StoryEditor

Šéf Astry: Veríme, že Ultra HD je budúcnosť

22.12.2017, 08:01
Vysielatelia sa budú musieť pripraviť na dopyt po novom obsahu v UHD. 

Podľa čísel niektorých prieskumných agentúr, už v treťom kvartáli budúceho roka sa bude po celom svete predávať viac plochých obrazoviek s podporou Ultra HD. „Pripravenosť domácností na novú úroveň kvality obrazu a novú skúsenosť zo sledovania TV je blízko,“ konštatuje Martin Ornass-Kubacki, viceprezident a regionálny riaditeľ pre región strednej a východnej Európy, spoločnosti SES.

Aké je dnes postavenie satelitnej televízie v kontexte konkurencie – káblovej, IPTV?

Satelitné vysielanie je hlavným distribučným kanálom poskytovania video signálu po celej Európe už viac ako desať rokov. V súčasnosti je prostredníctvom satelitov ASTRA prepojených 253 miliónov domácností v Európe, pričom až 35 percent televízneho signálu sa prijíma priamo zo satelitu. Okrem toho až 94 percent káblových sietí a 90 percent IPTV poskytovateľov v Európe doručuje programy využitím satelitného signálu. Na druhej strane obsah, ktorý sa dostáva ku konečným zákazníkom prostredníctvom internetu, začína byť čoraz dôležitejší. Podiel IPTV na trhu rastie. Konkrétne za posledné štyri roky sa zvýšil zo siedmich na 14 percent. No nie je to nič v porovnaní s faktom, že IPTV v tomto čase narástla najmä na úkor terestriálnych operátorov a káblovej televízie, nie satelitného príjmu.

Ak sa pozrieme konkrétne na slovenský trh?

Ak sa pozrieme špeciálne na slovenský televízny trh, v poslednom čase sa mimoriadne rozvinul. Rôznorodosť trhu, ktorá zahŕňa dva milióny domácnosti, je zjavná. Len na poli satelitnej distribúcie je šesť DTH platforiem (Skylink, freeSAT, Digi TV, Magio Sat, Antik Sat, Flix TV). Do úvahy však potrebujeme zobrať aj káblovú distribúciu, IPTV a terestriálnych operátorov. Sme radi, že sme súčasťou tohto dynamického rastu a myslíme si, že máme potenciál na rast aj v budúcnosti. Na základe viacerých lokálnych výskumov je na Slovensku satelit vedúcou platformou na príjem TV signálu. Napríklad v platenej televízii má satelit viac ako 55 percent, kábel 23 percent a IPTV 19 percent.

Ako sa podľa vás bude v budúcnosti meniť tento pomer?

Ak dovolíte, vrátim sa do roku 2005, čo nie je ani tak dávno. Vtedy som mal diskusiu so slovenskými odborníkmi a zástupcami médií o trendoch vývoja slovenského televízneho trhu. V tom čase tu fungovalo analógové terestriálne vysielanie, analógové káblové vysielanie a iba jedna DTH platforma, ktorá mala v tom čase štyridsaťtisíc predplatiteľov. Vtedy hovorili o tom, že jedna DTH platforma postačuje a nie je tu priestor na žiadnu ďalšiu. Na všetkých kanáloch, a nebolo ich veľa, sa vysielalo v SD kvalite. Rovnako, keď sme predstavili HD, každý bol skeptický, bolo to vnímané ako luxusná služba. Teraz, v roku 2017, máme na Slovensku šesť DTH platforiem a ľudia sledujú vysielanie v HD kvalite. Ako som už spomenul, je to veľmi živý a dynamický trh. A pokiaľ ide o satelit, ten umožňuje ľuďom prístup k službám všade, kde žijú, a to je definitívne jeden z faktorov, prečo je satelit na Slovensku tak široko využívaný. Iste, napomáha tomu aj geografia – krajina, hory, vzdialené dediny, ale každý má prístup. Satelit je jediná platforma, ktorá dokáže pokryť takmer sto percent krajiny. Distribúcia cez satelit je nákladovo efektívnejšia v porovnaní s digitálnou DTT. Káblová televízia a IPTV vyžadujú infraštruktúru, ktorá nie je v niektorých častiach krajiny dostupná alebo komerčne možná. Zistili sme, že počas tých pár rokov, keď sa na Slovensku začala satelitná distribúcia, vznikol dopyt po nových kanáloch, a tak nové kanály pribudli do ponuky. Satelit ponúka jednoduchý prístup a jednoduchú distribúciu – takmer neobmedzenú v porovnaní s káblom či terestriálom.

