Kontrolóri si posvietili na maloobchody. Najväčší "hriešnici" sú Billa, Lidl a Carrefour. Prečítajte si reakcie.
Štátna veterinárna a potravinovej správa pokračovala aj v júli v kontrolách potravín. Najhoršie pri kontrolách v maloobchodnom predaji potravín dopadli hyper- a supermarkety, a to najmä pri nočnom predaji.
Z celkového počtu 325 kontrol v hyper- a supermarketoch našli 145 závažných porušení zákonov, teda 44,62 %. V stredných predajniach zo 651 kontrol sa zistilo 148 nedostatkov (22,7 %). V malých predajniach sa vykonalo 696 kontrol, ktorými sa zistili nedostatky v 147 prípadoch (21,12 %).
Ústredný riaditeľ veterinárnej a potravinovej správy Jozef Bíreš pre Hospodárske noviny uviedol, že si pri kontrolách hypermarketov a supermarketov posvietili aj na kvalitu technických zariadení. Podľa Bíreša medzi ďalšie nedostatky obchodných reťazcov patrí nedodržiavanie hygienických noriem na predajných plochách, nedodržiavanie teplôt, pri ktorých majú byť potraviny skladované, miešanie výrobkov v mraziacich boxoch, poškodenie obalu, predaj potravín po záručnej lehote alebo predaj tovaru, pri ktorom boli zmenené jeho vlastnosti. Niektoré z predajní však nemali v poriadku ani skladovacie priestory a priestory pre zamestnancov. V niektorých dokonca kontrolóri našli hlodavce, červy a hmyz.
Rebríček obchodných sietí s najvyšším percentom zistených nedostatkov vedie reťazec Billa, za ním na druhom mieste nasledujú Lidl a Carrefour, tretie je Tesco, štvrtý Kaufland a piaty reťazec CBA. "Pozitívnym z hľadiska kvality je naopak reťazec COOP Jednota, kde sa pri zvýšenom počte 343 kontrol zistilo len 41 nedostatkov, teda 11,95-% porušenie predpisov," spresnil šéf rezortu pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek.
Výsledky kontroly maloobchodov
reťazec | počet kontrol | kontroly, kedy sa zistili nedostatky | podiel kontrol so zlým výsledkom |
Billa | 52 | 28 | 53,8 % |
Lidl | 46 | 23 | 50 % |
Carrefour | 4 | 2 | 50 % |
Tesco | 104 | 44 | 42,3 % |
Kaufland | 27 | 11 | 40,7 % |
CBA | 62 | 24 | 38,7 % |
"U hyper- a supermarketov pri 224 kontrolách cez riadnu pracovnú dobu, teda do 20.00 h, bolo zistených 60 nedostatkov, čiže v 26,79 % prípadov. Po ôsmej hodine večer až do šiestej hodiny ráno sa zrealizovalo 84 kontrol so zistenými 68 nedostatkami, čo predstavuje neuveriteľných 80,95 % porušenia predpisov, teda takmer 81 % kontrol v super- a hypermarketoch v noci dopadlo katastrofálne," zdôraznil.
"V 17 prípadoch sa realizovala v obchodných reťazcoch aj tzv. potravinová a veterinárna kobra (časť inšpektorov ŠVPS SR vykonávajúcich kontroly nonstop - pozn. TASR), ktorá v 17 kontrolách našla 17 závažných nedostatkov," dôrazne upozornil.
Stredné predajne s potravinami dopadli podľa Jahnátka veľmi podobne ako super- a hypermarkety. "Pri denných kontrolách, ktorých bolo 618, bolo 20,23 % nedostatkov. Pri 32 nočných kontrolách sme kontrolu uzavreli s nedostatkami v 22 prípadoch, čo predstavuje 68,75 % porušení predpisov," spresnil.
Pripomenul, že z celkového počtu 2414 kontrol vykonaných v celom potravinovom spracovateľskom reťazci, teda od výroby až po spotrebiteľa, vykonala veterinárna a potravinová správa u prvovýrobcov 42 kontrol (s 1 nedostatkom), u výrobcov a baliarní 182 kontrol (27 nedostatkov), u distribútorov a dopravcov 178 kontrol (47 nedostatkov), vo veľkoobchodných skladoch 124 kontrol (17 nedostatkov) a v super- a hypermarketoch 325 kontrol (145 nedostatkov).
Reakcie reťazcov
Finančná riaditeľka a konateľka Billy Slovensko Jana Zemánková: "Všetky vyčítané nedostatky berieme veľmi vážne a vo všetkých prípadoch už boli prijaté nápravné opatrenia. Zároveň je však nutné pripomenúť, že nie všetky nedostatky sa týkali kvality potravín či služieb zákazníkom. Pomerná časť sa týkala aj prevádzkových nedostatkov technického charakteru, ktoré nemali absolútne žiadny vplyv na kvalitu predávaných potravín. Pokladáme preto zverejnenie percenta chýb na počet kontrol za zavádzajúce meradlo, keďže neberie do úvahy odlišnú váhu prasknutej kachličky v sklade od predaja chybných potravín."
PR manažérka a tlačová hovorkyňa Lidl Slovenská republika Jana Čupková: "Spoločnosť v zistených pochybeniach spoločnosť okamžite urobila nápravu."
Gabriel Točka, Tesco Stores SR: "Naším primárnym cieľom je poskytovať zákazníkom kvalitné potraviny a služby a týmto smerom zameriavame všetky naše snahy. My sami v Tescu robíme množstvo interných kontrol zameraných na kvalitu," konštatoval Gabriel Točka z Tesco Stores SR. Ročne skontrolujeme a zachytíme ešte pred bránami našich skladov množstvo potravín, ktoré nespĺňajú vysoké štandardy kvality, vrátime ich dodávateľom a nedovolíme, aby sa dostali do obchodov a na stoly našich zákazníkov. Každý podnet na ďalšie zlepšenie našich služieb berieme vážne a budeme sa ním zaoberať."
Viceprezident spoločnosti CBA Slovakia Vladimír Kocúrek – spoločnosť je s výsledkami kontrol ŠVPS SR spokojná, a to "napriek tomu, že medializované výsledky a tabuľky nezohľadňujú počet prevádzok, ich celkovú plochu ani charakter pochybení". "Žiadne zo zistení inšpektorov v našich predajniach sa priamo netýkalo kvality a zdravotnej neškodnosti nami predávaných potravín. Predávame najviac potravín od slovenských dodávateľov. V nákupnom systéme CBA je momentálne vyše 550 predajní s priemernou plochou okolo 350 m2. Mrzí nás, že zverejnený prehľad tieto fakty nezohľadňuje. Podľa zverejnených výsledkov sme dokonca tretí najčastejšie kontrolovaný reťazec. S prihliadnutím na uvedené a na technicko-administratívnu povahu zistených nálezov môžeme byť s výsledkami kontrol spokojní."
Zdroj: red, TASR