Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
27.06.2019, 10:44

Šéf športu RTVS: Kým nebude doriešené financovanie, tretí kanál nebude

Matej Hajko o zmenách na oddelení, o plánoch s tretím kanálom, aj o športových aktivitách prepojených s politikmi.

Šéf športu RTVS: Kým nebude doriešené financovanie, tretí kanál nebude
Zdroj: archív RTVS

Matej Hajko šéfuje športu v RTVS od začiatku minulého roka. Na šport prichádzal s tým, že  chce robiť veci tak, aby šikovní ľudia robili robotu, ktorá im sedí. "Často som totiž videl, že to tak nie je," hovorí v rozhovore pre Stratégie Matej Hajko. Dnes má za sebou jedny z divácky najúspešnejších majstrovstiev sveta v hokeji. A pred sebou otázku spustenia tretieho kanála. Jeho financovanie stále nie je doriešené, napriek tomu, že sa hovorí o jeho spustení už budúci rok.

V tohtoročných majstrovstvách sveta v hokeji padalo niekoľko rekordov sledovanosti. Čím si vysvetľujete väčší záujem o hokej zo strany divákov? Lepším hokejom našich hokejistov?

Šampionát mal správnu pozitívnu emóciu, ktorá vyšla z toho mužstva. To je základ, pretože ľudia to dobre vnímajú, a potom sa aj chyby  ľahšie odpúšťajú. Zároveň sme vôbec po prvý raz vo vysielaní pripravili komplexný televízny produkt s množstvom sprievodných programov, čo vytvorilo výbornú nábehovú krivku pred hlavným programom v podobe priamych prenosov.

Akú úlohu v tom zohral Boris Valábik?

Na Valábikovi sme pracovali rok. Pred sezónou sme dohodli, že on a Rasťo Konečný budú našimi nosnými expertmi majstrovstiev sveta. Som rád, že sa nám podarilo pripraviť ich na to, aby sa z nich stali plnohodnotní komentátori a zároveň tváre RTVS. Doteraz sa s externými ľuďmi takto nepracovalo. Boli to viac-menej hostia, ktorí prišli na pozvanie do štúdia.

Znamená to, že s Valábikom rátate aj v budúcnosti.

Logicky, chceme s ním ďalej spolupracovať, pokračovať v tom, čo sa začalo. Na takéto posty vždy hľadáme osobnosti, ktoré sa vedia nielen vyjadrovať, povedia svoj názor a zároveň vytvoria pozitívny dojem. S Borisom sa budeme rozprávať o tom, či chce zostať spojený s RTVS a zostať tak v polohe rešpektovaného hokejového odborníka, alebo zvolí inú televíznu cestu.

Koho máte na futbal?

To je veľmi ťažké. Mať  k dispozícii takýchto ľudí, ktorí budú mať RTVS ako prioritu, znamená aj to, že potrebujú mať na to čas, musia byť zaplatení. Oni si musia povedať, áno, toto chcem robiť ako moju pracovnú prioritu. Iste, je jednoduchšie zavolať hosťa, a jednorazovo mu zaplatiť. My však chceme, aby sme divákovi dali pridanú hodnotu.

Snažili ste sa zatraktívniť aj vysielacie štúdio, investovali ste viac peňazí ako inokedy?

Myslím si, že zabaliť štúdio do nejakého pekného dizajnu k majstrovstvám jednoducho patrí. Televízia je o detailoch, je o pocite, ktorý má človek, keď si televíziu zapne. Urobili sme štúdio na mieru. A či to stálo viac peňazí? Je to projekt,  ktorý je ako taký drahý, ale štúdio bolo len zlomkovou sumou. Spravili sme to tak, aby sme atraktívnu formu naplnili kvalitným obsahom, aby to nebolo iba o peknom prostredí. Aj preto už spomínaný Valábik, virtuálne obrazovky, virtuálni hráči.

V RTVS ste na poste šéfa športu od začiatku minulého roka. S akými víziami ste sem nastupovali?

Prichádzal som sem s tým, že určite chcem robiť veci tak, aby šikovní ľudia robili robotu, ktorá im sedí. Často som totiž videl, že to tak nie je. Následne som chcel vytvoriť tímy, čo sa mi aj podarilo, ktoré sa špecializujú na spravodajcov, moderátorov a komentátorov. Všetci v jednotlivých tímoch sú vzájomne zastupiteľní. Toto som urobil v priebehu pol roka. Bolo to dôležité aj preto, aby sa vytvoril základ pre rozširovanie smerom k tretiemu kanálu. Objem práce narastie. Rád by som posilnil publicistiku, ktorá nemá u nás dostatočný priestor. Má svoje zastúpenie v relácii Góly – body – sekundy, ale iba veľmi málo.

Aký obsah by mala mať publicistika v rámci športu?

V spolupráci s ľuďmi, ktorí disponujú bohatými skúsenosťami s televíznou publicistikou, obsah tejto programovej zložky skladáme. Bude to pestré.