Iste, ale máme tu mladú generáciu, ktorá sa presúva na internet. Nebude uprednostňovať IPTV?

Satelit rastie v počte televíznych domácností. Máme inovácie, ktoré sú zavedené do televíznych služieb a ktoré udržiavajú záujem divákov. Aj čo sa týka lineárnej televízie, niekto by mohol povedať, že nie je zaujímavá pre túto generáciu. Ale súčasná televízia nie je už iba o lineárnych kanáloch. Existujú iné služby, ktoré sú momentálne zaujímavé – prvá je dostupnosť televízneho vysielania a potom druhá video on demand. Určite sú tieto služby zaujímavé aj pre mladšiu generáciu, ktorá žije spôsobom „tu, teraz a hneď“. Všetky tieto služby poskytujú aj satelitní operátori a budú ich aj ďalej rozvíjať. Rôznorodosť televíznych kanálov na satelite, nová technológia formátov HD a UHD alebo široký, neobmedzený dosah robia satelitnú technológiu najsilnejšou a tento trend bude pokračovať aj v budúcnosti.

Ako sa konkrétne dá zlepšovať v budúcnosti satelitná distribúcia?

Transformovali sme napríklad satelitný priemysel s našou O3b MEO (Medium Earth Orbit) konšteláciou, čím vlastne prinášame miliónom zákazníkom vysokovýkonné pripojenie na miesta po celom svete. Teraz, s plánovaným rozšírením tejto MEO konštelácie, meníme trh opäť, keď meníme všeobecné pravidlo toho, ako a kde sa satelit používa na bezproblémové vytváranie sietí. Čo sa týka satelitov, momentálne existuje nová generácia, ktorou dokážeme pokryť zvýšený dopyt zákazníkov po satelitnej kapacite. Vyvíjame tiež satelity s čisto elektrickým pohonom, ktorý by znížil celkové náklady vypustenia satelitu na obežnú dráhu. Zavedenie elektrického pohonu znamená pre satelitný priemysel vyššiu konkurencieschopnosť, ktorá je pre nás základným prvkom trvalého rozvoja satelitného komerčného telekomunikačného trhu.

Ako vnímate prechod na DVB-T2?

DVB-T platforma bola vždy súčasťou televízneho trhu. A je stále schopná držať krok s inými platformami. Avšak technológia DVB-T má svoje obmedzenia v porovnaní so satelitnou platformou. HD a UHD štandardy boli dostupné na satelite oveľa skôr ako v prípade DVB-T a DVB-T2. Prechod na DVB-T2 si vyžaduje investície do nových set-top boxov alebo nových TV setov. Napriek tomu, že na Slovensku nie je stanovené, kedy sa tento prechod uskutoční, predsa len raz k tomu dôjde. Satelit ponúka príjem voľne dostupných bezplatných TV programov, ako aj platenú TV, a to v HD ako aj UHD kvalite bez nutnosti ďalších investícií. Myslíme si, že DVB-T2 nebude mať výrazný vplyv na súčasné trendy, pretože už dnes existuje veľa možností, z ktorých je možné vyberať – v kontexte spôsobov príjmu vrátane satelitného.

Podľa čoho si vyberáte kritériá pre jednotlivé stanice do portfólia SES? Koľko stojí byť na satelite?

Všetky satelity prenášajú tak verejnoprávne, ako aj súkromné kanály, a je prestíž mať ich všetky. Satelit ponúka široký dosah. Rýchla odpoveď je, že nemáme žiadne programové kritériá na zahrnutie kanálov alebo DTH platforiem do nášho portfólia. SES je satelitný operátor, ktorý poskytuje satelitnú kapacitu jednotlivým vysielateľom a DTH platformám. Obaja sú našimi biznis partnermi a každý má rozdielne požiadavky týkajúce sa objemu satelitnej kapacity, ktorú potrebujú. Sme neutrálna technologická platforma, otvorená spolupracovať s každým, kto má záujem poskytovať kvalitné vysielanie divákom na Slovensku, v regióne strednej a východnej Európy, v Európe alebo na celom svete. Čo sa týka obchodných podmienok, tie, samozrejme, z pochopiteľných dôvodov nemôžem špecifikovať. Náš prístup je však flexibilný. Vysielací poplatok sa často vyvíja v priebehu času a závisí od úspechu projektu. Na začiatku vieme partnerov podporiť nižším poplatkom, ktorý im umožní naštartovať podnikanie a usadiť sa. Až potom sa poplatky postupne dostanú na komerčnú úroveň. Najlepším dôkazom je skutočnosť, že prostredníctvom našich satelitov vysielajú veľké DTH platformy, ako je napríklad Sky, ale aj individuálne lokálne kanály.

