Sledujte nás na Instagrame

@magazin.strategieFacebook
09.04.2017, 11:48

Google bojuje proti falošným správam, začína s overovaním výsledkov vyhľadávania

S vlastnou stratégiou prišiel aj Facebook. Experti sú skeptickí.

Google bojuje proti falošným správam, začína s overovaním výsledkov vyhľadávania

Užívateľom vyhľadávača Google po celom svete sa od piatku pri niektorých otázkach a správach môže zobraziť hodnotenie pravdivosti ako "prevažne pravdivý" alebo "nepravdivý". Internetový gigant sa tak chce zapojiť do boja proti šíreniu dezinformácií.

Takzvaný fact-checking budú pre internetového giganta vykonávať zavedené overovacie portály či médiá. S vlastnou stratégiou na potlačenie falošných správ vo štvrtok prišiel aj Facebook.

Google nový prvok spustil už vlani v októbri, avšak iba na území USA a Veľkej Británie. Postupne potom pridával ďalšie krajiny a v piatok sprístupnil službu fact-checking celému svetu a všetkým jazykom. Zatiaľ však nástroj funguje vo veľmi obmedzenej miere, pretože kritériá pre zapojenie do systému v súčasnosti spĺňa len niekoľko skupín.

Informácie budú posudzovať overené organizácie

Kvôli poskytovanie fact-checking Google oslovil viac ako stovku organizácií, medzi ktorými sú zavedené overovacie weby PolitiFact či Snopes.com, ale aj spravodajské organizácie ako agentúra AP, britská BBC alebo americká National Public Radio. Pravdivosť budú môcť posudzovať len inštitúcie, ktoré "algoritmus označí ako dôveryhodné zdroje informácií."

Niektoré výsledky vyhľadávania potom bude sprevádzať známka pravdivosti a názov subjektu, ktorý pravdivosť overoval. Ak rôzni hodnotitelia dospejú k odlišným záverom, uvidia užívatelia všetky výsledky.

"Tieto kontroly nepochádzajú od Google a slúžia na to, aby mohli ľudia robiť informované závery," uviedla americká spoločnosť. "Aj v prípade, že dostanú navzájom odlišné verdikty, považujeme za dôležité, aby ľudia mali predstavu o miere zhody, ktorá panuje, a o tom, aké hľadisko zaujímajú jednotlivé zdroje."

Účinnosť stratégie Facebooku experti spochybňujú

Do boja s falošnými správami sa včera pustil tiež Facebook. Na dobu troch dní umiestnil užívateľom medzi upozornenie odkaz na návod, "ako rozpoznať falošnú správu", ktorý uvádza desať najčastejších znakov takýchto oznámení. Experti, ktorí hovorili s britskou BBC, však účinnosť tohto kroku spochybňujú.

Americké internetové spoločnosti reagujú na kritiku, podľa ktorej v otázke šírenia dezinformácií nepostupujú dostatočne razantne. Hoci nejde o nový fenomén, ocitá sa teraz v centre pozornosti, a to najmä vďaka americkým prezidentským voľbám a tiež ľahkosti, s akou možno dnes falošné informácie dostať k širokému publiku, píše denník The Guardian.

Výkonný riaditeľ Google Sundar Pichai zaujal po víťazstve Donalda Trumpa jednoznačné stanovisko: "Z nášho pohľadu by nemala existovať žiadna situácia, kedy dochádza k cirkulácii falošných správ, takže toto chceme určite zlepšiť," povedal pre BBC krátko po voľbách.

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.