Situácia na trhu je nastavená tak, že Góly – body – sekundy dnes vysielate tak dvadsať minút. Ako vy osobne vnímate toto nastavenie z hľadiska obsahu? Prípadne akými zmenami prejde po príchode nového kanála?

Keď som odtiaľto pred rokmi odchádzal, športové spravodajstvo trvalo päť-šesť minút. Keď som sa vrátil, trvalo dvadsať minút, ale nezmenilo štruktúru. Aj ja som stál pred rozhodnutím, či ho skrátiť, viac zdynamizovať, vyčleniť priestor na niečo iné. Ale padli by nám ratingy, a to si nemôžeme dovoliť. Snažili sme sa preto rozčleniť reláciu do blokov.

Spomínali ste personálne zmeny. Koľko ľudí od vás odišlo?

Boli asi dvaja.

Nahradili ste ich?

Áno, vyhlásili sme veľký konkurz, v ktorom sa objavilo veľa mladých šikovných ľudí. Postupne ich chceme zapracovať do tímu.

Keď dnes pozerám šport u vás, vidím na obraze viac žien. Je to zámer?

Na poste reportérov priamych prenosov vidím ženy, tam ich chcem mať. Je to totiž zjemňujúci element. Inšpiroval som sa pri švédskych televíziách. Tam neexistuje muž – reportér medzi striedačkami. Funguje to tak, že medzi hokejistami, ak sa im nedarí, je veľké množstvo negatívnych emócií, ale to patrí k tomu. Veľmi často sa stávalo, že hokejisti svoje emócie pri flash rozhovoroch úplne neovládli. Naopak,  v rozhovore so ženou ich ovládnu mnohonásobne lepšie. Je to zaujímavé, ale funguje to. A prečo to nevyužiť?

Rátate s Mariannou Ďurianovou ako hlavnou tvárou novej stanice?

Je súčasťou Sekcie športu. Marianna je profesionálka, ktorá dokáže odmoderovať správy na veľmi vysokej úrovni.

Oľga Hamadejová?

Oľga Hamadejová prioritne moderuje štúdiá, priame  prenosy, nie Góly – body – sekundy. To bola takisto zmena v rámci môjho personálneho nastavenia športu. Na pozícii moderátorov máme dve tváre – skúseného Jána Hudoka a Mariannu Ďurianovú, obaja sú tvárou Gólov – bodov – sekúnd. Oľga Hamadejová je výborná práve v kreatívnej, spravodajskej zložke, tam ju chcem využiť aj po návrate z materských povinností.

Spomínate Trojku. Bude štartovať budúci rok?

Budúci rok máme  z hľadiska športu dve významné podujatia – futbalový šampionát a olympiádu. To by bol krásny štart Trojky. V podstate máme dva pracovné termíny, keď budeme mať všetko nachystané, tak prezradíme aj termín.

Takže Trojka odštartuje budúci rok.

V týchto intenciách na tom pracujeme.

Aký obsah bude mať, platí, že to bude kombinácia športu a life stylu?

Platí, že budeme vysielať viac športu a témy o životnom štýle prepojené so športom. Šport bude na treťom kanáli prioritou a nebude sa prispôsobovať inému typu vysielania, ako je to teraz.

Ktoré svetové športy budete vysielať?

Nejdem vám hovoriť o programe, momentálne sa intenzívne pracuje na nákupoch programu. Postupne zverejníme, ktoré športy sme nakúpili.

A domáce športy?

To je samostatná kapitola, ktorá je pre mňa veľmi dôležitá. Domáci šport bude z hľadiska objemu na Trojke veľmi dôležitý. Nemám rád, keď niekto hovorí, že je to naša povinnosť ho vysielať. My ho chceme vysielať. Domáce ligové súťaže si tam nájdu miesto počas týždňa. Už diváka jemne pripravujeme, máme „palubovkovú stredu“, začali sme s basketbalovou ligou. Je veľmi reálne, že pribudne aj volejbalová.

Budú si za to domáce športy platiť, ak budú chcieť, aby boli vysielané na Trojke?

To nie je postavené na tom, že by si za niečo platili. I keď áno, hľadáme spoločne model, ako to celé financovať. Hľadáme cestu, aby boli obe strany spokojné. Predsa len, na zápasoch je pár stoviek ľudí a zrazu bude zápasy vidieť násobne viac ľudí, to je fantastické pre partnerov líg či klubov. Dostanú možnosť na prezentáciu.

Ako sa bude financovať celá Trojka?

Tak ako sa financuje RTVS.

Z koncesií alebo to budú financie zo štátu?

Financovanie bude kombináciou zvýšeného reklamného príjmu,  štátnych peňazí a koncesií. Táto kombinácia funguje.

Táto kombinácia funguje aj teraz. Ten koláč sa niekde musí nafúknuť. Aké vysoké by mali byť koncesie, aby sa odfinancoval tretí kanál?