A ak by ste mali porovnať trhy, ktoré zastupujete, z hľadiska jednotlivých typov platforiem?

Každý trh má vlastné špecifiká. Napríklad v Rumunsku, keď spoločnosť Orange spustila DTH platformu Orange TV home, bolo nasýtenie trhu na úrovni 87 percent. Orange vytvoril atraktívnu ponuku, predstavil niekoľko nových kanálov, viac ako päťdesiat programov v HD kvalite, čo dovtedy nebolo dostupné na trhu. Predovšetkým si však spoločnosť dala záležať na profesionálnom zákazníckom servise. Kapacity na našich satelitoch umožňujú vyhnúť sa nadmernej kompresii signálu, čo zabezpečilo predplatiteľom skutočnú kvalitu. V Poľsku je nasýtenie platenou televíziou na úrovni 87 percent a nákupná sila Poliakov je vysoká. Navyše, ponuka dvoch platforiem, ktoré sú k dispozícii na trhu, sa v priebehu času stala veľmi podobnou, čo vedie k odmedzeniu hospodárskej súťaže. Na Slovensku a v Česku poskytujeme služby pre najväčšiu DTH platformu – Skylink. V porovnaní s Maďarskom či Balkánom je Slovensko veľmi rozmanitý trh. 

Do akej miery je pre vás zaujímavý slovenský trh z hľadiska jeho veľkosti?

O slovenský trh máme veľký záujem. Nie je pre nikoho tajomstvom, že sme aktívni a otvorení spolupracovať so subjektmi, ktoré majú záujem o investovanie na Slovensku. Len nedávno sme uskutočnili rozhovory o spustení novej DTH platformy, čo dokazuje, že nie sme jediní, ktorí vidia veľký potenciál tohto trhu. Skôr alebo neskôr sa objaví ďalší hráč, ktorý zrealizuje konkurenčný televízny projekt. Sme pripravení iniciovať obchodné rokovania s partnerom, ktorý bude mať záujem o spustenie televízneho biznisu na Slovensku. Neustále monitorujeme trh z hľadiska hľadania nových potenciálnych príležitostí na rozvoj podnikania.

A ako vnímate návyky Slovákov pri sledovaní televízie?

Na základe nášho spotrebiteľského prieskumu, ktorý sa uskutočnil v tomto roku, sme zistili, že deväť z desiatich Slovákov stále sleduje televíziu viac ako jednu hodinu denne. V Českej republike viac ako polovica divákov sleduje televíziu viac ako tri hodiny denne. Hoci televízor je stále najčastejšie používaným zariadením na oboch trhoch, existujú alternatívne zariadenia, ktoré sa používajú aj na sledovanie televízie. Na Slovensku využíva notebooky na sledovanie obľúbených televíznych formátov najmä mladá generácia vo veku 18 – 24 rokov, pri využívaní smartfónov zas dominujú muži. V Českej republike sú to najmä stolné počítače a tablety, ktoré najčastejšie používajú ľudia na sledovanie televízie. Slováci a Česi radi sledujú filmy a prírodopisné dokumentárne programy v HD. Mužský divák obľubuje v HD kvalite šport, naopak, ženy zase televízne seriály. Keď sa pozrieme na Rumunsko, tamojší diváci sú obrovskými fanúšikmi televízneho vysielania bez ohľadu na pracovné dni alebo víkendy. Od pondelka do piatka takmer polovica Rumunov sleduje televíziu dve až tri hodiny denne. Dve tretiny respondentov uviedli, že HD ponuka je dôležitá pri rozhodovaní o výbere poskytovateľa televíznych služieb. V HD kvalite by chceli ľudia sledovať najviac filmy a televízne seriály, správy a dokumentárne filmy.

