Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
02.02.2017, 12:20

Veľké porovnanie: Aké bude počasie?

Viete, ktorá je najsledovanejšia televízna relácia súčasnosti? Predpoveď počasia.

Veľké porovnanie: Aké bude počasie?
Zdroj: Stratégie

Viete, ktorá je najsledovanejšia televízna relácia súčasnosti? Predpoveď počasia. Nič iné Slovákov nezaujíma viac. Aspoň podľa peoplemetrov, tretina divákov nevynechá každý deň predpoveď počasia na jednej z troch najväčších slovenských televíznych staníc. Informácia o tom, či bude na druhý deň svietiť slnko, alebo pršať a ako sa podľa toho obliecť, patrí stále k tomu najzaujímavejšiemu, čo televízie ponúkajú. Zjavne.

Kontext: V podstate tri rovnaké relácie vysielajú tri najsledovanejšie televízne stanice v prakticky rovnakom čase. Pred každou z nich (a po nej) odrotuje najviac sponzoringových spotov na minútu vysielania. Aké sú relácie o počasí na Jednotke, Markíze a JOJ? Je jedna z nich lepšia, alebo aspoň iná?

RTVS: Počasie, cca 20:15

Všetci vysielatelia vysielajú Počasie medzi koncom hlavných správ a začiatkom večernej relácie v prime-time. RTVS v spolupráci so Slovenským Hydrometeorologickým Ústavom (SHMÚ), tím meteorológov, ktorí predpovedajú z verejnoprávnej obrazovky, tvorí trojica pánov v strednom veku. Pavol Beránek, Pavol Zaujec a Marcel Macko vyplnia šesť až sedem a pol minúty vo virtuálnom štúdiu televízie v Mlynskej doline. Vstupy do iných spravodajských relácií robia cez prestrih do redakcie od ôsmej rána.

Poďme ale k prime-timeovému Počasiu. Virtuálne štúdio prešlo nedávno inováciou a na obrazovke to je vidieť. Grafika je veľmi v pohode, animácie sú prehľadné a zrozumiteľné. Plusové body získava pocitová teplota pre každý zo sledovaných bodov na mape. Páči sa mi aj interaktivita, 8 500 fanúšikov stránky Počasie SHMÚ na Facebooku posiela fotky, ktoré sa potom dostanú aj s menom autora do vysielania.

Snehové správy vysielanie v zime poriadne natiahnu, ak ide o „Umiestňované produkty,“ televízia bohatne, aj keby bola cena za jedno odvysielanie pre stredisko so snehovou pokrývkou minimálna. Výstrahy SHMÚ sú pozitívnou pridanou hodnotou. Teplotu na horách oznamujú tiež, ľudia sú na ňu zvyknutí. No tipujem, že 99,9% z divákov sa v nasledujúci deň do výšky 2500 metrov nad morom asi nepozrie.

Mínusy: V zime trvá predpoveď dlho. Pri prednese musíme akceptovať, že sa nejedná o rosničky, ale o profesionálov.  

Hodnotenie: Štyri snehové vločky z piatich. 

Markíza: Počasie, 20:15

Rosničky v pravom zmysle slova má v súčasnosti v ponuke len Markíza. Lenka Vavrinčíková sa v Počasí možno už dlho neohreje, televízia v nej zrejme vidí jednu z tvárí, ktoré chce potlačiť na ešte lukratívnejšie pozície. Mirka Almássy je veteránkou žánru, jej legendárne ranné prekáračky so Števom Eiselem prekročili hranice Telerána. V ňom dodnes tasí doktor Iľko ráno svoje stĺpcové grafy.

Obe večerné predpovedačky stoja pred zelenou stenou, na ktorej za nimi premietajú pohyblivé obrázky. Dáta na predpovede sú vyskladané z viacerých zdrojov, ku ktorým sa televízia v titulkoch priznáva. Grafika je na Markíze v súčasnosti priemerná, upútalo ma teplotné pásmo, prehľadne komunikuje komu bude aká zima (v lete naopak). Oceňujem snehové správy v krauli, biopredpoveď sa mihla len veľmi rýchlo, asi už nie je taká dôležitá. Európska mapa s teplotami odlišuje Počasie na Markíze od iných aspoň trochu.

