Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Neviem, za akých okolností by som dala dieťa do reklamy, aby mi naň niekto nadával, že je gorilie mláďa alebo že je zhulený Miško. Účinkovanie dieťaťa v reklame môže byť za istých okolností príjemná vec...

Ficovo kampaňové video, ktoré "ťalo" do opozície jedna radosť, rozvírilo nielen hladinu sociálnych sietí, ale stalo sa aj jednou z top tém v médiách v uplynulom týždni. Ten, kto si ho nestačil všimnúť, hovoríme o tom, ako v ňom líder Smeru navštívi škôlku, v ktorej vystrájajú nezbedné deti. Lenže tie nezbedné deti sú vlastne opoziční lídri. Fico ich otcovským štýlom karhá a vyčíta im "škôlkarské" chyby. Ak ste video ešte nevideli, pozrieť si ho môžete tu:

1. Ficovo video nie je reklama. A preto akékoľvek video politickej strany v čase od vyhlásenia volieb do moratória, ktoré smeruje k propagácii politickej strany, podlieha zákonu o volebnej kampani. Na volebnú kampaň tohto druhu zákon o volebnej kampani z obsahového hľadiska kladie jedinú požiadavku, ktorou je transparentnosť - to znamená označenie objednávateľa a dodávateľa v spote. A to predmetná politická propagácia obsahovala. Keďže toto video je politické, nepodlieha ani Rade pre pre reklamu, ktorá rieši etickosť komerčných reklám a ich zadávateľov.

2. Deti v reklame sú zárukou, že video bude fungovať. Vo videu politickej strany, ktorá neporušuje  zákon, avšak výrazne prekračuje etický rámec, zaberajú deti, psy a emócie o to viac. A ak sú využité na hrane etiky, fungujú o to viac. Niečo ako účel svätí prostriedky. A ak si myslíte, že je drzá, zneužíva deti, vulgárna a podobne, o to viac sa stáva témou v spoločnosti, ktorá rezonuje na sociálnych sieťach a v ostatných médiách. Veľká škoda. A nezabudnime, že súhlas na použitie dieťaťa je v reklame či videu v kampani nevyhnutný.

3. Politické kampane tu nie sú na to, aby vyhrávali súťaže reklamy, aj keď sa to nevylučuje. Omnoho dôležitejšie je, aby oslovili potenciálneho voliča. Rozhoduje dostupnosť a mentálna blízkosť. Pre politikov je dôležité, aby ste si na ich stranu spomenuli v čase volieb.

4. Nápady sa nekradnú. Nikdy, ani v kampaniach volebných strán, o reklame komerčných zadávateľov nehovoriac. Nápad na Ficovo video je ukradnutý, čo nezatajil ani samotný Robert Fico. Smer ju odkopíroval od izraelskej agentúry Arona Shaviva, ktorá zvažuje žalobu. Pozrite sa, ako vyzerala reklama pre Benjamina Netanjahua:

5. Signál do budúcna? Robert Fico vo videu karhá opozičných lídrov, nevidíme medzi nimi nikoho z ĽSNS. Na tento fakt upozornili viacerí odborníci s dodatkom, že pokojne môže ísť o náznak toho, ako to Smer myslí so spoluprácou so stranou Mariana Kotlebu.

6. Facebook len pár hodín po zverejnení označil video so škôlkarmi za nevhodný obsah. Facebook sa totiž pozerá na video ako na reklamu vtedy, keď je jeho šírenie zaplatené zadávateľom. Čo Ficovo video spĺňalo. Aj z tohto dôvodu Facebook označil toto video ako nevhodný obsah. Sociálna sieť neprihliada na lokálne regulácie, ktoré ako sme písali vyššie, video za reklamu nepovažujú. Iná situácia by nastala, ak by sa video vysielalo v televízii. Zákon o vysielaní a retransmisii u nás nepovoľuje vysielať politickú reklamu. Iná situácia nastáva v prípade, že ide o volenú kampaň. V tom prípade ale nie je za obsah zodpovedný vysielateľ, ale politická strana. Rada pre vysielanie a retransmisiu preto nemôže sankcionovať vysielateľa za prípadnú neetickosť a neférovosť reklamy.

7. Pred voľbami do parlamentu nás čaká silný súboj strán. Niektoré chcú získať čo najviac percent, niektoré chcú preklenúť 5 percent, aby sa ocitli v parlamente. A možno Ficovo video s deťmi je len slabý vývar toho, čo nás čaká v nasledujúcich dňoch.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.