Je podľa vás slovenský a český trh pripravený na možnosť spoplatnenia ponuky, nazvime to bez viazanosti, prípadne predplatenie konkrétnych staníc, programov a podobne?

Myslím, že ten trend už tu je. Väčšina divákov však stále používa starý dobrý televízor na sledovanie televíznych kanálov a využíva platenú ponuku so zmluvou, resp. s viazanosťou. Je to model, na ktorý sú zvyknutí. Niektoré TV služby sú však dostupné už na obdobie jedného mesiaca, ako napríklad Skylink alebo Plustelka. Ďalším typom služieb sú on-the-go, ktoré už sú k dispozícii aj na Slovensku a nevyžadujú dlhodobú zmluvu. Existujú napríklad HBO Go, Netflix alebo mobilné služby televíznych operátorov. Diváci, ktorí majú predplatené TV služby, môžu sledovať aj programy z archívu alebo využívať video-on-demand služby ponúkané operátormi. Na väčšine trhov je k dispozícii aj tzv. možnosť á la carte, ktorá umožňuje získať prístup k individuálnym kanálom. Avšak vysielatelia túto možnosť veľmi nepreferujú, pretože uprednostňujú predaj svojich kanálov v balíkoch. Celkovo majú diváci k dispozícii širokú škálu ponúk a je na nich, čomu dajú prednosť. Ešte by som však rád povedal, že na obidvoch trhoch môže byť lokalizácia významným faktorom, aby ľudia začali používať konkrétnu službu. V Českej republike musíte mať český dabing alebo prinajmenšom aspoň české titulky, na Slovensku môžete vysielať v českom jazyku – za určitých podmienok. Avšak kým sa niektoré globálne služby dostanú na takú úroveň lokalizácie, bude to chvíľu trvať.

Sme ako trh pripravení na ďalší krok dopredu na UHD?

Existujú štyri aspekty, ktoré musí splniť akýkoľvek trh, aby boli pripravené na vysielanie v UHD kvalite. Dopyt divákov a ich technologická pripravenosť, televízny operátor, ktorý je ochotný priviesť UHD do domácností, infraštruktúra, ktorá má dostatočnú kapacitu na poskytovanie takéhoto obsahu, a v neposlednom rade samotný obsah – ktorý by mal byť plne produkovaný v 4K. Samozrejme, že na konci dňa ide o peniaze, pretože ľudia, ako aj vysielatelia a televízni operátori citlivo reagujú na cenu. Na Slovensku sme úspešne testovali vysielanie v UHD s RTVS (v spolupráci s ČT a ČRa) už pred tromi rokmi – v decembri 2014. Veríme, že Ultra HD je budúcnosť. Satelit disponuje dostatočnou kapacitou na prenos UHD kanálov. Na základe čísel od niektorých prieskumných agentúr v treťom kvartáli budúceho roka sa bude predávať po celom svete viac plochých obrazoviek s podporou Ultra HD v porovnaní s predajom SD a HD prijímačov. Takže pripravenosť domácností na vyššiu kvalitu obrazu je blízko a už bude na prevádzkovateľoch a vysielateľoch, kedy prinesú na obrazovky  nový obsah v UHD kvalite. Náš kľúčový zákazník Skylink už poskytuje slovenským a českým divákom kanál vo formáte UHD, ktorým je Insight UHD.

archív

Je vlastne potrebné mať UHD? Alebo inak – ako bude bežný človek vnímať rozdiely medzi UHD a HD?

Dovoľte mi vrátiť sa trochu do nedávnej minulosti a možno využiť analógiu v prípade rozdielu medzi vysielaním v SD a HD. Vidíte rozdiel v kvalite? No, povedal by som, že áno. A to všetko pochádza z toho, čo si dnes môžeme dovoliť. Pred mnohými rokmi boli ľudia spokojní s menšími televíznymi prijímačmi, ale potom chceli väčšie a požadovali lepšiu kvalitu obrazu. Takže sme im ponúkli HD vysielanie. Myslím si, že trend s UHD by mohol byť veľmi podobný. Rozdiel vidíte najmä pri väčších uhlopriečkach plochých obrazoviek. Hoci v súčasnosti má v domácnostiach najväčší podiel 32" – 39" model, no keď sa pozrieme na predaj televízorov v poslednom období, najobľúbenejšie sú modely s uhlopriečkami 40" – 44". Dnes ide skutočne o zážitok zo sledovania. Ultra HD prináša najživší obsah vôbec. Okrem štvornásobného počtu pixelov v porovnaní s vysielaním vo vysokom rozlíšení sa diváci môžu tešiť z ešte sýtejších farieb, väčšieho kontrastu a lepšie zachytených akčných scén na svojich televízoroch.

