Dajto si pripomenie fyzika Hawkinga v Teórii veľkého tresku

14.03.2018, 16:40
Autor:
hrnhrn
Svetoznámy fyzik bol špeciálnym hosťom v troch epizódach. Dajto ich odvysiela v piatok.

Vo veku 76 rokov dnes zomrel svetoznámy britský fyzik Stephen Hawking, ktorý bol kvôli neurodegeneratívnej chorobe desaťročia ochrnutý. Hawking svojimi poznatkami o vesmíre, o veľkom tresku a čiernych dierach výrazne prispel k rozvoju ľudského poznania.

Hawking o svojom zdravotnom stave hovoril s nadhľadom, s vyhliadkou na smrť žil totiž päťdesiat rokov. "Smrti sa nebojím, umrieť sa ale neponáhľam. Mám toho ešte toľko, čo chcem spraviť," hovoril. Ako špeciálny hosť sa objavil v troch epizódach sitkomu Teória veľkého tresku.

Televízia Dajto ich zaradí do vysielania namiesto plánovaných častí v piatok od 14:10. Slávny vedec - alebo podľa Penny "chlapík na vozíčku, ktorý vymyslel čas" -  sa objaví v scéne so Sheldonom Cooperom, ktorého stvárňuje Jim Parsons.

TV Markíza

V Teórii veľkého tresku si zahrali aj iní známi vedci ako napríklad držiteľ Nobelovej ceny za fyziku George Smoot alebo teoretický fyzik Brian Greene. V seriáli si sám seba zahral aj spoluzakladateľ Apple Steve Wozniak, astronaut Mike Massimino alebo herec Charlie Sheen.

​Hawking, označovaný za najvýraznejšieho teoretického fyzika súčasnosti, sa venoval i kontroverzným témam. Napríklad prehlásil, že ľudstvo by malo v nasledujúcich sto až dvesto rokoch kolonizovať vesmír, pokiaľ chce prežiť. Za hrozbu ľudskej budúcnosti označil genetické inžinierstvo či umelú inteligenciu, ale tiež vyspelú mimozemskú rasu, ktorá by nás mohla považovať za nižšiu formu života.

Svoje bádanie však venoval najmä vesmírnym čiernym dieram, zaoberal sa tiež takzvanou teóriou všetkého, teda prepojením Einsteinovej teórie relativity s kvantovou mechanikou. Svoje znalosti predával zrozumiteľným spôsobom širokej verejnosti. Jeho kniha Stručná história času z roku 1988 sa dokonca stala bestsellerom, predalo sa z nej desať miliónov kusov.

01 - Modified: 2018-03-05 12:18:02 - Feat.: 0 - Title: Čo bolo pred Veľkým treskom? Stephen Hawking má odpoveď 02 - Modified: 2018-03-14 10:54:26 - Feat.: 0 - Title: Zomrel svetoznámy fyzik. Stephen Hawking mal 76 rokov 03 - Modified: 2018-03-14 10:56:42 - Feat.: 0 - Title: Stephen Hawking: Tí, ktorí sa chvália IQ sú lúzri. Ja chcem len vedieť, ako funguje vesmír 04 - Modified: 2018-03-14 11:51:01 - Feat.: 0 - Title: Ľudstvu hrozí záhuba, varoval Hawking. Pred čím vystríhal najslávnejší vedec našej doby?
menuLevel = 2, menuRoute = news/media, menuAlias = media, menuRouteLevel0 = news, homepage = false