27.01.2015, 13:53

Povianočné zľavy v e-shopoch sú často len naoko

Skutočne zlacneného tovaru na slovenských e-shopoch je len 11,5 %. Ktoré e-shopy ponúkajú najvýraznejšie zľavy?

Povianočné zľavy v e-shopoch sú často len naoko

Povianočné zľavy v e-shopoch sú často len naoko, zistil prieskum.

Cieľom monitoringu cien tovaru v tradičných povianočných zľavách, ktorý realizovala spoločnosť Karsa Technologies, bolo odhaliť zľavovú politiku popredných slovenských e-shopov. Evidentné je napríklad opakované zlacňovanie, kedy sú ceny komodít pred Vianocami umelo navýšené a v rámci zliav potom zrazené na pôvodnú cenu. Podľa komplexnej analýzy spoločnosti Karsa Technologies sa tak deje až v 9 % prípadoch. Možnosť výhodného nákupu sa týka 11,5 % sledovaných produktov.

Analýza spoločnosti Karsa Technologies monitorovala v období posledných štyroch mesiacov dlhodobý vývoj cien elektrospotrebičov a mobilných prístrojov predávaných v ôsmich popredných internetových obchodoch, akými sú napríklad Mall.sk, Okaysk.eu alebo Datart.sk. Z dát vyplynulo, že sledované e-shopy po Vianociach uplatnili skutočnú zľavu v priemere pri 11,5 % ponúkaných produktoch. Ako skutočná zľava je v analýze považovaná hodnota, ktorá bola v januári o viac ako 5 % nižšia než všetky ceny v sledovanom období. Pri 9 % komoditách internetové obchody uplatnili už spomínanú opakovanú zľavu a v prípade 49 % tovaru nedošlo v sledovanom období k zníženiu ceny. „Ruka v ruke so skutočnými zľavami ide tiež takzvané opakované zlacnenie, kedy predajca pred Vianocami umelo zvýši cenu ponúkaného artiklu, a po Vianociach prezentuje prepad na pôvodnú cenovú hladinu ako zľavu,“ vysvetľuje Michal Ježek, CEO spoločnosti Karsa Technologies, a upresňuje: „V prípade mobilných telefónov boli také praktiky zaznamenané dokonca častejšie než skutočná zľava – až v prípade 17 % tovaru.“ Rovnaká taktika potom bola v ešte väčšej miere zrejmá aj v prípade Hi-Fi prístrojov a navigácií. Internetovým obchodom by v prípade podobných praktík mohol hroziť aj postih zo strany Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Internetové obchody dlhodobo obzvlášť nemenia ceny fotoaparátov a kamier. V týchto kategóriách ostáva cena rovnaká v prípade viac ako 60 % produktov, v prípade počítačov je to dokonca 74 %. Produkty z kategórie PC alebo navigácií na skutočné zľavy nedosiahli vôbec.

 

Percentá zníženia cien v jednotlivých kategóriách v povianočnom období.

Kategória

Skutočná zľava

Opakovaná zľava

Rovnaká cena

DVB-T/S

27 %

20 %

33 %

Mobilné telefóny

16 %

17 %

31 %

Flashdisky

15 %

12 %

14 %

Hi-Fi

7 %

21 %

25 %

Foto

4 %

7 %

64 %

Digitálne fotoaparáty

4 %

7 %

64 %

Navigácie

0 %

20 %

50 %

Digitálne kamery

0 %

4 %

60 %

Komponenty - HDD

0 %

2 %

23 %

PC

0 %

1 %

74 %

Zdroj: Analýza spoločnosti Karsa Technologies pre obdobie od 1. 10. 2014 až 16. 1. 2015

 

Najvýraznejšie zľavy v Okaysk.eu

Analýza cenovej hladiny v sledovaných obchodoch ukázala, že väčšina obchodov poskytla skutočnú zľavu na menej ako 5 % hodnotených produktoch. „Po vyhodnotení získaných dát sme zistili, že najviac sa rozhodol zlacňovať obchod Okaysk.eu, a to dokonca v prípade 57 % ponúkaného tovaru. Výrazne tak prevyšuje ostatné sledované obchody,“ upresňuje Michal Ježek zo spoločnosti Karsa Technologies. „Dokonca išlo o skutočnú povianočnú zľavu, teda avizovaných 5 %,“ zdôrazňuje. E-shop Okay.sk najviac pracuje aj s cenovou politikou a opakovanú zľavu ponúka na 12 % produktoch naprieč kategóriami. Opakovanú zľavu vo vyššej miere využívajú aj internetové obchody Nay.sk a Datart.sk, ktoré ju uplatnili na 10 %, respektíve 99 % tovaru. Pomerne stabilnú cenovú hladinu udržiava predajca Mall.sk, a to hneď v prípade 73 % svojich produktov.

 

Cenová politika vybraných internetových obchodov

Obchod

Skutočná zľava

Opakovaná zľava

Rovnaká cena

Okaysk.eu

57 %

12 %

14 %

Mall.sk

2 %

8 %

73 %

Nay.sk

3 %

10 %

30 %

Datart.sk

5 %

9 %

56 %

Zdroj: Analýza spoločnosti Karsa Technologies pre obdobie od 1. 10. 2014 až 16. 1. 2015

 

Zlacňovanie tovaru je ale úplne prirodzeným javom, ako upresňuje Michal Ježek: „Zľavu mimo iné spôsobuje aj starnutie produktu na trhu, Vianoce ale spôsobia celoplošné skokové zníženie cien.“ Aplikáciu Karsa Monitor, ktorá bola k prieskumu povianočných zliav použitá, vyvinula spoločnosť Karsa Technologies tak, aby ňou mohli slovenské e-shopy sledovať a reagovať na cenové hladiny tovaru u konkurencie, a to v reálnom čase.

 

 

Zdroj: red

Strategický Newsletter

Top správy z marketingu, médií a reklamy.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.