Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
27.04.2020, 00:48

Zastavenie komunikácie a zníženie rozpočtov. To sú najväčšie hrozby nášho biznisu v súčasnosti

Prinesie táto doba aj príležitosti? Odpovedajú členovia IAB Slovakia.

Zastavenie komunikácie a zníženie rozpočtov. To sú najväčšie hrozby nášho biznisu v súčasnosti
Zdroj: archív

Nečakaná situácia zmenila nastavené plány všetkých hráčov na našom trhu. Členov združenia IAB Slovakia pre internetovú reklamu sme sa spýtali, čo je pre nich najväčšou hrozbou a zároveň najväčšou výzvou a čo nové podľa nich prinesie súčasná situácia. Na naše otázky tentoraz odpovedá Martin Heržo z JOJ Group, Miroslav Pagáč zo Zenithu a Roman Šebo z agentúry iProspect.

Martin Heržo, obchodný riaditeľ JOJ Group

Začiatkom apríla sme boli len na začiatku, videli sme prvé panické reakcie, ku ktorým sme sa museli obchodne postaviť tak, aby nás čo možno najmenej ohrozovali. Keďže my sa vnímame ako výrobná fabrika a, ako veľa našich klientov, nevieme odkladať "na sklad", musíme zvážiť, koľko toho vyrobiť a v akom čase.

Zároveň je to pre nás zaväzujúce, lebo náš divák či užívateľ práve očakáva, že ho v tejto dobe budeme informovať a zabávať. Veľkou hrozbou je pre nás ochrana našich ľudí, ktorých kvôli výrobe a vysielaniu nemôžeme mať doma. Tu sa už od začiatku snažíme nič nepodceniť.

V tejto situácii zistíme veľmi rýchlo, či to, čo a ako sme robili, je stále žiadané, či máme pre koho a s kým vyrábať a či nám to vie priniesť profit. Veľa projektov na trhu sa určite zavrie, keďže sa nebudú vedieť uživiť. Ten, kto vie biznis diverzifikovať, povedzme ako my vo free to air, pay tv, online, filme a podobne, bude mať väčšiu šancu na prežitie.

Každá tieseň vždy vyplaví aj pozitívne nápady. Pod tlakom, obzvlášť, keď ide o vlastnú obživu, vznikli tie naj nápady. Ešte stále sa skôr nachádzame v čase sanácie stávajúceho biznisu, o chvíľu sa to však už preklopí do prispôsobenia sa novej situácii. Kto zareaguje medzi prvými, má veľkú šancu uspieť. My už vymýšľame.

Miroslav Pagáč, Head of Digital, Zenith

Hrozbou súčasnej situácie je zastavenie komunikácie, ako aj presun alebo poníženie marketingových rozpočtov. Ponižovanie rozpočtov klientov ovplyvní každého negatívne - spôsobí reštrukturalizáciu firiem. V najhoršom prípade, ak bude situácie pretrvávať viac mesiacov, hrozí niektorým subjektom zánik. Preklenúť túto situáciu je naša najväčšia výzva.

Súčasná situácia prinesie aj nové príležitosti. Konkrétne spomeniem vyčistenie trhu od nezdravých či nefunkčných subjektov na trhu a a nákladových položiek v každej firme. Na druhej strane prinesie väčšiu spoločenskú zodpovednosť, nové možnosti a ponuku služieb a produktov orientovaných viac na digitálne média a online.

Roman Šebo, Managing Director, iProspect

Vplyv korona vírusu bude mať v prvom rade dopad na globálnu ekonomiku. Ostatne to už vidíme v podobe prepadov na finančných trhoch. Náš trh a naša spoločnosť je malinký zlomok z celku. Konkrétne pre nás ako agentúru to bude hrozba v podobe nižších investícií našich klientov v porovnaní s plánmi na začiatku roka. Pre digitálny biznis to bude mať, pri automatizovanom (real-time) nákupe to už aj má, zásadný vplyv na cenu (nižšie bidy). Konzumácia online médií aj televízie rastie na úkor ostatných mediatypov, čím narastá ponuka v podobe väčšieho inventory. Na strane dopytu tu máme rozpočtové škrty mediálnych výdavkov, prípadne presuny na neskoršie obdobie, ergo inventory nie je možné zobchodovať v plnej miere.

Z pohľadu spoločností bude najväčšou výzvou “prekopávanie” už z veľkej časti naplánovaných aktivít s ohľadom na situáciu, ktorá pozastavila veľkú časť biznisov. Aktuálne nikto nevie, dokedy bude táto situácia trvať, ale určite netreba iba čakať, ale skôr aktívne a agilne pristúpiť k hľadaniu možných riešení v rámci komunikácie. To bude z môjho pohľadu  platiť pre všetkých: klient – agentúra – médium. Výzva to bude aj pre HR a zamestnancov samotných. Jedna vec je byť na home office pripravený ako po procesnej aj technologickej stránke, čo naša agentúra už zopár rokov je. Druhá vec je, koľko z nás si zažilo napríklad mesačný home office, dokonca na úrovni celej firmy?

Vnímam to tak, že príležitosti práve treba hľadať. Zároveň sa situácia dá vnímať ako “voda na mlyn", teda pokiaľ mal niekto v hlave ideu, že sa plánuje pustiť do e-commerce segmentu, alebo zriadiť donášku a podobne, teraz je ten správny čas. Táto nešťastná situácia nás aj niečo naučí. :)

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.