RTVS vysielala v UHD olympiádu v Riu. Sú ešte nejaké projekty prípadne relácie, ktoré by sa dali vysielať v UHD? Aká je náročnosť zabezpečenia vysielania veľkých podujatí, ako napríklad olympiáda a podobne?

Dokonca aj živý prenos olympijských hier sa v priebehu rokov značne rozvinul. Mnoho ľudí považuje toto vysielanie za samozrejmosť. Ale živý prenos olympijských hier sa dostal na päť kontinentov až v 70. rokoch. A nároky sa zvyšujú pri každej olympiáde. Komerčné vysielanie Ultra HD prišlo s olympijskými hrami v Riu, ktoré sme vysielali prostredníctvom satelitov SES. Existuje mnoho ďalších veľkých podujatí, ktoré sa vysielajú na celom svete pomocou globálnej satelitnej infraštruktúry. Nielen športové podujatia, ale aj kultúrne podujatia, koncerty a podobne. Koncert Linkin Park v Berlíne bol prvým koncertom vysielaným naživo v Ultra HD. Bolo to vďaka našej spolupráci so spoločnosťou Samsung – v novembri 2014. Pokiaľ ide o nových hráčov, ktorí bojujú o vysielacie práva, ako sú nové médiá, v skutočnosti nie sú našou konkurenciou, ale partnermi. Pretože hlavný signál na distribúciu živého vysielania doručujú naše satelity, tento TV signál je ďalej distribuovaný v rámci sietí operátorov smerom k divákom, či už cez kábel, IPTV alebo DTT.

Ako konkrétne teda vidíte budúcnosť UHD na Slovensku?

Európa a najmä región strednej a východnej Európy je stále v procese prechodu od SD k HD. Chápem, že to bol veľký krok pre lokálnych vysielateľov, ako aj pre lokálnych operátorov. HD však už nie je vnímaná ako luxusná služba, ale skôr ako štandard. Sme pripravení pomôcť každému, kto by chcel testovať vysielanie v UHD. Naša infraštruktúra je flexibilná a pripravená na takýto druh vysielania. Myslím si, že pre Slovensko a ďalšie trhy v regióne strednej a východnej Európy nastane zmena, len čo hlavné televízne kanály začnú vysielať v natívnom Ultra HD. Dôkazom tohto tvrdenia je, keď slovenský spotrebiteľ ide do obchodu a vidí kvalitu UHD, chce ju mať aj doma. A táto skutočnosť môže byť signálom pre tých, čo vytvárajú obsah, ako aj pre výrobcov zariadení, aby tento dopyt pokryli. Som si istý, že skôr či neskôr tu budeme mať prvý slovenský kanál v UHD. Ten, kto má odvahu stať sa prvým a lídrom, zvyčajne vyhrá.

Vrátim sa k HD – nelimituje malé lokálne stanice? Čo v prípade, ak už nebude iná možnosť iba vysielanie v HD, prípadne UHD?

Akýkoľvek prechod trvá určitý čas, aby ho vysielatelia mohli naplánovať a pripraviť sa naň. Týka sa to aj jednotlivých lokálnych kanálov a môže si vyžadovať nájdenie iného prístupu, resp. modelu vysielania. Dobrým príkladom je česká Regionálna televízia, ktorá sa v Česku vysiela prostredníctvom satelitu. Do jedného kanála prispelo niekoľko miestnych staníc. Model, ktorý našiel spoločnú pôdu pre všetky zainteresované strany a je distribuovaný prostredníctvom všetkých platforiem. Možno to by mohla byť cesta do budúcnosti. Na nedávnej konferencii v Bratislave sa ma spýtali, či formát SD čoskoro vymizne. Moja odpoveď znela, že momentálne tu SD zostane, keďže menšie stanice si nemôžu dovoliť vysielanie v HD. Na druhej strane treba brať do úvahy aj nový kompresný štandard, ktorý sa ďalej rozvíja a umožňuje vysielanie v HD s využitím nižšej kapacity pri zachovaní kvality vysielaného obsahu.

 

 

menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false
25. apríl 2024 04:12