Sledujte nás na Instagrame

@strategie.skFacebook

Aká je budúcnosť nákladných vozidiel poháňaných CNG a LNG?

Podobne ako v prípade osobných automobilov aj nákladné vozidlá čaká v nasledujúcich rokoch revolúcia. Tradičné fosílne palivá, ktorým v nákladnej doprave dominuje nafta, čakajú na nahradenie alternatívami, ktoré sú k životnému prostrediu šetrnejšie. Jednou z ciest je využitie CNG a LNG.

Aká je budúcnosť nákladných vozidiel poháňaných CNG a LNG?
Zdroj: Pexels

Aktuálna situácia v oblasti alternatívnych palív

Spomínaná osobná automobilová doprava smeruje pomerne jednoznačne k elektrifikácii, konkrétne k elektrickým vozidlám s batériou, ktorá je dobíjaná zo siete. Pre osobnú automobilovú dopravu je vo veľkej časti prípadov tento prístup vyhovujúci.

Elektromobily majú už bežne dojazd v stovkách kilometrov a dobíjanie, ktoré trvá niekoľko desiatok minút, je možné na dlhších cestách kombinovať so zastávkou na občerstvenie. Najčastejšie ale majitelia elektromobil nabíjajú doma vo chvíli, keď auto nie je v prevádzke a dlhšia doba nabíjania teda nepredstavuje pre podstatnú časť z nich neprekonateľnú prekážku. Výnimkou samozrejme môžu byť profesionálni vodiči osobných automobilov, pre ktorých nutnosť častejšieho a časovo náročnejšieho dobíjania elektromobilu stále predstavuje problém.

Pri nákladnej doprave je ale situácia iná. Nákladné automobily sú vo väčšine prípadov určené na prepravu na dlhšiu vzdialenosť, termíny zastávok sú pritom často plánované na minúty. Neistý dojazd a dlhá doba dobíjania preto dopravcom nevyhovujú. Problém predstavujú aj ťažké batérie – maximálna hmotnosť je v nákladnej a kamiónovej doprave prísne strážená a batérie by celkovú nosnosť vozidla významne znížili.

Plány a stratégie Európskej únie aj Slovenskej republiky preto okrem elektrického pohonu zohľadňujú aj nezanedbateľný podiel CNG (stlačený zemný plyn) a LNG (skvapalnený zemný plyn). Tie totiž ponúkajú výhody napríklad v podobe rýchleho tankovania, zároveň sú proti dieselovému agregátu šetrnejšie k prírode – vzhľadom na nižšiu spotrebu, ako aj čistejšie spaľovanie paliva (okrem iného až o 90 % menej pevných častíc z výfuku, nižšie emisie NOx, žiadne emisie SO2 a ďalšie).

Očakávaný cenový vývoj alternatívnych palív

V dnešnej turbulentnej dobe, keď cena všetkých palív a energií prudko rastie, sa konkrétna cena CNG a LNG len ťažko predpovedá. Napriek tomu je možné pri spätnom pohľade vysledovať, že cena CNG je dlhodobo nižšia ako cena dieselu – okrem iného vďaka nulovej spotrebnej dani. Cena LNG je o niečo vyššia ako CNG, napriek tomu prevádzka vychádza v porovnaní s naftou lacnejšie. Trh s LNG sa však zatiaľ v SR ešte len rozvíja a kde sa cena ustáli, ukáže až budúci vývoj.

Alternatívne palivá ako CNG aj LNG sa však tešia podpore naprieč štátmi EÚ a okrem úspory z paliva možno často čerpať úľavy z diaľničných poplatkov alebo z cestnej dane.

Lepšia dostupnosť vďaka väčšiemu počtu čerpacích staníc

Hlavnou nevýhodou CNG a LNG je teda v súčasnej dobe riedka sieť čerpacích staníc. Zatiaľ čo známejšiu LPG možno dnes natankovať vo stovkách lokalít naprieč celou SR, CNG staníc sú u nás iba jednotky. LNG stanice zatiaľ neevidujeme vôbec.

CNG aj LNG sú však na strmom vzostupe a aj vďaka podpore zo strany štátu sú nové stanice rýchlo otvárané - najmä v blízkosti veľkých miest a hlavných ťahov. Situácia sa tak bude rýchlo zlepšovať.

(PR)

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.