Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
03.11.2020, 20:15

Lídri chcú poznať pravdu a na nej stavať stratégiu svojej firmy a značky, hovorí Daniel Bradáč

S príchodom koronakrízy sa stala mimoriadne dôležitou interná komunikácia. Do popredia sa dostala potreba podpory employer brandingu a budovania firemnej identity.

Lídri chcú poznať pravdu a na nej stavať stratégiu svojej firmy a značky, hovorí Daniel Bradáč
Zdroj: Generations

Pravda nemusí byť príjemná, ale ak ju neakceptujete, riadite iba svoje predstavy, hovorí Daniel Bradáč, riaditeľ brandingovej agentúry Generations.

Aká bola situácia počas koronakrízy vo vašej firme?
Projekty a portfólio našich klientov nám umožnili pracovať ďalej na rozbehnutých projektoch, hoci aj my sme, samozrejme, čelili rýchlym zmenám a prispôsobovaniu sa novej situácii. Bolo to zložitejšie o to, že u každého klienta bola situácia iná, ale my sme sa museli prispôsobiť všetkým a ešte aj riešiť vlastný chod. Našťastie sa v takýchto situáciách cítim pomerne dobre a mozog mi pracuje na 110 percent. Jednoducho okamžite riešim a hľadám, čo sa dá urobiť. A popritom sa snažím všetkých naokolo upokojiť. Keďže sme menší tím a dobre sa poznáme, išlo všetko jednoduchšie.

Ako ste vnímali situáciu u vašich klientov?
S príchodom koronakrízy sa u klientov stala mimoriadne dôležitou interná komunikácia. Pribudli rôzne usmernenia, vládne, firemné alebo nadnárodné, bezpečnostné opatrenia a výrazne vzrástla dôležitosť ľudí v prvej línii v kontakte s klientmi. Toto všetko kládlo na firemnú kultúru a internú komunikáciu veľké nároky. Po jari, keď nastal všade očakávaný pokles v priemysle i službách, sa práve v lete dostala do popredia potreba podpory employer brandingu a budovania firemnej identity. Týmto témam sa venujeme dlhodobo. Máme nielen veľké know-how a výsledky, ale množstvo vecí vieme aj porovnávať a benchmarkovať voči trhu a iným firmám.

Situácia bola nervózna, chaotická a každý deň sa menila. Preto sa dôležitým prvkom firemnej kultúry okrem upokojenia ľudí stalo aj vnesenie určitého prvku zábavnosti s cieľom odľahčenia situácie. Vymysleli sme formáty a komunikácie, ktoré naši klienti ocenili a používali na dennej báze. Keďže kríza pokračuje, okrem employer brandingu teraz riešime už aj definovanie nových značiek, redefinovanie brand stratégií, prípadne riešime repositioning existujúcich značiek. Lídri v mnohých firmách si už totiž uvedomujú, že táto situácia bude trvať dlhšie obdobie, a nečakajú so založenými rukami, vytvárajú nové produkty, služby alebo značky a k tomu potrebujú skúseného partnera. Mňa teší, že vďaka skúsenostiam máme aj v tomto období nových klientov, dokonca medzinárodných.

Pocit istoty je dnes iluzórny, lebo nikto nevie povedať, čo bude. Lídri však neochvejne veria, že kormidlujú loď dobrým smerom.

Je pre lídrov v dnešnej situácii, keď sú mnohé firmy viac či menej poznačené krízou, jednoduché vniesť do firemnej kultúry aj prvok zábavy?
Lídri musia rozmýšľať aj takto. Ich úlohou je udržať náladu a motiváciu vo firme čo najvyššie. Nadchnúť ľudí je možno ťažšie, ale odľahčiť atmosféru je viac ako potrebné. Potvrdzuje mi to aj moja skúsenosť z práce s klientmi alebo z rozhovorov so CEO vo firmách (Generations vytvára vlastný formát rozhovorov so CEO pod názvom Generations CEO podcast, pozn. red.).

Zamestnanci sú najdôležitejší. V novej situácii je na všetkých vyvíjaný veľký tlak. A nie je to len tlak na dodanie čo najlepších biznis výsledkov, ktorý je veľký vždy. V kríze sa začne prepúšťať a veľmi šetriť, čo zmení atmosféru v každej firme. Ľudia sú zrazu nesvoji, cítia neistotu a očakávajú, že aj oni sa budú musieť vzdať mnohých vecí. Každá akcia vyvoláva reakciu a keď ľuďom niečo beriete, začnú sa brániť. Špecifikum je, že dnes sa to deje súbežne aj v rodinách. Záťažové situácie sú znásobené situáciami v rodine, pocit ohrozenia je vypuklejší a ešte nástojčivejšie chcete naspäť svoje pocity istoty a stability.

Doba kladie obrovské nároky na správanie každého z nás, nielen na lídrov. Pocit istoty je dnes iluzórny, lebo nikto nevie povedať, čo bude. Lídri však neochvejne veria, že kormidlujú loď dobrým smerom. Ak dajú ľuďom aspoň pocit istoty a dokážu zmeniť myslenie na pozitívne, vráti sa im to v ich podpore a konaní.

Zdroj: Generations

Je dôležité, aby bola komunikácia vnútri firmy transparentná a informácie boli pravdivé, neprikrášľujúce skutočnosť?
Ja som na pravdu vysadený. Ak skutočnosť prikrášlite, docielite ešte väčšie sklamanie. Komunikácia musí byť transparentná a zároveň zrozumiteľná. Ako líder musíte poznať pravdu o svojej firme aj pravdu o situácii v nej, inak riadite len svoju predstavu. Vždy to zdôrazňujem aj svojim partnerom pri budovaní ich značiek aj pri employer brandingu. Stále je veľa agentúr, ktoré klientom nosia kampane, ale nepoznajú pravdu. Prečítajú si zadanie a skúšajú sa triafať na základe briefu do želania klienta, ale nepoznajú podstatu firmy a jej situáciu.

Používam príklad s lekárom, tiež k nemu neprídete s papierom, že toto a toto ma bolí, a on z brucha skúsi určiť diagnózu a ešte aj spôsob liečby. Naopak, dobrý lekár si vás najprv vypočuje, aby zistil, ako vnímate seba a svoje ťažkosti, potom sa spýta na rodinnú anamnézu, potom vás pošle na rôzne vyšetrenia a až potom povie, čo vám je. Jednoducho nekreuje, dokonca vám nedá na výber z 2 – 3 diagnóz, aby ste si vybrali, ktorá sa vám páči. Určí jednu a povie, aký je postup a riešenie vášho problému.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 78% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.