehu koncertu sa na náš systém niekto hackol a streamoval zadarmo. Odhadujeme, že spôsobená škoda je v stovkách eur.

Boli ste pripravení na to, že v momentálnej situácii, kedy sú preťažené siete, môže stream sekať, prípadne vypadávať?

Na tomto sme si dali extrémne záležať a musíme poďakovať našim partnerom za to, že stream prebiehal bez komplikácií. Mali sme niekoľko kontrolných mechanizmov, aby sme predišli prípadným problémom. Ani nie desať ľudí nám písalo, že pre nich bolo náročnejšie sa pripojiť, ale všetko to boli individuálne ťažkosti ich siete, ktoré sa po chvíli vyriešili.

Počas koncertu sa objavilo niekoľko reklám. Ako sa pohybuje cena za takýto typ reklamy? Vidíte v tom zo strany značiek potenciál?

Ceny sa bežne pohybujú v 3-4 ciferných sumách, všetko záleží od množstva plnenia. Zo strany značiek v tom vidíme obrovský potenciál, najmä pri porovnaní s klasickými eventami. Firma sa za výrazne menej peňazí môže priblížiť svojmu zákazníkovi.

Viete si predstaviť, že nielen v tomto období, ale aj v budúcnosti, je potenciál na organizovanie takéhoto typu podujatí ?

Áno. Myslíme si, že sa urýchlilo otvorenie pomyselnej Pandorinej skrinky s takýmto spôsobom zábavy, hoci nie práve pri pozitívnej atmosfére v spoločnosti. Hudobný, športový a zábavný biznis sa vo všeobecnosti hýbe smerom k online svetu. Či už sú to veľké, najmä športové podujatia s modelom Pay-per-view, streamovanie hudby na rôznych platformách alebo predplatné služieb online a streamovacích televízií ako Netflix, Apple TV+, Disney+ ci HBO GO.

Aký je z hľadiska nákladov a reklamného potenciálu rozdiel medzi iba streamovaným koncertom a takým, ktorý sa streamuje a popri tom sa môžu ľudia zúčastniť?

Klasický koncert má vysoké produkčné náklady - nájom priestoru či technické zabezpečenie a, samozrejme, personálne náklady. Drvivá väčšina týchto vecí pri online koncerte odpadá. Rozdiel je aj v cene vstupného, pri online podujatí poplatok nemôže byť taký vysoký.

Z hľadiska reklamného priestoru sa pri streamovanom koncerte zužuje cieľová skupina len na online svet, čo znamená, že firmy nerobia na mieste sampling alebo priamy predaj. Koncert, ktorého sa ľudia môžu zúčastniť a zároveň sa streamuje, je tou najlepšou alternatívou.

Plánujete v tomto období ešte ďalšie podobné aktivity?

Plánujeme toho ešte veľa, sledujte naše sociálne siete.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.