Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook
01.04.2016, 13:03

Oddnes platia kvóty na viac slovenskej hudby v rádiách

Prečítajte si, čo na kvóty hovoria odborníci z rádií.

Oddnes platia kvóty na viac slovenskej hudby v rádiách

Súkromné rádiá musia oddnes vyčleniť najmenej 20 percent a od roku 2017 najmenej 25 percent vysielacieho času mesačne pre slovenskú tvorbu. V prípade verejnoprávneho rozhlasu to bude najskôr 30 a potom minimálne 35 percent. Takýto podiel má dosiahnuť na každom zo svojich okruhov. Z toho aspoň jednu pätinu majú tvoriť nové pesničky. Teda tie, ktoré sú vysielané do piatich rokov od svojho prvého uvedenia na verejnosti. Do stanoveného podielu sa budú započítavať iba tie pesničky, ktoré odznejú v éteri od 6:00 do 24:00. Tým sa zabráni, aby sa zaraďovali do vysielania v najmenej atraktívnom čase. Výnimku budú mať tie stanice, ktorých programové zameranie takéto kvóty úplne vylučuje. Do dnešného dňa o výnimku požiadalo 16 staníc vrátane štyroch verejnoprávnych. O výnimku dovčera požiadali súkromné rádiá: Rádio Anténa Rock, Európa 2, Radio One Rock, Radio One Retro, Rádio One , Rádio Best FM, Fun rádio, Rádio Vlna, Rádio Expres, Rádio Košice, Aligator classic rock radio a Rocková republika, ako aj verejnoprávne stanice RTVS:  Devín, Patria, Pyramída a Regina.

Stratégie sa o téme viac povinnej hudby v slovenských rádiách niekoľkokrát rozprávali s odborníkmi, ktorých sa táto téma týka. Tu sú ich názory na zákon a povinné kvóty v slovenských rádiách:

Ivan Antala, generálny riaditeľ Rádia Expres:

"Zákon ignoruje to, že rádiový trh je pestrý a obsahuje rôzne formáty. Pre niektoré formáty rádií je kvóta 20 % naplniteľná, pre niekoho nesplniteľná.
A presne to rádio bude dotlačené k tomu, aby zákon obchádzalo, pretože kvótu legitímne nevie naplniť. A je absurdné, aby rádio menilo svoj formát. Najabsurdnejšie na tom je, že v kvóte je
aj to, koľko by malo byť z tej hudby novej muziky. A nikde nie je povedané, čo s tým majú robiť rádiá, ktoré nehrajú novú muziku. Čo keď majú oldies formát? Áno, minister sa odvoláva na to,
že ak rádio to zo svojej podstaty nevie naplniť, môže Rada pre vysielanie a retransmisiu udeliť výnimku. Čo je od začiatku zavádzanie na subjektívne vykladanie si zákona, a tým na korupciu.
A tiež sa pýtam, ak to preženiem, aká bude legitimita rádia, ktoré bude hrať iba americké country, aby dostalo výnimku na podporu slovenskej hudby a my nie? My napríklad máme slogan
Hráme iba hity. Tiež by som mohol prísť za Radou a spýtať sa jej – hráme iba hity, ale hity nie sú. Čo máme hrať? Takto zákon z môjho hľadiska preferuje určité typy rádií."

Martin Fenčák, programový riaditeľ Rádia Expres:

"Zákon o povinných kvótach... Bude to veľmi ťažké pre celý rádiový segment. Pre voľný trh ide o neprirodzené presadzovanie kvantity na úkor kvality a zásah do podnikania. Na Slovensku nevzniká také množstvo pesničiek, ktoré spĺňajú prísne kritériá nášho formátu. Na prvom mieste je kvalita playlistu. Pomer slovenskej hudby v našom vysielaní doteraz zodpovedal jej obľúbenosti u našich poslucháčov. Na tom nechceme nič meniť, ale predpokladám, že budeme prinútení urobiť kompromisy nevyhnutné pre naplnenie zákonnej kvóty."

Michel Fleischmann, prezident mediálnej skupiny Lagardére Active v Česku a na Slovensku:

„V kultúre nemôžete nikdy nič vnucovať, to jednoducho nefunguje. Mladý človek, ktorý počúva
rádio, bude naďalej počúvať anglické veci... a porovnávať ich s domácimi, pričom to porovnanie bude strašidelné.“

Dušan Vančo, programový a marketingový riaditeľ rádia Europa 2: 

„Od apríla máme zákonnú povinnosť hrať viac slovenskej hudby. V množstve požadovanom zákonom nie sme schopní hrať ju tak, aby to zásadne nepoškodilo náš formát, preto budeme aj naďalej pokračovať v tejto bláznivej forme."  (Europa 2 dnes hrá celý deň bláznivé slovenské hity. pozn.red)

 

Patrik Ziman, generálny riaditeľ Fun rádia a šéf Asociácie vysielateľov:

"V zákone je veľa čiernych miest. Príkladom je Francúzsko, to je scestné. Tento zákon vlastne ukladá súkromným rádiám verejnú službu. To predsa má robiť verejnoprávny rozhlas. On za to berie koncesionárske poplatky."

 

 

Zdroj: pš

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.