Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
12.03.2021, 06:30

Súboj o dáta: Facebook vs. Apple

Apple plánuje zaviesť explicitný súhlas od používateľov všetkých Apple zariadení na to, či môže konkrétna aplikácia zbierať ich údaje, dáta a aktivitu.

Súboj o dáta: Facebook vs. Apple
Zdroj: Stratégie

Dáta sú jednou z najcennejších komodít, ktoré si o používateľoch sociálne siete vedia zistiť. No ich zbieranie a používanie by malo byť čo najtransparentnejšie. Používateľ dáva jasný súhlas na to, aké dáta sa o ňom budú zbierať, a súhlasí s tým, ako budú dané dáta následne využívané. Avšak postupom času sú používatelia obozretnejší a chcú mať čo najviac informácií. Potom do hry vstúpi Apple a zber dát spoločnosťou Facebook je ohrozený.

Každý z nás zanecháva dennodenne v online svete obrovskú digitálnu stopu. Neustále máme v rukách svoje mobilné zariadenia. Kontrolujeme, čo je nové v našich news feedoch na sociálnych sieťach, komunikujeme s priateľmi, rodinou a kolegami. Nakupujeme, hľadáme informácie, zabávame sa a inšpirujeme sa online. Každú jednu aktivitu, ktorú v online uskutočníme, či už je to návšteva webstránky, nákup, pozretie videa alebo aj jednoduché scrollovanie, je možné zaznamenať a môže byť využitá spoločnosťami na presnejšie cielenie reklamy a vytváranie cieľových publík podľa nášho záujmu. Všetko anonymne, bez zbierania našich citlivých údajov.

V poslednom období však môžeme badať, že aj keď sú dáta anonymizované (to znamená, že nie je možné reálne spojiť konkrétnu aktivitu na internete s konkrétnym človekom), tak používatelia prestávajú mať dostatočný prehľad o tom, čo všetko webové stránky o nich zbierajú a ako presne sú ich dáta následne využívané.

Prečo sa vôbec dáta zbierajú?
Zbieranie dát je extrémne užitočné a samo osebe nepredstavuje žiadnu hrozbu. Dôležité je, ako, na čo a kým sú dané dáta následne využívané. Na základe dát sa dajú robiť presnejšie rozhodnutia, či už v podnikaní, alebo aj vo verejnej sfére a najnovšie môžeme vidieť, že aj pri ochrane zdravia obyvateľstva počas pandémie. Platí, že čím presnejšie dáta máme, tým lepšie sa s nimi dá pracovať a tým sú pre nás užitočnejšie.

Zbieranie a používanie dát by malo byť čo najtransparentnejšie. Používateľ dáva jasný súhlas na to, aké dáta sa o ňom budú zbierať, a súhlasí s tým, ako budú dané dáta následne využívané. Či už ide iba o analytické účely alebo reklamné účely, mal by byť o tom náležite informovaný. Ak používateľ daný súhlas neposkytne, dané dáta by sa zbierať nemali a ani by sa nemali využívať na ďalšie účely.

Cambridge Analytica
Masívne zbieranie a využívanie dát veľkými spoločnosťami ako Facebook a Google sa dostalo do širšej pozornosti používateľov a úradov v roku 2016 pri amerických prezidentských voľbách a pri referende o brexite v Británii. Spoločnosť Cambridge Analytica dokázala na základe dát 50 miliónov používateľov vytvoriť na sociálnej sieti Facebook presné záujmové a psychologické profily. Pomocou nich vedela extrémne presne a efektívne cieliť politickú reklamu na konkrétne skupiny používateľov, vedela, akým tónom ich osloviť a akú správu im odkomunikovať tak, aby volili už bývalého prezidenta Donalda Trumpa.

Problém bol však v tom, akým spôsobom sa táto analytická spoločnosť k daným dátam dostala. Úplne jednoducho. Dávnejšie v minulosti vytvoril jeden zamestnanec aplikáciu „thisisyourdigitallife“, ktorá používateľovi na základe jeho dát vygenerovala, aká je osobnosť. Aplikácia na to potrebovala prístup k facebookovému profilu používateľa a dostala sa tak k jeho dátam a aj k dátam jeho priateľov. Používateľ s tým, samozrejme, vo všeobecných podmienkach súhlasil. S čím však nesúhlasil, lebo o tom nevedel, bolo to, že sa tieto dáta posielajú do spoločnosti Cambridge Analytica, ktorá v tom prípade nemala právo tieto dáta zbierať a následne využívať.

Whatsapp + Facebook = VL

Je rok 2020 a spoločnosť Whatsapp, ktorú vlastní Facebook, oznamuje, že mení podmienky používania a ochrany osobných údajov. Hlavná zmena je v tom, že odsúhlasením povolia používatelia aplikácii Whatsapp automaticky zdieľať všetky jej dáta s Facebookom. Z pohľadu Facebooku je to logický krok. Sociálna sieť kúpila komunikačnú aplikáciu v roku 2014 a patrí aj spolu s Instagramom do jej portfólia. Je logické, že sa snaží o prepojenie jednotlivých dát, ktoré dané aplikácie zbierajú. Účelom je mať k dispozícii viac dát, lepšie a relevantnejšie cieliť reklamu používateľom a dosiahnuť tak zvýšenie výdavkov spoločností do reklamy a zvýšiť tak tržby Facebooku. A koľko je tých dát? Aktuálne má aplikácia viac ako dve miliardy používateľov a je tak najväčšou komunikačnou aplikáciou na svete.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 55% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.