Vo videoarchíve ma prekvapila reklama uprostred vety rosničky a aj tu považujem lyžiarske strediská za sponzorované odkazy/umiestnené produkty. Ale to je možno moja komerčná úchylka.

Mínusy: Animácia vetra je málo zrozumiteľná, vidím tam malé šípky ako poletujú nad povrchom zeme, ale nič mi to nehovorí. Grafika je naozaj priemerná, zišiel by sa jej možno modernejší refresh. 

Hodnotenie: Tri snehové vločky z piatich. Taká klasika, ktorá ničím nevybočuje zo štandardu. Až na v súčasnosti posledné televízne rosničky, samozrejme.

JOJ: Najlepšie počasie, cca 20:15

JOJka na začiatku relácie píše, že v nej sú umiestňované produkty. Päť až šesť dynamických minút je pod dohľadom Petra Jurčoviča, alebo Miriam Jarošovej. Skúsení meteorológovia navodzujú aj na JOJke dojem profesionality. Vlastne to asi ani nie je dojem, na prvý pohľad je jasné, že ide o profesionálov od počasia, nie televízne personality. Chcem tým povedať, že sú úplne uveriteľní. Teda až na to, že nie vždy predpoveď trafia. Na JOJke sa mi (pocitovo) zdali ich teploty a predpovedané výkyvy najextrémnejšie. No priznávam, že na zodpovedný hodnotiaci úsudok by som potreboval oveľa dlhšie obdobie na zber dát. Preto ten pocit v zátvorke.

Čo sa grafiky týka, družica je štandardná, teplotná mapa zrozumiteľná. Meteomodel na zrážky je plusom, je podobný tepelnému indexu z Markízy. Svetové teploty sa plazia kraulom na spodku obrazovky adekvátne, okrem nich tam prebehne východ slnka, bio záťaž a tlak vzduchu, UV index, ozón aj čas západu slnka. Kraul šetrí čas, podá informácie, kvitujem.

Okolité krajiny a mestá na mapke Slovenska sú zaujímavé a informačne fajn, dlhodobá predpoveď zas moderne zobrazená ako v mobilnej appke. „Bohužiaľ, ja zimu nemám rada,“ odvážila sa meteorologička v stredu povedať nahlas, určite si okamžite získala sympatie tisícov divákov. Snehové správy sú aj na JOJke, keď nie sú platené, naozaj neviem, aké produkty mohla telka do Najlepšieho počasia umiestniť.

Mínusy: Pozadie z (tuším) relácie Uhádni môj vek ma zakaždým trochu zmätie. Inak ale veľmi niet čo Najlepšiemu počasiu vyčítať. Vo videoarchíve sa mi reklama zobrazila pred a 2x počas jednej relácie.Trochu dosť. 

Hodnotenie: Štyri snehové vločky z piatich. Názov Najlepšie počasie je ale aj tak viac dobrý marketing, ako informácia, že sa počasie na JOJ od konkurencie významne odlišuje.

Sumár

Tri spravodajské relácie o počasí sú v podstate na jedno kopyto. Robia to veľmi podobne a trochu "nudne". Spravodajstvo také má byť, éra Juraja Mokrého je dávno zabudnutá. Počasie môžete pokojne pozerať na ktorejkoľvek televízii. O sledovanosti jednotlivých epizód rozhoduje vo významnej miere koľko ľudí pozeralo hlavné správy pred nimi a aký program nasleduje po Počasí. 

Keby som sa ale mal rozhodnúť ja, ktoré budem pozerať pravidelne (keby som napríklad nemal tri mobilné aplikácie v telefóne) neviem, komu môžem predpoveď najviac veriť. Všetkým chýba štatistika úspešnosti, respektíve pravdepodobnosť, ako veľmi je predpoveď na dlhšie obdobie ako 12 – 24 hodín správna. 

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.