Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook

Ako predseda opozičnej strany s ambíciou dostať sa do parlamentu či vlády organizoval tlačovky a postoj zaujal ku všetkému. Na otázky novinárov odpovedal, skôr ako prišli a médiá si rozmaznával. Robil všetko pre to, aby svoje názory dostal na oči verejnosti. Po voľbách sa dostal do vlády a na otázky médií odpovedal čoraz menej, neskôr a vyhýbavo. Novinárov začal obviňovať z protištátnej činnosti, nadpráce, používal slová ako mediálny lynč, v horšom prípade novinárov urážal.

Ak ste našli viac ako 90-percentnú zhodu s realitou, ktorú žijete, ste svedkami nesprávnej komunikácie. Jej atribútmi nie sú fakty, konštruktívny dialóg a zmierenie, ale autokracia hraničiaca so sebastrednosťou, nepokoj a chaos. To všetko napokon v akejkoľvek zemepisnej šírke či dĺžke prebíja to, čo má vyvážená komunikácia politických špičiek spoločnosti prinášať.

Úlohou ľudí v komunikácii vždy boli, sú a budú riešenia. Jasné, efektívne a zreteľné. Na druhej strane na koncepciu správnej stratégie potrebujete jednoducho – zadanie a ochotu veci zmeniť. Partnerský dialóg, ktorý spočíva v tom, že jeden hovorí a druhý počúva, strany sa vzájomne rešpektujú a vecne prijímajú poučenia ako návod na zlepšenie. Žiaľ, za uplynulé obdobie k nemu nedošlo, čoho dôsledkom je rapídny pokles dôvery občanov vo vedenie štátu, celospoločenská situácia a torzo „politickej kultúry“.

V marci 2020 sa začali autori kontinuálneho prieskumu Ako sa máte, Slovensko? pýtať všeobecnej verejnosti na dôveru voči vláde a ďalším inštitúciám. Jeden z autorov štúdie Miloslav Bahna zo Sociologického ústavu SAV hovorí, že v období krízy, akou bolo vypuknutie pandémie, sa všeobecná verejnosť spolieha na verejné inštitúcie a ich predstaviteľov. Od marca 2020 do marca 2021 však všetky zaznamenali veľký pokles dôvery. Miloslav Bahna pripomína, že tento jav najpravdepodobnejšie zaznamenali aj v iných krajinách.

Prečo je sledovanie miery dôvery dôležité? Dlhodobo sa ukazuje, že ľudia, ktorí dôverujú vláde či iným inštitúciám, sú aj viac ochotní dodržiavať opatrenia či vo väčšej miere plánujú očkovanie. Aktívna, zmysluplná a citlivá komunikácia je základným nástrojom budovania dôvery. V tom to slovenským inštitúciám práve nevyšlo.

Čo má byť v „písme“ vládnom dané a čo k nám prichádza

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 70% na dočítanie.

Nedozvedeli ste sa všetko?

Digitálne predplatné

Získajte prístup ku kompletnému obsahu

KÚPIŤ

Už máte predplatné?
Prihláste sa

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.