Poviem to inak, momentálne pracujeme na tom, aby sme zabezpečili financovanie. Kým nebude zabezpečené financovanie, tretí kanál nevznikne. To je asi všetko, čo k tomu môžem povedať.

Boli by ste ochotní prijať jednorazovú podporu na financovanie tretieho kanála?

Veľmi ťažko to môže byť jednorazová platba, pretože je to kontinuálny náklad.

Ale pokiaľ viem,  v minulosti už takto realizované financovanie bolo. Tretí kanál skončil.

My sa snažíme postaviť model fungovania tak, aby to celé malo zmysel, aby to kontinuálne fungovalo.

S akými nákladmi rátate?

Potrebujeme nové štúdio, nové strižne, nových ľudí. Samozrejme, že budeme stavať na tom, čo máme, ale musíme pracovať aj na výchove nových ľudí. To aj teraz robíme. Tak, aby sme už o rok nemali juniorov.

Ako napríklad budete vysielať, nazvime to, prémiové zápasy? Na Trojke alebo na Jednotke?

To je zásadná otázka, ktorú ešte nemáme zodpovedanú. Sú dve alternatívy, ja ich volám rakúska a česká. Obe krajiny majú športový kanál a k takémuto typu obsahu pristupujú úplne inak. Rakúšania to robia tak, že prémiové športy, ako ich nazývate, v ich prípade to je futbalová reprezentácia a lyžovanie, chodia na ORF 1 a všetok ostatný šport ide na športový kanál. Česká televízia to robí naopak. Budujú si Štvorku a tam vysielajú aj tie najatraktívnejšie zápasy. V prípade, že im niečo koliduje, použijú jeden z ostatných kanálov, ktoré majú k dispozícii.

K čomu sa vy osobne viac prikláňate?

Pre mňa je to stále päťdesiat na päťdesiat, pretože oba tie argumenty sú zmysluplné. Tam sa nedá povedať, ktorá  voľba je lepšia a ktorá je horšia. My sa pre jednu musíme rozhodnúť.

Spolupracujete na tvorbe nového kanála s externými poradcami?

Čo sa týka fungovania televízií, je vo svete takmer všetko vymyslené. A vymýšľať kockaté koleso nemá zmysel. Veľmi rád sa inšpirujem, ale nekopírujem, prinášam svoje myšlienky. Inšpirujem sa už spomínanými stanicami či už ČT alebo ORF.

Čo by ste z ČT chceli dostať na Slovensko?

Tú inšpiráciu vnímam vo fungovaní redakcie, ktorá nám potom uľahčí prácu.

Spomínali ste licencie. Ich cena rastie. RTVS už nemá Ligu majstrov. Ako sa viete prispôsobiť tomuto trendu? Za akých okolností budú pre vás ešte zaujímavé?

RTVS nie je obchodná spoločnosť, od RTVS sa čaká, že bude šport ponúkať a jednoducho musíme na to hľadať zdroje. Nákup licencií je veľmi široká téma. Celosvetovo sa napriamo nenakupuje nič. Ale v konečnom dôsledku to vyjde televíziu výhodnejšie, ak práva kúpia cez licencorov. Tí zväčša skupujú z trhov, potom to rozpredávajú po televíziách.

A čo sa týka domácich športov? Prečo napríklad zápasy hokejovej reprezentácie nenakupujete priamo od SZĽH, ale cez sprostredkovateľa?

My musíme nakupovať od niekoho, kto tie práva vlastní. Keď sa riadiaci orgán nejakej súťaže dohodne s nejakou agentúrou, že s ňou bude naďalej pracovať, my to môžeme nakúpiť iba od nej. Je celkom logické, že v dnešnej dobe predáva niekto niečo, čomu sa rozumie a čomu sa venuje.  Dnes nikomu nie je čudné, že si nakúpi byt cez realitnú kanceláriu. Dostanete servis od profesionála, a tak to platí aj v tomto prípade.

Nezvyšuje to cenu?

Je to slobodný trh, ktorý funguje na štandardných princípoch a my keď nakupujeme práva, nakupujeme ich iba od toho, kto to v tej danej chvíli vlastní.

Hovorili ste o obsahu. Ako veľmi je potrebné vychádzať v ústrety politikom a ich aktivitám súvisiacim so športom? Mám na mysli šachový turnaj pána Danka.

To nebolo o pánovi Dankovi, ale o pánovi Karpovovi. Keď sem príde  Karpov, je normálne, že do Gólov – bodov – sekúnd to išli naši  športoví redaktori urobiť ako tému.

Tak otázne je, ako sa reportáž vygraduje, kto je v zábere a podobne.

To už sú veľmi veľké detaily, ktoré sa dajú rozoberať.

Možno je to citlivejšia téma aj z toho hľadiska, ako sa bude riešiť financovanie Trojky.

Nemyslím si, že šot o Karpovovi  je spojený s financovaním tretieho kanála.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.